Jeroen Eisinga

Disciplines: Beeldhouwer, Performancekunstenaar, Videokunstenaar

Omschrijving werk

Jeroen Eisinga: "Ik voel me verwant met performance kunst uit de jaren zeventig zoals het werk van Chris Burden (Shoot, Trans-Fixed ) en met de romantiek in het werk van Bas Jan Ader ( De performances over ‘vallen’ maar vooral ook met de melancholie in zijn fotografische werk zoals Farewell to Faraway Friends ) In het begin legde ik mijn performances vast op film om het bewijs te hebben dat ik de performance had gedaan. Later heb ik ook filmische middelen gebruikt zoals montage, maar ik probeer nog steeds om mijn beelden eenvoudig en direct te houden. In de performances probeer ik mijn grenzen te verleggen. Het romantische element van mijn werk verwijst naar de Romantiek, waarin begrippen zoals het ‘super ego’, maar ook bederf en verval een rol spelen. (Denk aan de hoofdpersoon in De Toverberg van Thomas Mann, voor wie zijn liefste bezit een röntgenfoto is van de longen van een meisje met TBC)".

Werk

MASK
Titel MASK
Jaartal 2012
Omschrijving Commissioned by De Hallen Haarlem for ‘Maskerade’.
Techniek plastic mask, asphalt
Formaat 60 x 40
SPRINGTIME
Titel SPRINGTIME
Jaartal 2011
Omschrijving B&W, SILENT; 19 MIN, 5 SEC
Techniek 35MM TO HD
Formaat 66 x 49
BEE SUIT
Titel BEE SUIT
Jaartal 2012
Omschrijving The bee suit was manufactured to resemble the tactility of a swarm of bees. It was used to test the film stock, the width of the lenses, and the progress of the action for Springtime.
Techniek black and white-print on barite paper
Formaat 66 x 49
BEE SUIT
Titel BEE SUIT
Jaartal 2012
Omschrijving The bee suit was manufactured to resemble the tactility of a swarm of bees. It was used to test the film stock, the width of the lenses, and the progress of the action for Springtime.
Techniek black and white-print on barite paper
Formaat 66 x 49
BEE SUIT
Titel BEE SUIT
Jaartal 2012
Omschrijving The bee suit was manufactured to resemble the tactility of a swarm of bees. It was used to test the film stock, the width of the lenses, and the progress of the action for Springtime.
Techniek black and white-print on barite paper
Formaat 66 x 49
BEE SUIT
Titel BEE SUIT
Jaartal 2012
Omschrijving The bee suit was manufactured to resemble the tactility of a swarm of bees. It was used to test the film stock, the width of the lenses, and the progress of the action for Springtime.
Techniek black and white-print on barite paper
Formaat 66 x 49
BEE SUIT
Titel BEE SUIT
Jaartal 2012
Omschrijving The bee suit was manufactured to resemble the tactility of a swarm of bees. It was used to test the film stock, the width of the lenses, and the progress of the action for Springtime.
Techniek black and white-print on barite paper
Formaat 66 x 49
BEE SUIT
Titel BEE SUIT
Jaartal 2012
Omschrijving The bee suit was manufactured to resemble the tactility of a swarm of bees. It was used to test the film stock, the width of the lenses, and the progress of the action for Springtime.
Techniek black and white-print on barite paper
Formaat 66 x 49
BEE SUIT
Titel BEE SUIT
Jaartal 2012
Omschrijving The bee suit was manufactured to resemble the tactility of a swarm of bees. It was used to test the film stock, the width of the lenses, and the progress of the action for Springtime.
Techniek black and white-print on barite paper
Formaat 66 x 49

Omschrijving werk

Jeroen Eisinga: "Ik voel me verwant met performance kunst uit de jaren zeventig zoals het werk van Chris Burden (Shoot, Trans-Fixed ) en met de romantiek in het werk van Bas Jan Ader ( De performances over ‘vallen’ maar vooral ook met de melancholie in zijn fotografische werk zoals Farewell to Faraway Friends ) In het begin legde ik mijn performances vast op film om het bewijs te hebben dat ik de performance had gedaan. Later heb ik ook filmische middelen gebruikt zoals montage, maar ik probeer nog steeds om mijn beelden eenvoudig en direct te houden. In de performances probeer ik mijn grenzen te verleggen. Het romantische element van mijn werk verwijst naar de Romantiek, waarin begrippen zoals het ‘super ego’, maar ook bederf en verval een rol spelen. (Denk aan de hoofdpersoon in De Toverberg van Thomas Mann, voor wie zijn liefste bezit een röntgenfoto is van de longen van een meisje met TBC)".

