Jos de l' Orme

site Ga naar de persoonlijke site

Disciplines: Graficus

Omschrijving werk

Elke houtsnede van Jos de l’Orme is autonoom. Het beeld heeft genoeg aan zichzelf en spreekt ook voor zichzelf. De specifieke eigenaardigheden van de toegepaste techniek zijn wel terug te vinden zijn, maar ze dringen zich niet op. De bewegingen van de guts ondersteunen de expressiedrang van de kunstenaar. Ze maken een gelaatsuitdrukking doorleefd of authentiek, geven perspectief en schwung aan een tafereel en versterken de bewegingsdimensie of de verstilling in een landschap. De kunstenaar bewerkt zijn panelen vanuit het besef dat elk gebaar en elke artistieke ingreep dienstbaar moet zijn aan het authentieke beeld dat hij wil oproepen. Hij dwingt een dienende opstelling en functie af en noopt de beeldmiddelen tot bescheidenheid. Exposure van technisch raffinement blijft achterwege. Daardoor ontstaat een soort vanzelfsprekendheid, alsof het beeld zo heeft moeten zijn en er geen andere mogelijkheden of opties bestaan. De l’Orme is ervan doordrongen dat hij in een bepaalde traditie staat, maar tegelijkertijd laat hij niet na om te benadrukken dat zijn werk eigentijds is en stevig verankerd is in het huidige tijdsgewricht. Zijn streven en houding manifesteren zich onder meer in de manier waarop hij de door hem verbeelde mensen in een bepaalde omgeving plaatst. De setting refereert aan deze tijd, maar de mentaliteit is tijdloos en universeel. Dat klinkt paradoxaal maar is in feite heel begrijpelijk en duidelijk zichtbaar. De houtdrukken openbaren contrasten zowel in menselijk gedrag als in persoonlijke emoties. Ze gaan over persoonlijke projecties en bespiegelingen, maar ook over een mentaliteit die breed gedragen wordt. Overpeinzingen en ervaringen en verwijzingen naar een persoonlijke geschiedenis worden opgenomen in een bredere context. Individuele elementen en anekdotische aspecten worden naar een universeel niveau getild. Ruimtelijk denken en denken in volumes, contrasten, dimensies en proporties zijn voor Jos de l’Orme even belangrijk als technisch raffinement. Meestal gutst hij met de huid mee. Daardoor krijgen de portretten een bijzondere uitdrukking. Door de scherpe contrasten tussen licht en donker ontstaan vaak turbulente wolkenpartijen en apocalyptische luchten, maar ook paradijselijke scènes en idyllische taferelen zijn geen uitzondering. Plotseling opvliegende vogels suggereren naderend onheil. Van een andere orde zijn de portretten van mensen die kracht en rust in zichzelf zoeken. Ze proberen hun eigen positie en lotsbestemming in te schatten en maken deel uit van een mens- en wereldbeeld dat nooit eenduidig is. Jos de l’Orme zoekt, claimt en vindt de bewegingsruimte en het brede perspectief dat hij nodig heeft om een compleet verhaal met allerlei nuances, zijsprongen, vertakkingen en geledingen voor het voetlicht te brengen. Dat doet hij meeslepend maar ook ingehouden, verfijnd maar ook robuust, zachtaardig en idyllisch maar ook op het scherpst van de snede, met gevoel voor schoonheid én met oog voor de harde werkelijkheid, realistisch maar ook met de nodige dichterlijke vrijheden. In die essentiële contrasten schuilt het wezen van zijn mensbeeld en levensvisie. Wim van der Beek, kunstrecensent

Werk

Reizen doen zij door een zwarte nacht
Titel Reizen doen zij door een zwarte nacht
Jaartal 2016
Omschrijving in atelier..
Techniek Woodcut
Formaat 180X190 cm
Reizen doen zij door een zwarte nacht
Titel Reizen doen zij door een zwarte nacht
Jaartal 2016
Omschrijving
Techniek Woodcut
Formaat 180X190 cm
Portrait of a man
Titel Portrait of a man
Jaartal 2016
Omschrijving
Techniek Woodcut
Formaat 40X30cm
Individuals
Titel Individuals
Jaartal 2016
Omschrijving
Techniek Woodcut
Formaat 80x60cm
Morgen
Titel Morgen
Jaartal 2015
Omschrijving
Techniek Woodcut
Formaat 50X70cm
Zelfportret
Titel Zelfportret
Jaartal 2013
Omschrijving
Techniek Woodcut
Formaat 80x60cm
vreemdeling
Titel vreemdeling
Jaartal 2005
Omschrijving
Techniek Woodcut
Formaat 60x48CM
Veld
Titel Veld
Jaartal 2005
Omschrijving
Techniek PaperCut
Formaat 120x300CM
Detail  Veld
Titel Detail Veld
Jaartal 2005
Omschrijving
Techniek Papercut
Formaat

