-
info
Langlopend onderzoek naar de relatie mens-medenatuur en ecologische rouw. Gestart in 2024. Exposities in januari 2025 in Korzo Den Haag, in april 2025 in De Vishal in Haarlem en in oktober 2025 in een groot museum, tbc.
-
info
Community kunstproject Van Kade tot Zelfkant vond in de zomer van 2022 plaats in het Leidse Singelpark. Wij, Sara Vrugt en Nina Mathijsen, hebben in ons mobiele atelier traditioneel Leids Saai gemaakt, een soepele wollen stof die de stad in de 17de eeuw grote rijkdom bracht. Die rijkdom was niet mogelijk geweest zonder de kennis en kunde van immigranten. Door in het heden Saai te maken op traditionele wijze hebben wij het gesprek geopend over de waarde van nieuwkomers in de stad en hebben we laten zien hoeveel menselijke arbeid gemoeid is met het maken van textiel.
-
info
Met een groots participatief project viert Sara Vrugt de natuur en het belang ervan. In 2020 borduurde zij een bos van honderd vierkante meter, samen met meer dan duizend deelnemers. Het borduurwerk kwam tot stand in een pop-up atelier dat vier seizoenen lang door het land reisde. Daar zijn de bomen geborduurd naar aanleiding van persoonlijke natuurverhalen die bezoekers en deelnemers er vertellen. Alle verhalen krijgen een eigen plek in het geborduurde bos en samen vormen ze een kunstwerk waarin je in gedachten kunt verdwalen.
-
info
In deze video zie je hoe er meer dan een jaar is samengewerkt aan het kunstwerk van 100 vierkante meter in 2020 en 2021. Meer dan duizend mensen deden er mee door te borduren, een verhaal te vertellen of een donatie te doen. Het resultaat, een geborduurd bos en een levend bos worden ook in beeld gebracht. Camera: Evariste Filmproducties en Marlies Hofstede Photography Montage: Evariste Filmproducties
-
info
Met een groots participatief project viert Sara Vrugt de natuur en het belang ervan. In 2020 borduurde zij een bos van honderd vierkante meter, samen met meer dan duizend deelnemers. Het borduurwerk kwam tot stand in een pop-up atelier dat vier seizoenen lang door het land reisde. Daar zijn de bomen geborduurd naar aanleiding van persoonlijke natuurverhalen die bezoekers en deelnemers er vertellen. Alle verhalen krijgen een eigen plek in het geborduurde bos en samen vormen ze een kunstwerk waarin je in gedachten kunt verdwalen.
-
info
Tafellinnen met geborduurde en gezeefdrukte vlekken, voor een ontspannen diner.
-
info
Fragment uit ARTE Metropolenreporte in aanloop naar de verkiezingen in 2017, waarin werk van de Haagse kunstenaars Peter Zuiderwijk, Eric de Vroedt, Jason File en Sara Vrugt vanuit politiek perspectief wordt bekeken. In dit fragment aandacht voor mijn project Een rode draad en serie borduurwerken Collateralen.
-
info
Op uitnodiging van het Stedelijk Museum Schiedam ontwierp ik als artistiek leider de kaders voor dit participatieproject: workshops, tentoonstelling en vaandelparade. Zeventig Schiedamse verenigingen maakten samen nieuwe vaandels, die in combinatie met historische vaandels tentoongesteld werden. Het tentoonstellingsontwerp bestond uit een installatie van 30km draad, als een weefgetouw geregen door duizenden gaatjes en uitkomend op een borduurtafel met daarop een ‘stadsvaandel’. Op deze plattegrond van Schiedam konden bezoekers een persoonlijke bijdrage achterlaten.
-
info
De hier gepresenteerde kijkdoos is een in opdracht van het MvSK (Museum voor Slechte Kunst) ontwikkeld werk. Meer dan een box waarin de toeschouwer een tafereel aanschouwt is het een plaats voor een interactieve ervaring. Vrugt onderzocht voor dit werk drijfveren om aardig te zijn, aardig gevonden te willen worden, aardig te lijken.
