Judith van Bilderbeek

site Ga naar de persoonlijke site

Disciplines: Schilder

Omschrijving werk

OMDAT GEWOON BIJZONDER IS Het werk van Judith van Bilderbeek (Den Haag, 1962) doet mij denken aan poëzie. Poëzie die de ogen opent voor het ongewone in het gewone. Poëzie die zich van weinig woorden bedient om de creatieve lezer de ruimte te bieden zijn eigen woorden toe te voegen. Haar schilderijen maken dat ik oog krijg voor het gewone. Hoe komt het dat Judith van Bilderbeek mijn aandacht weet te trekken en weet vast te houden met die Hema-achtige alledaagsheid? Daar zijn verschillende redenen voor. Ze zoomt in op de onderwerpen die ze in beeld brengt. Ze kiest voor een bepaald perspectief waardoor slechts delen in beeld verschijnen. Ze isoleert het gewone. De context ontbreekt.. Mensen ontbreken. Maar de taferelen en stillevens zijn wel aan mensen gekoppeld. De aanwezigheid van levende wezens is wel voelbaar. Ze hebben net de ruimte verlaten of ze zijn er op weg naar toe. Heeft er een ruzie plaatsgevonden? Is er eenzaamheid in het spel? Moet de gewoonheid het drama maskeren? Ze lijkt ook lak te hebben aan de wetten van het perspectief. Het beeld klopt vaak niet. De werkelijkheid wordt een beetje geweld aan gedaan. Net genoeg om je aandacht te trekken. Te weinig om de verbeeldingen aan geloofwaardigheid te laten inboeten. Het is alsof ze een tikje tegen de realiteit heeft gegeven zodat ze tien graden uit het lood staat. Verder is het in alle opzichten duidelijk dat Judith van Bilderbeek van schilderen houdt. Ze gaat ruimhartig met verf om; ze heeft een uiterst creatieve en eigenzinnige manier om het kleurenpalet in te zetten; één laag olieverf is zelden genoeg. Zelden heb ik zoveel vragen in een kort artikel gesteld. Dat zegt iets over de kwaliteit van het werk van Judith van Bilderbeek. Het intrigeert mateloos. (Ingekorte)Tekst: Rob Perrée, september 2008

Werk

Vals licht
Titel Vals licht
Jaartal 2011
Omschrijving
Techniek olieverf op linnen
Formaat 120 x 100
Keuken
Titel Keuken
Jaartal 2011
Omschrijving
Techniek olieverf op linnen
Formaat 150 x 100
Feestkamer
Titel Feestkamer
Jaartal 2012
Omschrijving
Techniek olieverf op linnen
Formaat 100 x 80
Badkamer
Titel Badkamer
Jaartal 2013
Omschrijving
Techniek olieverf op linnen
Formaat 50 x 70
Cola bij oma
Titel Cola bij oma
Jaartal 2013
Omschrijving foto Steven Witkam
Techniek olieverf op linnen
Formaat 50 x 70
TV
Titel TV
Jaartal 2013
Omschrijving
Techniek olieverf op linnen
Formaat 120 x 80
Pin automaat
Titel Pin automaat
Jaartal 2011
Omschrijving
Techniek olieverf op linnen
Formaat 120 x 100
Kaartenmolen
Titel Kaartenmolen
Jaartal 2010
Omschrijving
Techniek olieverf op linnen
Formaat 140 x 70
Vensterbank
Titel Vensterbank
Jaartal 2010
Omschrijving
Techniek olieverf op linnen
Formaat 80 x 100
Parketvloer
Titel Parketvloer
Jaartal 2009
Omschrijving
Techniek olieverf op linnen
Formaat 100 x 80

