Ejderkan A. Tastekin

site Ga naar de persoonlijke site

Disciplines:

Omschrijving werk

Over mijn werk De uitgangspunten in mijn werk zijn specifieke ruimtes en de mogelijkheid om de beleving daarvan te veranderen met behulp van licht en architectonische ingrepen. Hierdoor wordt de vraag opgeroepen naar wat ‘werkelijk’ is: de door mij veranderde ruimte is net zo ‘echt’ als de oorspronkelijke. Zoals de Franse schrijver Gérard de Nerval ooit schreef: ‘Ik geloof niet dat de menselijke verbeelding ooit iets heeft bedacht dat niet waar was, in deze wereld of in welke andere dan ook.’ Mijn ruimtes zijn gewoonlijk zo geconstrueerd dat ze de beschouwer – die zich middenin het werk bevindt – op het verkeerde been zetten: zijn vertrouwde gevoel voor evenwicht, voor wat onder en boven, links en rechts is, wordt ter discussie gesteld doordat de zintuigen als het ware in de war raken omdat er steeds van alles ‘niet klopt’. Ik bereik dergelijke effecten bijvoorbeeld door het gebruik van complementaire kleuren in een setting van perspectivische vertekening, door subtiel verschoven of ietwat schuin geplaatste wanden, of door de manier waarop sommige ruimtes, waarbij ook daglicht een rol speelt, door de dag heen van aanzien en atmosfeer veranderen. Deze ruimtes verschillen van de geconstrueerde ruimte van de architect omdat deze niet bewoonbaar maar wel beleefbaar zijn. De onzekerheid die de ‘nieuwe’ ruimte oproept en het tasten en zoeken naar de houvast die dit met zich meebrengt, biedt de bezoeker de mogelijkheid om opnieuw te reflecteren op wat vertrouwd, vaststaand en zeker lijkt. Dan blijkt dat er kennelijk niet zo veel vaststaat, dat ons wereldbeeld een kwestie van afgesproken perceptie en conventie is, en dat er meerdere mogelijkheden zijn om een ruimte (de wereld, het leven etc.) te ervaren. In het driedimensionaal schilderen, zoals ik mijn werkwijze noem, bied ik een mogelijkheid tot relativeren van wat bekend en vertrouwd is (lijkt) door middel van een andere zintuiglijke ervaring, waarbij de zintuigen de ingang vormen voor verdere reflectie over hoe de wereld in elkaar zit en over onze plaats daarin. Mijn werk heeft ook een maatschappelijke en politieke lading. Dat is er niet letterlijk in terug te vinden maar wel in de vorm van abstracties, zoals getallen, geometrische vormen, metaforen en (ontlede) symbolen. Het werk Top Story over de Europese Unie is daar een voorbeeld van. Die politieke lading is gemotiveerd vanuit mijn interesse voor het individu. Architectuur is door allerlei zaken bepaald, maar de manier waarop een persoon zich in die architectuur gedraagt of beweegt is door niets anders bepaald dan door die persoon zelf. Dat politieke aspect is ook met mij als persoon verweven. Ik geloof in het individu dat vrij is van stereotypische waarden. Als uit Turkije afkomstige kunstenaar ben ik in Nederland veel geconfronteerd met stereotype gedachten over de Turkse cultuur en over het deelnemen aan die cultuur. Mensen vinden bijvoorbeeld dat die cultuur in mijn werk terug zou moeten komen. Maar ik representeer alleen mijzelf, en geen cultuur.