-
info
Een financieel perspectief op de waarde van menselijk leven, zoals in het nieuws naar voren gebracht, bevreemdde me en vormde voor deze serie het uitgangspunt. De 2D en 3D borduurwerken verbeelden slachtoffers van huiselijk geweld en de daardoor volgens economen gederfde bijdrage aan het bruto nationaal product.
-
info
Zie omschrijving bij vorige afbeelding
-
info
Een financieel perspectief op de waarde van menselijk leven, zoals in het nieuws naar voren gebracht, bevreemdde me en vormde voor deze serie het uitgangspunt. De 2D en 3D borduurwerken verbeelden slachtoffers van huiselijk geweld en de daardoor volgens economen gederfde bijdrage aan het bruto nationaal product.
-
info
Look at you 09 is een collage van abstracte en figuratieve borduurexperimenten. Met dit geborduurde (handmatig en machinaal) werk over identiteit en anonimiteit sloot ik de serie Look at you, over sluieren, kijken en bekeken worden, af.
-
info
Aan de hand van verhalen over de plek die verzameld waren heeft stadsdichter Anna Enquist een klinkend stuk proza geschreven van exact 118 woorden lang. Elk woord en elk verhaal werd verwerkt in de bekleding voor een van de stoelen.
-
info
Door het selecteren van een groep doorgewinterde borduurders kon ik de specialistische techniek met de Lunéville naald doorgeven.
-
info
Zie omschrijving bij vorige foto
-
info
Tijdens een werkperiode in een tentoonstelling over ambacht (‘Hand Made’ – Museum Boijmans van Beuningen) borduurde ik dit doek. Het woord ‘ambacht’ roept bij vrijwel iedereen positieve, romantische associaties op met authenticiteit, eerlijkheid, menselijkheid en natuurlijkheid. Daar wilde ik in dit werk het beeld van de hedendaagse industrie tegenover zetten. Moet je voor het vervaardigen van massaproductie ook een ambacht moet beheersen? Dit geborduurde portret van een Chinese textielfabriek arbeidster heeft veel tijd gekost – de uren hield ik bij met kraaltjes –, meer dan zij ooit aan een stuk kan besteden.
-
info
Zie omschrijving bij vorige foto
-
info
In deze geborduurde installatie is de rol van de bezoeker net zo groot als die van de kunstenaar. Ik zit vast in de constructie door middel van de jurk waar ik op borduur, terwijl de toeschouwer vrij kan bewegen, toenadering zoeken of afstand houden. In stilte werk ik en zoek ik oogcontact, daarmee uitnodigend tot kijken en bekeken worden. Deze confrontatie, simpelweg door te kijken, kan als uitnodigend, intrigerend en intimiderend tegelijkertijd worden ervaren.
-
info
Tijdens de reis naar Iran (zie Look at you 07), waar vrouwen verplicht een sluier over het haar moeten dragen, borduurde Sara voor elke gereisde minuut een kruissteekje op de doek waarmee zij zich op haar bestemming zou sluieren. 4.776 minuten deed ze er over om van Den Haag naar Tabriz, Iran, te reizen. De doek vormt samen met een landkaart en enkele foto’s het achtste deel van de serie ‘Look at you’.
-
info
Na ruim 80 uur reizen per trein en bus, waarin de mensen en het landschap van kleur en vorm veranderden kwam ik aan in Iran, het land van statige mullahs en tandeloze vrouwtjes, chai en dadels, nieuwsgierige blikken en heel veel vragen. Het grootste gevaar bleken er de taxi's, en de grootste attractie bleek ik zelf te zijn. Onderweg hield ik een logboek bij in borduursteken, waarvan dit een onderdeel is.
-
info
In projectruimte Hier (onderdeel van kunstinstelling Heden, Den Haag) borduurde ik samen met 267 buurtbewoners en andere geïnteresseerden aan een borduurwerk van honderd vierkante meter. Ik sloot me drie maanden af van online contact en creëerde er een tijdloze ruimte. Het ontwerp van het doek stond vooraf vast, een beeldversmelting over kijken en bekeken worden. Voor de invulling van de geborduurde vlakken liet ik me verassen door de deelnemers. Ik fantaseerde over het maken van een geborduurde installatie, zo groot dat je er in zou kunnen zijn. In het ontwerp zijn cirkels uitgespaard die met elkaar corresponderen. Voor de toeschouwer is een belangrijke rol weggelegd: de van maat verschillende cirkels vormen zichttunnels, waardoor bezoekers behalve het doek ook elkaar kunnen bekijken.
