opnieuw zoeken
voeg toe aan selectielijst
bekijk mijn selectielijst
print deze pagina
Siebrand Weitenberg
Ga naar de persoonlijke site
Disciplines: Graficus, Schilder, Tekenaar
Omschrijving werk
Siebrand Weitenberg: '"Laat mij … romantiseren!
Romantiseren duidt voornamelijk een operatie van
vervreemding aan.
Romantiseren is de kunst om op een aangename manier te bevreemden.
Ze is een manier om de dingen vreemd te
maken en tegelijk vertrouwd en aantrekkelijk.
Romantiseren betekent: aan de wereld haar oorspronkelijke zin teruggeven.
Als ik aan het gewone een hoge betekenis, aan het alledaagse
een geheimzinnig uiterlijk, aan het bekende de waarde
van het onbekende en aan het eindige de schijn van het
oneindige geef, dan romantiseer ik. (novalis)
Het voorstellen van het onvoorstelbare, het zien van het onzichtbare,
Het voelen wat niet gevoeld kan worden. Datgene aanwezig te stellen wat niet verschijnt.
Als men de huidige tendensen in deze tijd beschouwd kan men constateren dat er een duidelijke behoefte is aan het ervaren van een religieus of mystiek gevoel. Men wil meer dan alleen het materiële. Men heeft behoefte aan geestelijke verdieping.
Men wil ontsnappen aan de harde werkelijkheid.
Er is naar mijn mening weer behoefte aan mooie beelden, beelden die associaties oproepen met het gevoel van ontsnappen, het zich wanen in een andere wereld vol sprookjes, fantasie en verrassingen, beelden vol van een geïdealiseerde werkelijkheid, vol van een verlangen naar een eeuwigheid.
Ik werk vanuit een thema. Afhankelijk van het thema kan het werk zowel abstract als figuratief zijn of een combinatie van beiden. Ik maak krachtige picturale schilderijen, monumentaal van beeldtaal en vorm. Het materiaal (olieverf) is altijd duidelijk aanwezig. Mijn doeken zijn in gelaagdheid opgebouwd. Het kleurgebruik is expressief ".
Werk
Titel |
het gesprek |
Jaartal |
2015 |
Omschrijving |
|
Techniek |
olieverf op linnen |
Formaat |
190 x 130 |
Titel |
vervallen en besneeuwd in marlot |
Jaartal |
2014 |
Omschrijving |
|
Techniek |
olieverf op linnen |
Formaat |
160 x 130 |
Titel |
het vlindermeisje |
Jaartal |
2010 |
Omschrijving |
|
Techniek |
olieverf op linnen |
Formaat |
160 x 120 |
Titel |
aanvliegend in het donker |
Jaartal |
2010 |
Omschrijving |
|
Techniek |
olieverf op linnen |
Formaat |
140 x 140 |
Titel |
vuurvliegen en de zielen van de Iban in |
Jaartal |
2009 |
Omschrijving |
|
Techniek |
olieverf op linnen |
Formaat |
320 x 160 |
Titel |
in het woud V |
Jaartal |
2008 |
Omschrijving |
|
Techniek |
olieverf en epoxyhars op linnen |
Formaat |
160 x 160 |
Titel |
in het woud I |
Jaartal |
2008 |
Omschrijving |
|
Techniek |
olieverf en epoxyhars op linnen |
Formaat |
190 x 110 |
Titel |
de lotusvijver |
Jaartal |
2007 |
Omschrijving |
|
Techniek |
olieverf op linnen |
Formaat |
360 cm x 160 cm |
Titel |
de beek |
Jaartal |
2007 |
Omschrijving |
|
Techniek |
olieverf op linnen |
Formaat |
240 x 240 |
Titel |
het sprookje van het geluksmeisje en het |
Jaartal |
2007 |
Omschrijving |
|
Techniek |
olieverf op linnen |
Formaat |
150 cm x 130 cm |
Omschrijving werk
Siebrand Weitenberg: '"Laat mij … romantiseren!
Romantiseren duidt voornamelijk een operatie van
vervreemding aan.
Romantiseren is de kunst om op een aangename manier te bevreemden.
Ze is een manier om de dingen vreemd te
maken en tegelijk vertrouwd en aantrekkelijk.
Romantiseren betekent: aan de wereld haar oorspronkelijke zin teruggeven.
Als ik aan het gewone een hoge betekenis, aan het alledaagse
een geheimzinnig uiterlijk, aan het bekende de waarde
van het onbekende en aan het eindige de schijn van het
oneindige geef, dan romantiseer ik. (novalis)
Het voorstellen van het onvoorstelbare, het zien van het onzichtbare,
Het voelen wat niet gevoeld kan worden. Datgene aanwezig te stellen wat niet verschijnt.
Als men de huidige tendensen in deze tijd beschouwd kan men constateren dat er een duidelijke behoefte is aan het ervaren van een religieus of mystiek gevoel. Men wil meer dan alleen het materiële. Men heeft behoefte aan geestelijke verdieping.
Men wil ontsnappen aan de harde werkelijkheid.
