Dimitri Nieuwenhuizen

site Ga naar de persoonlijke site

Disciplines: Installatiekunstenaar, Mediakunstenaar, Mixed media/interdisciplinair kunstenaar

Omschrijving werk

Dimitri Nieuwenhuizen is a visual philosopher in art and technology. Within his autonomous and applied work he creates and researches from the perspective of several disciplines the affect and effect of digital presence in modern life. He is co-founder and director of the public laboratory for art and technology The Grey Space in the Middle. Dimitri studied at the Technical University of Delft and the Design Academy Eindhoven and now educates at several art academies including the master in design at the Sandberg Instituut Amsterdam (since 2012) and the HKU University of the Arts Utrecht (since 2004). Besides taking part in exhibitions and giving talks around the world he curates and initiates exhibitions, symposia, think-tanks and hackathons and is one of the supervisors of the Sandberg@Mediapark masterclass. Building upon 20 years of experience in new media art and experimental media practices he is also co-owner of the multidisciplinary design studio LUST and the research-based atelier LUSTlab.

Werk

The future devouring the past
Titel The future devouring the past
Jaartal 2017
Omschrijving Het bestaan kan beschreven worden als een aaneenschakeling van gelijktijdige en voortdurende ervaringen die de verbeelding voeden en het bereik ervan veranderen. Dit proces doet ons realiseren dat de waarheid niet statisch is. Jezelf bewust zijn van een ervaring is daarmee een belangrijk hulpmiddel om jouw perspectief op de realiteit te bevragen. Een ervaring is een ontwikkeling die zou kunnen starten met ontdekking en opwinding, gevolgd door verheffing en sensatie, resulterend in een moment van letterlijk onbeschrijflijke schoonheid dan wel troost waar uiteindelijk op gereflecteerd kan worden. De diversiteit van woorden die gebruikt kunnen worden om dit proces te beschrijven lijkt oneindig; ontdekking kan ook een teleurstelling zijn of schoonheid de duisternis. Een ervaring hoeft ook lang niet altijd begrepen te worden, maar haar een plek kunnen geven vraagt om diepgaand begrip. De twintig minuten durende dansfilm “The future devouring the past” is een destillatie van een ervaring. Het is een zintuigelijke vertaling van de verschijnselen die verborgen liggen in het ervaren van de essentie. Het bevraagt wat er gebeurt wanneer een beleving tegelijkertijd ervaren en verteld wordt, wanneer een echo van een herinnering wordt beschreven en vanuit daar zelf een echo wordt. Voor de dansfilm werden de dansers uitgerust met bewegingssensoren op het lichaam waarmee zij een belangrijk deel van zowel licht, geluid als projectie zelf genereerden.
Techniek Performance
Formaat
A drawn image of a city inside a spacesh
Titel A drawn image of a city inside a spacesh
Jaartal 2016
Omschrijving See. This is what it looks like. Look at this. This looks like a city. Like a little model of a city. You instantaneously see all the houses that are there. The streets, the lanes, the public gardens, and us swirling around them. You control the control room. Using reality’s representation Google Streetview and an algorithmic visual and auditive filter triggered by three dimensional movements the installation becomes a visualisation presented as an interactive space. The soundscape is created using sound recordings made by a group of city dwellers. A few times per day they were asked to use an app that first asked them to answer a personal question and then asked them to directly after record a sound. These sounds are also used in collaboration with Josh Berson within the scientific project Cartographies of Rest at Hubbub, an international collective –based in London at Wellcome Collection– of social scientists, artists, humanities researchers, scientists, broadcasters, public engagement professionals and mental health experts. Through exploring the work the visitor is not only stimulated to use and experience their own sensory perception in a more curious and reflective way, but also asked to critically examine the reliability of both digital and physical sensory impressions and experiences.
Techniek Installatie
Formaat 10x10m
The Other Room
Titel The Other Room
Jaartal 2016
Omschrijving The Other Room is een liefdesbrief aan de hersenen. Het verhaal begint met de vraag waar ideeën vandaan komen, een pleidooi voor het vrijelijk laten dwalen van de geest en daarbij de twijfel te omarmen om zonder ogenschijnlijk doel in en uit te zoomen op zowel waan als realiteit. Dit brengt je in een staat van niet-automatisch denken en daar ligt het kantelpunt naar de vertaling om een idee te kunnen delen, een meestal onverwachte staat van euforie. Eenmaal gedeeld komen de gedachten in een stroomversnelling, een soort wiskundige wereld waarin oneindig niet te verbinden verbindingen voor altijd aan elkaar verbonden worden. Een nieuwe wereld, voorheen onbekend. De 10 minuten durende dansfilm “The Other Room” is een registratie van de opening performance van TEDxBinnenhof 2016 in de Ridderzaal in Den Haag. Met spoken word en dans wordt het verhaal parallel verteld terwijl de dansers met bewegingssensoren werden gevolgd waardoor de met LED gevisualiseerde digitale equivalent van de dans synchroon met de lichaamstaal kon lopen. TEDxBinnenhof is een tweejaarlijks evenement waar een internationale jury twaalf bijzondere Europese ondernemers verkoos om hun ideeën die in potentie de wereld kunnen veranderen te presenteren.
Techniek Performance
Formaat
TYPE / DYNAMICS
Titel TYPE / DYNAMICS
Jaartal 2014
