Arjan de Nooy

site Ga naar de persoonlijke site

Disciplines: Fotograaf

Omschrijving werk

Domeniek Ruyters in Metropolis M: Harde bewijzen zijn er niet, maar verzamelaar Arjan de Nooy, wiens fotografie-verzameling de zalen van Marres in Maastricht siert, is er diep van overtuigd: de twee zoutdrukken die hij enige jaren geleden vond op een antiekmarkt aan het Lange Voorhout in Den Haag, zijn gemaakt door Adriaan Paauw, een Nederlandse natuurwetenschapper uit de late achttiende eeuw. De twee prentjes, via chemische weg tot stand gebracht, zouden daarmee de vroegste fotografie van de wereld zijn: een absolute primeur, die, als alles klopt, de strijd om de uitvinding van de fotografie tussen de Britten, de Fransen en de Duitsers in het voordeel van de Hollanders zal slechten. De zoutdrukken zijn niet de enige scoop. In Maastricht ook het ultieme bewijs dat de Haagse School niet alleen en plein air, naar de natuur, maar ook naar fotografie van de natuur schilderde, aan de hand van enkele foto's van Théophile de Bock. En er zijn de onbekende foto's van een fotografe uit Valkenburg, die zich schaart onder de weinige maar zeer belangrijke vrouwelijke fotografen uit de negentiende eeuw, een August Sander avant la lettre. De verzameling van de Haagse scheikundige Arjan de Nooy, met al die historische primeurs, is een absoluut spektakelstuk - te mooi om waar te zijn. En dus kruipt ergens onderweg de twijfel binnen. Wat is precies de status van al deze fotografie? Wie bewijst dat de foto's zijn wat ze gezegd worden te zijn? Door wie is dat allemaal bepaald? Wie is die Arjan de Nooy? En hoe zit dat eigenlijk met de fotografie-geschiedenis in bredere zin, al die verhalen rondom de fotografie-geschiedenis, de uitvinders, de gezichtsbepalende fotografen, hun navolgers? Zonder er openlijk voor uit te komen zaait Marres twijfel. De kunst is hier niet wat ze lijkt. Van een vertelling over doorbraken in de fotogeschiedenis wordt ze een vertelling over de status van de doorbraken in de fotogeschiedenis. Kritisch, eerder dan trots.

Werk

Titel
Jaartal 2017
Omschrijving Screenshot website De Nooy Collection
Techniek
Formaat
Painting attributed to De Bock
Titel Painting attributed to De Bock
Jaartal 2013
Omschrijving Uit de De Nooy Collection
Techniek olie op paneel
Formaat 36x28
Installation view
Titel Installation view
Jaartal 2012
Omschrijving GEMAK, Den Haag
Techniek
Formaat
Installation view
Titel Installation view
Jaartal 2013
Omschrijving Walden Affairs, Den Haag
Techniek
Formaat
Installation view
Titel Installation view
Jaartal 2016
Omschrijving Het Natuurhistorisch, Rotterdam
Techniek
Formaat
Titel
Jaartal 2014
Omschrijving Party Photographer
Techniek kunstenaarsboek
Formaat
Titel
Jaartal 2014
Omschrijving foto's uit Party Photographer
Techniek gevonden foto's
Formaat
Titel
Jaartal 2016
Omschrijving Ornithology
Techniek kunstenaarsboek
Formaat
Titel
Jaartal 2016
Omschrijving pagina uit Ornithology
Techniek fotocollage
Formaat
Detour
Titel Detour
Jaartal 2016
Omschrijving werk uit "Sideshow' (Salvo)
Techniek tape op ansichtkaart
Formaat