-
info
Ik fantaseerde over het maken van een geborduurde installatie, zo groot dat je er in zou kunnen zijn. In het ontwerp zijn cirkels uitgespaard die met elkaar corresponderen. Voor de toeschouwer is een belangrijke rol weggelegd: de van maat verschillende cirkels vormen zichttunnels, waardoor bezoekers behalve het doek ook elkaar kunnen bekijken. (zie ook video)
-
info
Het ontwerp van het doek stond vooraf vast, een beeldversmelting over kijken en bekeken worden. Voor de invulling van de geborduurde vlakken liet ik me verassen door de deelnemers.
-
info
In projectruimte Hier (onderdeel van kunstinstelling Heden, Den Haag) borduurde ik samen met 267 buurtbewoners en andere geïnteresseerden aan een borduurwerk van honderd vierkante meter. Ik sloot me drie maanden af van online contact en creëerde er een tijdloze ruimte.
-
info
Zie omschrijving bij vorige afbeelding.
-
info
Binnen deze spiraal van heel dunne witte stof speelde ik als performer een spel van naderen en afstand houden met de enkele bezoeker die de spiraal mocht betreden. Zo onderzocht ik de rol van nieuwsgierigheid in een ontmoeting tussen twee vreemden. Ik ben gefascineerd door de ontroering die je kan voelen bij het zien van een ander, maar vooral bij het echt laten bekijken van jezelf.
-
info
De route van de modeshow was drie kilometer lang; een catwalk van de statige Jacob Catslaan naar de armlastige Jacob Catsstraat. Over de gehele route was de straat rood gespoten waardoor de stad dienst deed als podium en haar inwoners als modellen.
-
info
Het community-fashion project Een rode draad had als doel om door middel van mijn eigen discipline de verschillende culturen die in Den Haag samenleven met elkaar in contact te brengen. Het project bestond uit workshops kleding maken, een modeshow op straat met driehonderd deelnemers en een kleine concept-collectie die ik in eigen atelier uitvoerde, waarvan op deze foto een deel te zien is.
Websites
Portfolio
www.vrugt.comProject 2019-2025
www.honderdduizendbomen.nlWebshop voor tafellinnen met mooie vlekken
sustained1.jimdo.comSocial media
Maakt deel uit van Kunstenaarsinitiatief / Collectief / Broedplaats
De Besturing
Curriculum vitae
Opleidingen
-
2022 - 2022Textielwarenkennis Textile Research Centre, Leiden
-
2016 - 2017MA Reinventing Daily Life Amsterdam, Sandberg Instituut
-
2015 - 2015Lierse kant (borduurtechniek) Fie van Dijk
-
2014 - 2014Broderie d'art Ecole Lesage, Parijs
-
2014 - 2014Stoelenmatten Mulder en van Dam, Den Haag
-
2005 - 2006Stage, mode Hussein Chalayan
-
2004 - 2007Minor Kunst en Zaken Universiteit van Leiden Diploma behaald
-
2002 - 2006BA Textiel en Mode Den Haag, Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Diploma behaald
tentoonstellingen
-
2024Honderdduizend bomen Grote Kerk Veere, Nederland zie projectomschrijving grotekerkveere.nl/honderdduizend-bomen-en-een-bos-van-draad Solo
-
2023Honderdduizend bomen Museum STAAL Almen, Nederland Zie projectomschrijving www.museumstaal.nl/nu-te-zien/bomen-over-bomen/ Solo
-
2023Honderdduizend bomen Stadsmuseum Veenendaal, Nederland zie projectomschrijving www.stadsmuseumveenendaal.nl/tentoonstellingen/ Solo
-
2022Honderdduizend bomen Laurenskerk Rotterdam, Nederland Zie projectbeschrijving laurenskerkrotterdam.nl/100-000-bomen-en-een-bos-van-draad/ Solo
-