Er is naar mijn mening weer behoefte aan mooie beelden, beelden die associaties oproepen met het gevoel van ontsnappen, het zich wanen in een andere wereld vol sprookjes, fantasie en verrassingen, beelden vol van een geïdealiseerde werkelijkheid, vol van een verlangen naar een eeuwigheid.
Ik werk vanuit een thema. Afhankelijk van het thema kan het werk zowel abstract als figuratief zijn of een combinatie van beiden. Ik maak krachtige picturale schilderijen, monumentaal van beeldtaal en vorm. Het materiaal (olieverf) is altijd duidelijk aanwezig. Mijn doeken zijn in gelaagdheid opgebouwd. Het kleurgebruik is expressief ".
Persoonsgegevens
Opleidingsgegevens
Erkende vakopleiding
Academie / instituut & plaats |
studierichting / specialisatie |
periode van / tot |
diploma |
Den Haag, Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten |
vrij tekenen en schilderen |
1980-1986 |
J |
Andere opleiding
Instituut / docent & plaats |
(studie)richting |
periode van / tot |
Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, Den Haag |
tekenen/schilderen |
tot 01-01-1986 |
Overige gegevens
Lid van Beroeps / Kunstenaarsvereniging |
|
Deelnemer van Kunstenaarsinitiatief |
|
Curriculum vitae
Tentoonstellingen
jaartal |
naam tentoonstellingsruimte |
korte omschrijving |
solo / duo / groep |
2015 |
Bloom, Den Haag |
overzicht 1998/2015 |
SOLO |
2014 |
galerie mia joosten |
art the hague |
GROEP |
2010 |
kunstliefde Utrecht |
|
GROEP |
2010 |
Het geheim van Roelofs, noorden |
|
GROEP |
2008 |
dbv zeist |
de vergaderzalen |
SOLO |
2007 |
Pulchri Studio |
Het Paradijs |
SOLO |
2007 |
project christus Triumfator kerk |
vaandels project |
SOLO |
2007 |
wtc galerie Rotterdam |
RED2 |
SOLO |
2007 |
museum Gorinchem |
de verleiding |
GROEP |
2005 |
Kamergeheimen, Den Haag |
|
SOLO |
Vertegenwoordiging
naam |
plaats & land |
galerie mia joosten |
amsterdam |
Projecten
jaartal |
instelling |
titel & typering project |
2014 |
art thehague |
groepsexpositie |
2008 |
museum gorinchem |
de verleiding groepsexpositie |
2001 |
kunstblik |
tv-programma |
2000 |
Pentiment |
het model gastdocentschap |
1999 |
museum gorinchem |
de taal van het lichaam groepsexpositie |
Internationale uitwisseling
jaartal |
instelling |
2009 |
de odyssee naar maleisie |
2002 |
gastdocentschap School of Fine Arts |
2000 |
Pentiment Kunstakademie Hamburg |
Opdrachten
jaartal |
opdrachtgever |
plaats / land |
typering opdracht |
uitgevoerd |
2012 |
Wladimiroff advocaten |
den haag |
kunstopdracht in kantoor |
J |
2007 |
DBV Zeist |
zeist |
kunstopdracht in vergaderzalen |
J |
2006 |
Christus Triomfator kerk |
den haag |
kunstopdracht in openbare ruimte |
J |
Aankopen / werken in collecties
jaartal |
naam collectie |
plaats / land |
omschrijving aankoop |
2009 |
amlin verzekeringen |
amstelveen |
grafiek/ gouaches |
2008 |
DBV |
Zeist |
schilderijen voor twee vergaderzalen |
2007 |
Fortis verzekeringen |
Amstelveen |
gouaches |
2006 |
amersfoortse verzekeringen |
amersfoort |
schilderij uit hersenserie |
2000 |
nederlandse ambassade bangladesh |
dhaka |
etsen |
1992 |
suikerunie |
Breda |
schilderij |
1988 |
Roeleveld/ Sikkes architecten |
den haag |
schilderij |
|
collectie Huizen/ godschalck |
den haag |
schilderij/gouaches |
|
akzo nobel chemicals |
|
schilderij |
|
kunstuitleen den haag, rijnstreek,gouda, haarlem, utrecht |
den haag |
grafiek en schilderijen |
Publicaties
jaartal |
titel publicatie |
uitgever / samensteller, plaats |
typering |
2010 |
de verwondering |
leven |
glossy |
2007 |
boek Het PARADIJS |
ISBN 90-5959-026-0719411 |
catalogus |
1998 |
podopost |
|
interview |
1996 |
onderzoek en ontwikkeling |
NBM |
catalogus |
1991 |
elsevier weekblad |
elsevier |
interview |
1991 |
jaargids 100 jonge kunstenaars |
|
catalogus |
Artistieke nevenactiviteiten
nevenactiviteit |
van |
tot |
voorzitter Pulchri Studio |
2011 |
2014 |
vice voorzitter Pulchri |
2008 |
2012 |
voorzitter tentoonstellingscommissie Pulchri |
2008 |
2012 |
Algemeen bestuurslid Pulchri |
2007 |
2012 |
docent academie WEITENBERG |
2007 |
hede |