Omschrijving werk

Domeniek Ruyters in Metropolis M: Harde bewijzen zijn er niet, maar verzamelaar Arjan de Nooy, wiens fotografie-verzameling de zalen van Marres in Maastricht siert, is er diep van overtuigd: de twee zoutdrukken die hij enige jaren geleden vond op een antiekmarkt aan het Lange Voorhout in Den Haag, zijn gemaakt door Adriaan Paauw, een Nederlandse natuurwetenschapper uit de late achttiende eeuw. De twee prentjes, via chemische weg tot stand gebracht, zouden daarmee de vroegste fotografie van de wereld zijn: een absolute primeur, die, als alles klopt, de strijd om de uitvinding van de fotografie tussen de Britten, de Fransen en de Duitsers in het voordeel van de Hollanders zal slechten. De zoutdrukken zijn niet de enige scoop. In Maastricht ook het ultieme bewijs dat de Haagse School niet alleen en plein air, naar de natuur, maar ook naar fotografie van de natuur schilderde, aan de hand van enkele foto's van Théophile de Bock. En er zijn de onbekende foto's van een fotografe uit Valkenburg, die zich schaart onder de weinige maar zeer belangrijke vrouwelijke fotografen uit de negentiende eeuw, een August Sander avant la lettre. De verzameling van de Haagse scheikundige Arjan de Nooy, met al die historische primeurs, is een absoluut spektakelstuk - te mooi om waar te zijn. En dus kruipt ergens onderweg de twijfel binnen. Wat is precies de status van al deze fotografie? Wie bewijst dat de foto's zijn wat ze gezegd worden te zijn? Door wie is dat allemaal bepaald? Wie is die Arjan de Nooy? En hoe zit dat eigenlijk met de fotografie-geschiedenis in bredere zin, al die verhalen rondom de fotografie-geschiedenis, de uitvinders, de gezichtsbepalende fotografen, hun navolgers? Zonder er openlijk voor uit te komen zaait Marres twijfel. De kunst is hier niet wat ze lijkt. Van een vertelling over doorbraken in de fotogeschiedenis wordt ze een vertelling over de status van de doorbraken in de fotogeschiedenis. Kritisch, eerder dan trots.

Persoonsgegevens

Voorletters
Kunstenaarsnaam/alias
Samenwerkingsverband
Website www.arjandenooy.com www.denooycollection

Opleidingsgegevens

Erkende vakopleiding

Academie / instituut & plaats studierichting / specialisatie periode van / tot diploma
Den Haag, Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Fotografie 2004-2009 J

Overige gegevens

Lid van Beroeps / Kunstenaarsvereniging
Deelnemer van Kunstenaarsinitiatief Salvo

Curriculum vitae

Tentoonstellingen

jaartal naam tentoonstellingsruimte korte omschrijving solo / duo / groep
2017 Seelevel Gallery (Amsterdam) Looking Up / Looking Down GROEP
2017 Nederlands Fotomuseum (Rotterdam) Springvloed GROEP
2016 Nederlands Fotomuseum (Rotterdam) Quickscan GROEP
2016 Het Natuurhistorisch (Rotterdam) Ornithology DUO
2016 Wit Galerie (Wageningen) A Special Case of Mimicri DUO
2015 Van Goghhuis (Zundert) Vincentomania GROEP
2014 Johan Deumens Galerie (Amsterdam) Actual Size GROEP
2013 Walden Affairs (Den Haag) Great Men SOLO
2012 GEMAK (Den Haag) Haarscherp SOLO
2010 Marres (Maastricht) The Collector SOLO

Internationale uitwisseling

jaartal instelling
2016 Fundación Cultural Knecht-Drenth, Artist in Residence

Opdrachten

jaartal opdrachtgever plaats / land typering opdracht uitgevoerd
2011 Gemeente Den Haag Den Haag documentaire opdracht J

Publicaties

jaartal titel publicatie uitgever / samensteller, plaats typering
2016 Ornithology De Hef Publishers Kunstenaarsboek
2016 Salvo's Travel Guide Eigen beheer Kunstenaarsboek
2014 Party Photographer Eigen beheer Kunstenaarsboek
2013 De allrounder Knust/Extrapool, Nijmegen Kunstenaarsboek
2012 Haarscherp Eigen beheer Kunstenaarsboek
2009 DE FACTO - Een geschiedenis van de Nederlandse fotografie Uitgeverij IJzer, Utrecht Kunstenaarsboek

Prijzen en stipendia

jaartal instantie, plaats omschrijving
2017 Stiftung Buchkunst Winnaar Golden Letter Ornithology
2016 Stroom Den Haag Publicatie subsidie Ornithology
2016 Mondriaan Fonds Amsterdam Publicatie subsidie Ornithology
2012 Stroom, Den Haag publicatiesubsidie Haarscherp
2010 Dutch Doc Award long list documentaire en innovatie
2009 Steenbergen Stipendium nominatie