2022Rettet den Wald! Museum het Valkhof Nijmegen, Nederland Beuys was een van de eerste eco-kunstenaars. Tot op de dag van vandaag volgen velen in zijn voetspoor. Rettet den Wald! Red het bos! Save the forest! laat zien hoe hedendaagse kunstenaars zich inzetten voor de bedreigde natuur. valkhofmuseum.nl/nl/bezoek/agenda/rettet-den-wald Groep
-
2022Honderdduizend bomen Hortus Botanicus Leiden, Nederland Zie projectomschrijving hortusleiden.nl/ Solo
-
2022Honderdduizend bomen Van Eesteren Museum Amsterdam, Nederland Zie projectomschrijving Solo
-
2022Van kade tot zelfkant Museum de Lakenhal Leiden, Nederland Zowel het proces als het eindresultaat van dit community project worden getoond in de historische context van Museum de Lakenhal. Ism Nina Mathijsen. www.lakenhal.nl/nl/verhaal/tentoonstelling-van-kade-tot-zelfkant Duo
-
2021Honderdduizend bomen en een bos van draad Museum Panorama Mesdag Den Haag, Nederland Zie projectbeschrijving www.honderdduizendbomen.nl Solo
-
2018CLIMATE AS ARTIFACT Electriciteitsfabriek Den Haag, Nederland Pre-presentatie van Honderdduizend bomen en een bos van draad. www.satellietgroep.nl/climate_as_artifact/1 Groep
-
2017Collateralen Heden Den Haag, Nederland Expositie in het souterrain van Heden www.heden.nl/tentoonstellingen/sara-vrugt-collateralen Solo
-
2016Aanverwanten Galerie BMB Amsterdam, Nederland Expositie van de volledige serie Collateralen. Met Lisa van Wieringen en Babette Wagenvoort. www.kunstinzicht.nl/kunst/tentoonstelling/10926/e15267/jonkergouw-kunstwerk-aanverwanten.html Groep
-
2014Stof tot nadenken Oude Kerk Amsterdam, Nederland Expositie van het eindresultaat van het gelijknamige participatie project. oudekerk.nl/?collectie-item=kerkstoel-meerdere Solo
projecten
-
2022
Van Kade tot Zelfkant Stichting Vrienden van het Singelpark Leiden, Nederland vrugt.com/vktz/ Met een diverse groep Leidenaren gaan Nina Mathijsen en Sara Vrugt in de zomer van 2022 Leids traditioneel ‘saai’ maken: een lichte, geweven wollen stof. Drie maanden lang reizen ze met een mobiel atelier door het Singelpark: een platte wagen met een transparante overkapping. Tijdens de tocht worden alle stappen in het productieproces samen met de deelnemers uitgevoerd. Van kade tot zelfkant legt verbindingen met de lokale geschiedenis. De vele stappen in de textielindustrie die gezet moesten worden om tot een eindproduct te komen, maken de kunstenaars in het Singelpark opnieuw zichtbaar. Dit participatieproject toont ook de sociale en maatschappelijke ongelijkheid waar de werknemers vroeger mee te maken hadden. Door met deelnemers op dit onderwerp te reflecteren leggen de kunstenaars verbanden tussen toen en nu. Want ook nu is de wereldwijde textielindustrie er een van ongelijkheid en sociale misstanden.
-
2020
Hoderdduizend bomen en een bos van draad Stichting Verweven Den Haag, Amsterdam, Leiden, Enschede, Nederland www.honderdduizendbomen.nl Met een groots participatief project viert Sara Vrugt de natuur en het belang ervan. In 2020 borduurde zij een bos van honderd vierkante meter, samen met meer dan duizend deelnemers. Het borduurwerk kwam tot stand in een pop-up atelier dat vier seizoenen lang door het land reisde. Daar zijn de bomen geborduurd naar aanleiding van persoonlijke natuurverhalen die bezoekers en deelnemers er vertellen. Alle verhalen krijgen een eigen plek in het geborduurde bos en samen vormen ze een kunstwerk waarin je in gedachten kunt verdwalen.