Persoonsgegevens

Voorletters J.J.
Kunstenaarsnaam/alias
Samenwerkingsverband
Website

Opleidingsgegevens

Erkende vakopleiding

Academie / instituut & plaats studierichting / specialisatie periode van / tot diploma
Arnhem, ARTEZ, Academie Beeldende Kunst en Vormgeving Vrije kunst 1988-1993 J
Amsterdam, Rijksacademie van Beeldende Kunsten Film 1996-1998 J

Andere opleiding

Instituut / docent & plaats (studie)richting periode van / tot
American Film Institute Conservatory Screenwriting 2006-2008

Overige gegevens

Lid van Beroeps / Kunstenaarsvereniging Writers Guild of America
Deelnemer van Kunstenaarsinitiatief -

Curriculum vitae

Tentoonstellingen

jaartal naam tentoonstellingsruimte korte omschrijving solo / duo / groep
2016 Drents Museum, Assen, NL Into Nature GROEP
2016 Museum Tinguely, Basel, CH PRIÈRE DE TOUCHER – The Touch of Art GROEP
2016 Witte de With & Tent, Rotterdam, NL Rotterdam Cultural Histories #7 GROEP
2015 Galerie Sanaa, Utrecht, NL Diep Gaan, Lucy en Le Tour GROEP
2015 Groninger Museum, Groningen, NL Lost and Found
2015 Stedelijk Van Abbemuseum, Eindhoven, NL Mix Match Museum
2015 Museum of Contemporary Art North Miami, USA Temporary Autonomous Zones GROEP
2015 Galerie Juliette Jongma, Amsterdam, NL Making Sense GROEP
2015 Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam, NL La La La Human Steps GROEP
2015 Zuckerman Museum of Art, Kennesaw, USA Pause GROEP

Vertegenwoordiging

naam plaats & land

Aankopen / werken in collecties

jaartal naam collectie plaats / land omschrijving aankoop
2011 Private Collection Rotterdam Photo collage 'Sabine Dardenne'
2006 Frans Hals Museum Haarlem film 'Kano (rood)'
2004 De Hallen Haarlem film 'Sehnsucht'
2003 Museum Boijmans van Beuningen Rotterdam several films
2001 SMAK Stedelijk Museum voor Actuele Kunst Gent, BE several films
2000 Netherlands Institute for Media Art, Montevideo/ Time Based Arts Amsterdam film 'Zoals het werd geopenbaard aan Jeroen Eisinga'
1999 Stedelijk Van Abbemuseum Eindhoven Eindhoven several films
1998 Private Collection Antwerpen, BE film 'Arm Schaap'
1997 Collection Koninklijke PTT Nederland NV, NL Den Haag several films
1996 Stedelijk Museum Amsterdam Amsterdam several films

Publicaties

jaartal titel publicatie uitgever / samensteller, plaats typering
2014 De dans van de Jager Mark Baltser, Esthetica – ISSN: 1875-3809 2014 recensie
2012 Jenseits in der Hans Peter Zimmer Stiftung Emmanuel Mir, Perisphere, Dec 10 recensie
2012 Ist das Kunst oder tut es weh? Arno Gehring, Düsseldorf Express, Oct 27 recensie
2012 Toronto International Film Fest 2012: Future Projections Andrea Carson Barker, View on Canadian Art, Sept 9 recensie
2012 A Review: Ai Weiwei, Barbara Kruger, and more at the Hirshhorn Andrew Hetrick, Provisions, Sept 4 recensie
2012 Black Box: Jeroen Eisinga Michael O’Sullivan, The Washington Post, Aug 17 recensie
2012 Trip Out East: In the Basement of the Hirshhorn Joanna Dane, A Terminal Case of Whimsey, Aug 16 recensie
2012 Het (zelf)onderzoek van Jeroen Eisinga Frank van der Ploeg, Ons Erfdeel, Feb Issue recensie

Prijzen en stipendia

jaartal instantie, plaats omschrijving
2012 Tiger Award for Short Films at the 41th International Film Festival Rotterdam, NL eerste prijs
2007 Peter Paul Peterich Fonds, Prins Bernhard Cultuur Fonds studiebeurs
2007 Gerard Hordijk Reisfonds, Prins Bernhard Cultuur Fonds reisbeurs
2003 Dolf Henkes Prijs 2003, Dolf Henkes Foundation eerste prijs
1997 Prix the Rome derde prijs
1996 NPS Cultuurprijs nominatie