Mirko Reinecke

site Ga naar de persoonlijke site

Disciplines: Fotograaf, Graficus

Omschrijving werk

De vroegste etsen van Mirko Reinecke, die van een tiental jaren geleden, laten al duidelijk zien dat er een groot verband bestaat met zijn fotografie. Niet alleen gebruikt hij de foto’s als aanleiding, maar hij laat door de technische mogelijkheden de foto’s een andere betekenis krijgen. Als uitgangspunt is er vaak een huiselijk tafereel. Vrienden op een feestje, plaatjes van de academiestudenten. Maar ook intieme foto’s van zijn vriendin en zijn grootmoeder op haar sterfbed. In de Familie-bilder uit 2008 lijkt het om de rust en idylle van het gezinsleven te gaan. Een oude vrouw op haar sterfbed, als verbinding tussen de tijd van de vroegste opnamen en dan naast de intieme afbeeldingen van nu. Zware, donkere tonen zorgen ervoor dat het gedeelte van de afbeelding dat van werkelijk belang is, die aandacht ook krijgt. De bijna monumentale prenten krijgen door deze donkerte een bijna Wagneriaanse lading, waarbij de naakten en de kindergezichten voor de opleving zorgen. Door de grootte van de prenten en de hier uit volgende compositieproblemen, wordt de inhoud ineens van het grootste belang en dringt zich de vraag op wat er met de kinderen gebeurd is, wat er van ze geworden is. De stervende oma is al een indicatie. De kinderen kijken nog in een onbezorgde toekomst; de jonge vrouw gluurt voorzichtig tussen haar vingers door. De vraag hoe het verder moet met alles wat we al weten, hoe je met je geliefden door de tijd en de herinneringen gaat, verbeeldt Mirko Reinecke in zijn werk. Het gevoel voor dramatiek, het gebruik van de zwarten, het grafisch idee komt hier op bijzondere wijze tot uiting. Hier wordt ook iets over kleur duidelijk gemaakt: zwart is al kleur genoeg. Hans Könings, Berlijn

Werk

Titel
Jaartal 2016
Omschrijving
Techniek print op zink
Formaat 100x100
Titel
Jaartal 2015
Omschrijving
Techniek fotoprint/acryl
Formaat 23x23
Titel
Jaartal 2009
Omschrijving
Techniek fotopolymeer ets
Formaat 6x9
Himmel über Berlin
Titel Himmel über Berlin
Jaartal 2016
Omschrijving werk uitgevoerd tijdens gelijknamig project in HKK
Techniek print on zink
Formaat 100x100
Titel
Jaartal 2016
Omschrijving
Techniek print on zink
Formaat 100x100
Titel
Jaartal 2017
Omschrijving
Techniek print op zink
Formaat 100x100
Titel
Jaartal 2011
Omschrijving
Techniek print op zink
Formaat 30x40
Titel
Jaartal 2010
Omschrijving
Techniek zeefdruk
Formaat 70x100
Titel
Jaartal 2008
Omschrijving
Techniek zeefdruk met zilverpigment op houtdruk
Formaat 70x100
Titel
Jaartal 2008
Omschrijving
Techniek zeefdruk met zilverpigment op houtdruk
Formaat 70x100

Omschrijving werk

De vroegste etsen van Mirko Reinecke, die van een tiental jaren geleden, laten al duidelijk zien dat er een groot verband bestaat met zijn fotografie. Niet alleen gebruikt hij de foto’s als aanleiding, maar hij laat door de technische mogelijkheden de foto’s een andere betekenis krijgen. Als uitgangspunt is er vaak een huiselijk tafereel. Vrienden op een feestje, plaatjes van de academiestudenten. Maar ook intieme foto’s van zijn vriendin en zijn grootmoeder op haar sterfbed. In de Familie-bilder uit 2008 lijkt het om de rust en idylle van het gezinsleven te gaan. Een oude vrouw op haar sterfbed, als verbinding tussen de tijd van de vroegste opnamen en dan naast de intieme afbeeldingen van nu. Zware, donkere tonen zorgen ervoor dat het gedeelte van de afbeelding dat van werkelijk belang is, die aandacht ook krijgt. De bijna monumentale prenten krijgen door deze donkerte een bijna Wagneriaanse lading, waarbij de naakten en de kindergezichten voor de opleving zorgen. Door de grootte van de prenten en de hier uit volgende compositieproblemen, wordt de inhoud ineens van het grootste belang en dringt zich de vraag op wat er met de kinderen gebeurd is, wat er van ze geworden is. De stervende oma is al een indicatie. De kinderen kijken nog in een onbezorgde toekomst; de jonge vrouw gluurt voorzichtig tussen haar vingers door. De vraag hoe het verder moet met alles wat we al weten, hoe je met je geliefden door de tijd en de herinneringen gaat, verbeeldt Mirko Reinecke in zijn werk. Het gevoel voor dramatiek, het gebruik van de zwarten, het grafisch idee komt hier op bijzondere wijze tot uiting. Hier wordt ook iets over kleur duidelijk gemaakt: zwart is al kleur genoeg. Hans Könings, Berlijn

Persoonsgegevens

Voorletters
Kunstenaarsnaam/alias
Samenwerkingsverband
Website www.mirkoreinecke.com

Opleidingsgegevens

Erkende vakopleiding

Academie / instituut & plaats studierichting / specialisatie periode van / tot diploma
Den Haag, Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Grafiek 1995/1999 J

Cursussen, workshops

Naam instituut & plaats onderwerp periode van / tot
Vrije Akademie Den Haag Masterclass Hans Könings okt 2008

Overige gegevens

Lid van Beroeps / Kunstenaarsvereniging
Deelnemer van Kunstenaarsinitiatief MARK

Curriculum vitae

Tentoonstellingen

jaartal naam tentoonstellingsruimte korte omschrijving solo / duo / groep
2016 Himmel über Berlin Haagse Kunstkring GROEP
2014 Drie in één Haagse Kunstkring GROEP
2013 9e biennale de la gravure de Liège Grafiek GROEP
2013 MobileArt Berlijn Museum für Kommunikation Berlin GROEP
2013 Vernissage Künstlermesse Frankfurt Thurn und Taxis Palais FaM
2012 Galerie Rehorst Print DUO
2011 Galerie Rehorst Zomertentonstelling GROEP
2010 Galerie Kunstleben, Hamburg Fotografie GROEP
2009 International Print Triennial Kraków Print Tentoonstelling Kraków GROEP

Projecten

jaartal instelling titel & typering project
2010 BH139 MARK 01 grafiek
2008 Vrije Academie Masterclass Hans Könings grafiek
2007 KABK, Den Haag Groot Grafiek Project grafiek

Internationale uitwisseling

jaartal instelling
2009 International Print Triennial Kraków

Publicaties

jaartal titel publicatie uitgever / samensteller, plaats typering
2009 Fotografie in oplage Yellow Korner, Paris
2009 Fotografie in oplage Seenby, Hamburg
2007 Beelden Beleven comma publishing ISBN 978-90-77618-06-6
2005 In Beelden Denken comma publishing ISBN 978-90-77618-05-9

Prijzen en stipendia

jaartal instantie, plaats omschrijving
2010 Dokfuenf, Hamburg 2. Prijs Fotografie