Internationale uitwisselingen / Artist-in-residencies
-
2013Kunstencentrum Vooruit Gent, België Residentie van twee weken rondom tafellakens voor volksbanketten www.vooruit.be
-
2012
opdrachten
-
2022Van Kade tot Zelfkant Stichting Vrienden van het Singelpark Leiden, Nederland Communityproject ihkv de triënnale "Welkom in Leiden?!", met als thema vrijheid, grenzen en migratie vrugt.com/vktz/ Uitgevoerd
-
2018MigratieMuseum Den Haag Tentoonstellingsontwerp opening
-
2017Secrid Den Haag Advies/productie borduurwerk op producten Uitgevoerd
-
2017Stedelijk Museum Schiedam Artistiek leiderschap en tentoonstellingsontwerp 'Vaandels&Verhalen' Uitgevoerd
-
2016Oude Kerk Amsterdam Advies/productie borduurwerk bij tent. Marinus Boezem Uitgevoerd
-
2015Edith Stein College Den Haag Community project: houten paviljoen Uitgevoerd
-
2014Van Abbemuseum / Stichting Freehouse Eindhoven / Rotterdam Kledingontwerp voor museummedewerkers Uitgevoerd
-
2013Stichting Freehouse / Jeanne van Heeswijk Rotterdam Collectieontwerp voor Wijkwaardenhuis Uitgevoerd
-
2012Woningstichting Nieuwkoop Nieuwkoop Geweven en geborduurd wandkleed theaterzaal Uitgevoerd
publicaties
-
2023Binnenstebuiten KRO NCRV Nederland binnenstebuiten.kro-ncrv.nl/buitenleven/video/kunstenaar-sara-vrugt-over-haar-liefde-voor-bomen TV item over Honderdduizend bomen
-
2019Grote Nederlandse Kunstkalender Trichis Rotterdam Nationale kunstkalender 2019
-
2017Metropolenreporte Den Haag ARTE TV, Duitsland Film over 3 Haagse kunstenaars
-
2015TextielLab textielmuseum, Tilburg Jaarboek met selectie van projecten
-
2014Stof tot nadenken Oude Kerk Amsterdam Boek over kunstproject
Recensies
-
2023Binnenstebuiten TV TV KRO/NCRV Den Haag, Nederland binnenstebuiten.kro-ncrv.nl/buitenleven/video/kunstenaar-sara-vrugt-over-haar-liefde-voor-bomen In het Haagse bos vertelt kunstenaar Sara Vrugt over haar liefde voor bomen en het geborduurde bomen kunstproject waardoor ze meer dan 100.000 bomen heeft kunnen planten.
-
2022Idealist met naald en draad Magazine MuseumTijdschrift Landelijk, Nederland www.honderdduizendbomen.nl/agenda/in-de-media/#&gid=1&pid=1 Uitgebreid interview over mijn werk, idealen en beweegredenen.
-
2021Ik wil mensen beter naar elkaar leren kijken Krant NRC / Gretha Pama Landelijk, Nederland www.nrc.nl/nieuws/2020/12/31/sara-vrugt-ik-wil-mensen-beter-naar-elkaar-laten-kijken-a4025820 Uitgebreid interview over mijn werk, idealen en beweegredenen.
-
2020Borduur een bos en plant een boom Krant Trouw / Els de Baan Landelijk, Nederland www.trouw.nl/duurzaamheid-economie/sara-vrugt-38-borduurt-een-bos-van-4-meter-hoog-en-50-kilometer-garen~b1d9338f/ Uitgebreid interview over mijn werk, idealen en beweegredenen.
artistieke nevenactiviteiten
-
2016 - --Docent Conceptontwikkeling en borduurtechnieken in eigen studio Loopt nog
-
2015 - 2016Voorzitter van Stichting Wijkatelier op Zuid, Rotterdam
-
2012 - 2019Penningmeester van Stichting de Besturing
-
2009 - 2020Gastdocent Haagse Hogeschool, Minor KiS