Werk

Panopticum
Titel Panopticum
Jaartal 2016
Omschrijving Licht object
Techniek Plexiglas, Print op sticker en led licht
Formaat 110x80cm
Individual Compound
Titel Individual Compound
Jaartal 2015
Omschrijving interactieve licht installatie
Techniek Trespa, Plexiglas, LED licht
Formaat ca3mhoog, 100m2
dominIoN
Titel dominIoN
Jaartal 2014
Omschrijving licht-installatie
Techniek Plexiglas, LED licht en sticker
Formaat ca400x250cm
dominIoN-zelfportret
Titel dominIoN-zelfportret
Jaartal 2014
Omschrijving licht-installatie
Techniek Plexiglas, LED licht en sticker
Formaat ca400x250cm
Black, White, Two Grey, To the Red
Titel Black, White, Two Grey, To the Red
Jaartal 2013
Omschrijving licht-installatie
Techniek Forex, plexiglas, LED licht
Formaat ca 500x400x300cm
Individual Compound
Titel Individual Compound
Jaartal 2013
Omschrijving Licht object
Techniek Forex, plexiglas, LED licht
Formaat ca 100x70x30cm
Man in One Day
Titel Man in One Day
Jaartal 2012
Omschrijving interactieve licht installatie
Techniek plexiglas, LED licht
Formaat ca 600x300, 300x100, 300x100cm
Faceless
Titel Faceless
Jaartal 2011
Omschrijving interactieve licht installatie
Techniek plexiglas, LED en red TLD lights wooden
Formaat 340x205cm
Crossing Shadow
Titel Crossing Shadow
Jaartal 2010
Omschrijving licht-installatie
Techniek gipsplaten, houtenbalken en mixedmedia
Formaat 1000x800x300cm
Catikati merdiveni
Titel Catikati merdiveni
Jaartal 2010
Omschrijving licht-installatie
Techniek mixed media
Formaat Ca. 300x260x260cm

Omschrijving werk

Over mijn werk De uitgangspunten in mijn werk zijn specifieke ruimtes en de mogelijkheid om de beleving daarvan te veranderen met behulp van licht en architectonische ingrepen. Hierdoor wordt de vraag opgeroepen naar wat ‘werkelijk’ is: de door mij veranderde ruimte is net zo ‘echt’ als de oorspronkelijke. Zoals de Franse schrijver Gérard de Nerval ooit schreef: ‘Ik geloof niet dat de menselijke verbeelding ooit iets heeft bedacht dat niet waar was, in deze wereld of in welke andere dan ook.’ Mijn ruimtes zijn gewoonlijk zo geconstrueerd dat ze de beschouwer – die zich middenin het werk bevindt – op het verkeerde been zetten: zijn vertrouwde gevoel voor evenwicht, voor wat onder en boven, links en rechts is, wordt ter discussie gesteld doordat de zintuigen als het ware in de war raken omdat er steeds van alles ‘niet klopt’. Ik bereik dergelijke effecten bijvoorbeeld door het gebruik van complementaire kleuren in een setting van perspectivische vertekening, door subtiel verschoven of ietwat schuin geplaatste wanden, of door de manier waarop sommige ruimtes, waarbij ook daglicht een rol speelt, door de dag heen van aanzien en atmosfeer veranderen. Deze ruimtes verschillen van de geconstrueerde ruimte van de architect omdat deze niet bewoonbaar maar wel beleefbaar zijn. De onzekerheid die de ‘nieuwe’ ruimte oproept en het tasten en zoeken naar de houvast die dit met zich meebrengt, biedt de bezoeker de mogelijkheid om opnieuw te reflecteren op wat vertrouwd, vaststaand en zeker lijkt. Dan blijkt dat er kennelijk niet zo veel vaststaat, dat ons wereldbeeld een kwestie van afgesproken perceptie en conventie is, en dat er meerdere mogelijkheden zijn om een ruimte (de wereld, het leven etc.) te ervaren. In het driedimensionaal schilderen, zoals ik mijn werkwijze noem, bied ik een mogelijkheid tot relativeren van wat bekend en vertrouwd is (lijkt) door middel van een andere zintuiglijke ervaring, waarbij de zintuigen de ingang vormen voor verdere reflectie over hoe de wereld in elkaar zit en over onze plaats daarin. Mijn werk heeft ook een maatschappelijke en politieke lading. Dat is er niet letterlijk in terug te vinden maar wel in de vorm van abstracties, zoals getallen, geometrische vormen, metaforen en (ontlede) symbolen. Het werk Top Story over de Europese Unie is daar een voorbeeld van. Die politieke lading is gemotiveerd vanuit mijn interesse voor het individu. Architectuur is door allerlei zaken bepaald, maar de manier waarop een persoon zich in die architectuur gedraagt of beweegt is door niets anders bepaald dan door die persoon zelf. Dat politieke aspect is ook met mij als persoon verweven. Ik geloof in het individu dat vrij is van stereotypische waarden. Als uit Turkije afkomstige kunstenaar ben ik in Nederland veel geconfronteerd met stereotype gedachten over de Turkse cultuur en over het deelnemen aan die cultuur. Mensen vinden bijvoorbeeld dat die cultuur in mijn werk terug zou moeten komen. Maar ik representeer alleen mijzelf, en geen cultuur.