Omschrijving werk

OMDAT GEWOON BIJZONDER IS Het werk van Judith van Bilderbeek (Den Haag, 1962) doet mij denken aan poëzie. Poëzie die de ogen opent voor het ongewone in het gewone. Poëzie die zich van weinig woorden bedient om de creatieve lezer de ruimte te bieden zijn eigen woorden toe te voegen. Haar schilderijen maken dat ik oog krijg voor het gewone. Hoe komt het dat Judith van Bilderbeek mijn aandacht weet te trekken en weet vast te houden met die Hema-achtige alledaagsheid? Daar zijn verschillende redenen voor. Ze zoomt in op de onderwerpen die ze in beeld brengt. Ze kiest voor een bepaald perspectief waardoor slechts delen in beeld verschijnen. Ze isoleert het gewone. De context ontbreekt.. Mensen ontbreken. Maar de taferelen en stillevens zijn wel aan mensen gekoppeld. De aanwezigheid van levende wezens is wel voelbaar. Ze hebben net de ruimte verlaten of ze zijn er op weg naar toe. Heeft er een ruzie plaatsgevonden? Is er eenzaamheid in het spel? Moet de gewoonheid het drama maskeren? Ze lijkt ook lak te hebben aan de wetten van het perspectief. Het beeld klopt vaak niet. De werkelijkheid wordt een beetje geweld aan gedaan. Net genoeg om je aandacht te trekken. Te weinig om de verbeeldingen aan geloofwaardigheid te laten inboeten. Het is alsof ze een tikje tegen de realiteit heeft gegeven zodat ze tien graden uit het lood staat. Verder is het in alle opzichten duidelijk dat Judith van Bilderbeek van schilderen houdt. Ze gaat ruimhartig met verf om; ze heeft een uiterst creatieve en eigenzinnige manier om het kleurenpalet in te zetten; één laag olieverf is zelden genoeg. Zelden heb ik zoveel vragen in een kort artikel gesteld. Dat zegt iets over de kwaliteit van het werk van Judith van Bilderbeek. Het intrigeert mateloos. (Ingekorte)Tekst: Rob Perrée, september 2008

Persoonsgegevens

Voorletters
Kunstenaarsnaam/alias
Samenwerkingsverband
Website www.judithvanbilderbeek.nl

Opleidingsgegevens

Andere opleiding

Instituut / docent & plaats (studie)richting periode van / tot
Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, Den Haag schilderen tot 01-06-1988

Overige gegevens

Lid van Beroeps / Kunstenaarsvereniging Pulchri Studio Den Haag. Haagse Kunstkring Den Haag
Deelnemer van Kunstenaarsinitiatief Stichting Ruimtevaart Den Haag

Curriculum vitae

Tentoonstellingen

jaartal naam tentoonstellingsruimte korte omschrijving solo / duo / groep
2013 Galerie Rehorst, Den Haag schilderijen SOLO
2013 Catarinakapel, Harderwijk schilderijen SOLO
2012 Ruimtevaart, Den Haag In Vetrina GROEP
2012 Pulchri Studio , Den Haag Stilleven tentoonselling GROEP
2011 London Art fair Islington, Broadbent Gallery stand 38 DUO
2011 BROADBENT gallery, London Two Dutch artists DUO
2010 Galerie POONBERG, Rotterdam Animals GROEP
2010 SBK, galerie 23, Helmond Vakantiekiekjes SOLO
2009 Galerie KESTER+BLES, London Around the table SOLO
2009 SBK Galerie 14-16, Texel 10 gezichten van de werkelijkheid GROEP

Vertegenwoordiging

naam plaats & land
Galerie Rehorst Den Haag, Nederland

Projecten

jaartal instelling titel & typering project
2010 stichting KADMIUM Dialogen broedplaats manifestatie

Opdrachten

jaartal opdrachtgever plaats / land typering opdracht uitgevoerd
2013 Kunstgebouw Zuid- Holland Rijswijk, Nederland Vijf schilderijen, Inzoomen met een kwast J

Aankopen / werken in collecties

jaartal naam collectie plaats / land omschrijving aankoop
2010 CBK Amsterdam Amsterdam schilderijen
2007 CBK Groningen Groningen schilderijen

Publicaties

jaartal titel publicatie uitgever / samensteller, plaats typering
2013 Inzoomen met een kwast Some Productions, in opdracht van Kunstgebouw Zuid- Holland documantaire
2013 Beeld of verf in Rehorst Jegens & Tevens,Henry Weijenbergh resencie
2004 Ogenschijnlijk Haags Palet, Den Haag Monografie

Prijzen en stipendia

jaartal instantie, plaats omschrijving
2011 Prins Bernhard Cultuur fonds individuele subsidie

Artistieke nevenactiviteiten

nevenactiviteit van tot
Docent,Vrije Academie, Werkplaats voor Beeldende Kunsten 2001 2011