Omschrijving werk

Elke houtsnede van Jos de l’Orme is autonoom. Het beeld heeft genoeg aan zichzelf en spreekt ook voor zichzelf. De specifieke eigenaardigheden van de toegepaste techniek zijn wel terug te vinden zijn, maar ze dringen zich niet op. De bewegingen van de guts ondersteunen de expressiedrang van de kunstenaar. Ze maken een gelaatsuitdrukking doorleefd of authentiek, geven perspectief en schwung aan een tafereel en versterken de bewegingsdimensie of de verstilling in een landschap. De kunstenaar bewerkt zijn panelen vanuit het besef dat elk gebaar en elke artistieke ingreep dienstbaar moet zijn aan het authentieke beeld dat hij wil oproepen. Hij dwingt een dienende opstelling en functie af en noopt de beeldmiddelen tot bescheidenheid. Exposure van technisch raffinement blijft achterwege. Daardoor ontstaat een soort vanzelfsprekendheid, alsof het beeld zo heeft moeten zijn en er geen andere mogelijkheden of opties bestaan. De l’Orme is ervan doordrongen dat hij in een bepaalde traditie staat, maar tegelijkertijd laat hij niet na om te benadrukken dat zijn werk eigentijds is en stevig verankerd is in het huidige tijdsgewricht. Zijn streven en houding manifesteren zich onder meer in de manier waarop hij de door hem verbeelde mensen in een bepaalde omgeving plaatst. De setting refereert aan deze tijd, maar de mentaliteit is tijdloos en universeel. Dat klinkt paradoxaal maar is in feite heel begrijpelijk en duidelijk zichtbaar. De houtdrukken openbaren contrasten zowel in menselijk gedrag als in persoonlijke emoties. Ze gaan over persoonlijke projecties en bespiegelingen, maar ook over een mentaliteit die breed gedragen wordt. Overpeinzingen en ervaringen en verwijzingen naar een persoonlijke geschiedenis worden opgenomen in een bredere context. Individuele elementen en anekdotische aspecten worden naar een universeel niveau getild. Ruimtelijk denken en denken in volumes, contrasten, dimensies en proporties zijn voor Jos de l’Orme even belangrijk als technisch raffinement. Meestal gutst hij met de huid mee. Daardoor krijgen de portretten een bijzondere uitdrukking. Door de scherpe contrasten tussen licht en donker ontstaan vaak turbulente wolkenpartijen en apocalyptische luchten, maar ook paradijselijke scènes en idyllische taferelen zijn geen uitzondering. Plotseling opvliegende vogels suggereren naderend onheil. Van een andere orde zijn de portretten van mensen die kracht en rust in zichzelf zoeken. Ze proberen hun eigen positie en lotsbestemming in te schatten en maken deel uit van een mens- en wereldbeeld dat nooit eenduidig is. Jos de l’Orme zoekt, claimt en vindt de bewegingsruimte en het brede perspectief dat hij nodig heeft om een compleet verhaal met allerlei nuances, zijsprongen, vertakkingen en geledingen voor het voetlicht te brengen. Dat doet hij meeslepend maar ook ingehouden, verfijnd maar ook robuust, zachtaardig en idyllisch maar ook op het scherpst van de snede, met gevoel voor schoonheid én met oog voor de harde werkelijkheid, realistisch maar ook met de nodige dichterlijke vrijheden. In die essentiële contrasten schuilt het wezen van zijn mensbeeld en levensvisie. Wim van der Beek, kunstrecensent

Persoonsgegevens

Voorletters
Kunstenaarsnaam/alias
Samenwerkingsverband
Website www.josdelorme.nl

Opleidingsgegevens

Erkende vakopleiding

Academie / instituut & plaats studierichting / specialisatie periode van / tot diploma
Den Haag, Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Grafiek, Schilderen 1988, 1993 N

Andere opleiding

Instituut / docent & plaats (studie)richting periode van / tot
Grafische school Haarlem druktechnieken 1975-1979
Hogeschool voor de Kunsten, Utrecht autonoom 1986-1988
Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, Den Haag Schilderen/druktechniek 1988-1993

Overige gegevens

Lid van Beroeps / Kunstenaarsvereniging
Deelnemer van Kunstenaarsinitiatief

Curriculum vitae

Tentoonstellingen

jaartal naam tentoonstellingsruimte korte omschrijving solo / duo / groep
2017 Stadtverwaltung, Borken, (D) 30 jubileum Grafikbörse GROEP
2016 Kunstverein, Emmerich (D) Jahreausstellung, 2016 GROEP
2016 Kloster Bentage, Rheine (D) Druckreif,Xylon, Deutschland, Zeitgenössischer Holzschnitt GROEP
2016 Der Stiftung Kunst, Kultur und Bildung, Kreissparkasse, Ludwigsburg 'Holzschnitt Heute' GROEP
2016 Galerie Maurits van de Laar Track and Trace GROEP
2016 Domkerk, Utrecht Objects of Light-Installatie SOLO
2016 Van Abbehuis, Eindhoven Inkt! GROEP
2016 Noord Holland Biennale, Alkmaar 'Wassend Water' GROEP
2016 WTC Gallery Rotterdam Grafiek zonder grenzen GROEP
2015 KCB/Museum Kranenburgh, Bergen (N-H) Grafiek2015 GROEP

Vertegenwoordiging

naam plaats & land
galerie Maurits v/d Laar Den Haag. NL

Aankopen / werken in collecties

jaartal naam collectie plaats / land omschrijving aankoop
Bouwfonds Kunstcollectie Hoevelaken Houtsneden
Stadsarchief Borken Borken, (D) houtsnede
Stadsarchief Amsterdam Amsterdam houtsnede voor Topografische atlas
Provincie Noord-Holand Haarlem houtsneden
Universiteit Leiden, Prentenkabinet Leiden Houtsneden
CBK Rotterdam Rotterdam Schilderijen
Hollandia Vlaardingen Houtsneden
Artoteek Schiedam Schilderijen
Artoteek Heden Den Haag Schilderijen
Gemeente Alkmaar Alkmaar Houtsneden

Prijzen en stipendia

jaartal instantie, plaats omschrijving
2012 Duits / Nederlandse grafiekprijs Nominatie Grafiekprijs
2008 Brauckman Kunstprijs 2008 Aanmoedigingsprijs
1993 Stroom Den haag Aanmoedigingsprijs

Artistieke nevenactiviteiten

nevenactiviteit van tot
Gastlessen Vrije Academie