Omschrijving De korte dansfilm TYPE / DYNAMICS toont een duet tegen een real-time data-installatie over de menselijke drang informatie te willen maar emotioneel niet te kunnen verwerken. In de film zien we twee mensen mentaal ver van elkaar verwijderd, ieder opgeslokt door hun eigen digitale wereld gerepresenteerd door de reactieve kamer waarin beide zich fysiek bevinden. De oneindige stroom van informatie doet enkel naar meer verlangen en er ontstaat zelfs een nieuwe lichaamstaal tussen data en de mens. Elke beweging, elke nieuwe blik bevredigd een nieuw stukje bemachtigde kennis en leidt onontkoombaar naar een volgende. Maar langzaam verandert de nieuwsgierigheid in een gevoel van onmacht. Vergaring wordt synoniem aan oncontroleerbare overdaad en de lichaamstaal verandert in verwoede pogingen de nu haast buitenaardse brei van data nog te kunnen begrijpen. De onmogelijkheid tot concentratie is niet tijdelijk, maar een nieuwe conditie van het lichaam overheerst door data. Halverwege lijken de twee hun menselijkheid even terug te vinden als zij elkaar onverwacht ontmoeten. Even is de wereld om hen heen er niet en alles wat telt is elkaars aanwezigheid. Maar de verleiding is te groot en binnen korte tijd slokt de data-bubbel hen weer op. TYPE / DYNAMICS werd gefilmd in het Stedelijk Museum Amsterdam, waar LUST op hun uitnodiging de responsieve installatie met dezelfde naam maakte. Bewegingen van bezoekers werden door de gehele ruimte gevolgd middels meervoudige sensoren alwaar de data in real-time op reageerde.
Techniek Installatie/Performance
Formaat
Res Sapiens
Titel Res Sapiens
Jaartal 2011
Omschrijving The Res Sapiens project merges the digital world with the physical. It connects them seamlessly, treating both entities equally. It asks questions not only to us, but also to itself. Res Sapiens refers to thinking physical objects, from products to architecture, that surpass their visual representation and display their meaning, role and status in society. The continuous stream of (public) digital data and information form the energy on which the Res Sapiens can live. It builds the oil fields of the future, where an ever growing digital heritage increases our understanding and knowledge and, most importantly, creates a stronger collective consciousness. With our limited perceptual capabilities we can only surf on the surface of the Digital Information Bubble. Lamp001/1 is a visualization of a living internet organism, and moreover it attempts to fuse human and machine senses and build on finding answers of how it could help us. Lamp001/1 is the first Res Sapiens of its kind. It is both a parasite and a paradox, an identical clone and a unique individual. It thrives on information, collecting and conveying data in seamless communication with others while continuously learning from its surrounding. You can begin a direct conversation (tweet @ressapiens), interacting one on one but also observe as your interaction lingers, instigating new conversations and new streams of information.
Techniek Installatie
Formaat
PolyArc
Titel PolyArc
Jaartal 2011
Omschrijving During the 22nd International Poster and Graphic Design Festival of Chaumont, LUST (NL) took over the Chapelle des Jésuites with an in-situ piece intended to build bridges between the Festival’s past and future. Extending the notion of archiving to the future and to hypothetical pasts. Prior to the exhibition, they compiled a visual and textual database. Visitors at La Chapelle could interact with this ‘polyarc’ to make their own digital or print publication, before adding their own contributions to it. Through its content, the installation explores and informs us about graphic design in Chaumont: venues, accomplishments and projects. Through its form, it considers the paths and media travelled by graphic design; and how they are evolving in light of technology, the amount of information and images being produced, and changes in the applications of the discipline. During the festival visitors could pick up one-of-a-kind print-on-demand booklets at La Chapelle which could be inserted into this dossier. This dossier functions as a ‘snapshot’ of a constantly growing archive. Visitors were invited to contribute to this archive by sending Twitter messages. Any messages sent will be stored and made accessible via the installation and printed for the dossiers.
Techniek Projectie en Kinect
Formaat 2x 9x3 m
PosterWall
Titel PosterWall
Jaartal 2008
Omschrijving For the Graphic Design Museum in Breda we developed in 2008 the Poster Wall for the 21st Century, both online and as a part of the museum’s permanent installation '100 Years of Graphic Design in the Netherlands'. In the museum 600 unique posters are automatically generated daily using content gathered from various internet sources. Online, one new poster is generated every five minutes. New posters are automatically generated when physical events occur in the space: for example, when visitors enter the space, when visitors view the touchtables, and when visitors approach the wall itself. Live-versions of the posterwall have been shown at the 2010-2011 Triennial of Design at the Cooper Hewitt in New York, at the Wide White Space exhibition in Wattis, San Francisco and Public Design Expo in Seoul. This 2.0 version of the Posterwall offered new possibilities, like Tweets, QR-codes, and social sharing. The latest version of Posterwall is currently up at the Walker Art in Minneapolis and travels in Januari 2012 to the Cooper Hewitt in New York before travelling all over the States.
Techniek Projectie en Kinect
Formaat 8x3m
THX The Hague Intl
Titel THX The Hague Intl
Jaartal 2007
Omschrijving Turning the city of The Hague into an International Airport. The Grote Markstraat —600 meters long— was transformed into a landingstrip, using 36x6 indivual controllable lights and 48 2000-Watt speakers, creating the experience of airplanes landing in the street. The landingstrip connected the two main areas of the festival, with a total of more than 25 stages throughout the city. The Volharding building functioned as an arrivals & departures sign, all tied together by audio-announcements of ‘incoming’ artists in eight different languages.
Techniek Installatie
Formaat 600m