Persoonsgegevens

Voorletters A
Kunstenaarsnaam/alias Ejderkan
Samenwerkingsverband
Website www.ejderkan.com

Opleidingsgegevens

Erkende vakopleiding

Academie / instituut & plaats studierichting / specialisatie periode van / tot diploma
Den Haag, Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten beeldende kunst 2004-2008 J

Andere opleiding

Instituut / docent & plaats (studie)richting periode van / tot
Free Art School Houtsculptuur 1990_1993
Ismetinonu Endustri Meslek Lisesi, Turkije 'Water Technology' 1993_1996

Overige gegevens

Lid van Beroeps / Kunstenaarsvereniging
Deelnemer van Kunstenaarsinitiatief

Curriculum vitae

Tentoonstellingen

jaartal naam tentoonstellingsruimte korte omschrijving solo / duo / groep
2016 N.O.W. Nederlandse Ontwerp Week, De Galerage, Eindhoven licht-object GROEP
2015 zonder titel, Smalle haven 70, Eindhoven, Nederland licht-object en projectie DUO
2014 permanent werk, dominIoN 1, Nobertuscollege, Roosendal, Nederland licht-installatie SOLO
2014 permanent werk, dominIoN 2, zelfportret van het Nobertuscollege, Roosendal, Nederland licht-installatie SOLO
2013 Synecdoche City, Pulchri Studio, Den Haag, Nederland. licht-installatie en tekeningen DUO
2013 Synecdoche City, installatie, Ondertussen, Stroom, licht-objecten DUO
2012 Man in One Day, School Association Wolters, Den Haag, Nederland Interactieve licht-installatie SOLO
2011 SublimePorte, Art7Space, Amsterdam, Nederland Interactieve licht-installatie GROEP
2011 Untitled, Triptychon, Munster, Duitsland. licht-object GROEP
2010 Inside Insight, Gallery Tegenboschvanvreden, Amsterdam, Nederland licht-installatie DUO

Projecten

jaartal instelling titel & typering project
2016 Stroom Mayssa Fatthouh atelier bezoek
2014 Stroom Pro-Deo atelier bezoeken

Opdrachten

jaartal opdrachtgever plaats / land typering opdracht uitgevoerd
2015 Amsterdam Light Festival Amsterdam, Nederland Licht-installatie N
2014 Nobertuscollege Roosendaal, Nederland permanent kunstwerk licht-installatie J
2014 Nobertuscollege Roosendaal, Nederland permanent kunstwerk licht-installatie J
2014 Amsterdam Light Festival Amsterdam, Nederland Licht-installatie N
2013 Wolters school vereniging Den Haag, Nederland permanent kunstwerk (Interactieve licht-installatie) J

Aankopen / werken in collecties

jaartal naam collectie plaats / land omschrijving aankoop
2014 Nobertuscollege Roosendaal, Nederland permanent kunstwerk licht-installatie
2014 Nobertuscollege Roosendaal, Nederland permanent kunstwerk licht-installatie
2013 Wolters school vereniging Den Haag, Nederland permanent kunstwerk (Interactieve licht-installatie)

Publicaties

jaartal titel publicatie uitgever / samensteller, plaats typering
2010 Podium voor Observatie Stroom, Den Haag artikel
2009 catalogus september 2008 - december 2009 Gallerie West, Den Haag artikel
2008 Veel internationaal talen groeit op in Den Haag Het krantje, Den Haag Centraal intervieuw

Artistieke nevenactiviteiten

nevenactiviteit van tot
kunst docent, scholierenproject Madurodam vrede en recht 2016 2016