Omschrijving werk

Dimitri Nieuwenhuizen is a visual philosopher in art and technology. Within his autonomous and applied work he creates and researches from the perspective of several disciplines the affect and effect of digital presence in modern life. He is co-founder and director of the public laboratory for art and technology The Grey Space in the Middle. Dimitri studied at the Technical University of Delft and the Design Academy Eindhoven and now educates at several art academies including the master in design at the Sandberg Instituut Amsterdam (since 2012) and the HKU University of the Arts Utrecht (since 2004). Besides taking part in exhibitions and giving talks around the world he curates and initiates exhibitions, symposia, think-tanks and hackathons and is one of the supervisors of the Sandberg@Mediapark masterclass. Building upon 20 years of experience in new media art and experimental media practices he is also co-owner of the multidisciplinary design studio LUST and the research-based atelier LUSTlab.

Persoonsgegevens

Voorletters D
Kunstenaarsnaam/alias
Samenwerkingsverband LUST
Website www.lust.nl

Opleidingsgegevens

Erkende vakopleiding

Academie / instituut & plaats studierichting / specialisatie periode van / tot diploma
Eindhoven, Design Academy communication design 1992-1997 J

Overige gegevens

Lid van Beroeps / Kunstenaarsvereniging
Deelnemer van Kunstenaarsinitiatief

Curriculum vitae

Tentoonstellingen

jaartal naam tentoonstellingsruimte korte omschrijving solo / duo / groep
2015 Off senses | Future Senses exhibition, Gemak Hyperlocator GROEP
2014 Stedelijk Museum Amsterdam Type/Dynamics SOLO
2014 Dutch Film Festival Camera Postura GROEP
2013 Design Shanghai PosterWall GROEP
2012 Multiverse, Centre Pompidou, Paris (France),Res Sapiens zie beeldmateriaal GROEP
2011 Graphic Design Now, October 2011-2013, Walker Art Center, Minneapolis, CooperHewitt, New York, Brand new version of Posterwall zie beeldmateriaal GROEP
2011 De Kracht van Heden, Museum de Paviljoens, Almere, zie beeldmateriaal GROEP
2010 Open Projects, featuring 8 LUST projects, Chaumont Poster Festival, France zie beeldmateriaal GROEP
2010 Decoding, Graphic Design Festival Breda, New Print Installation and public media installation: Public Information Bubble, zie beeldmateriaal GROEP
2009 Icograda Beijing, CAFA zie beeldmateriaal GROEP

Projecten

jaartal instelling titel & typering project
2017 CaDance 4x4 performance
2014 Dutch Design Awards Type/Dynamics installation
2012 Centre Pompidou Ressapiens: Lamp015/016 installation
2011 Salone del Mobile Ressapiens: Lamp001/1 installation at Salone del Mobile, Milan, April 2011 installation
2007 Todays art festival, den haag THX installation

Publicaties

jaartal titel publicatie uitgever / samensteller, plaats typering
2016 Hippie Modernism Walker Art Center, Minneapolis
2015 Dutch Cultural Media Fund Cover article 609
2015 Dutch Masters by Robert Urquhart Grafik.net
2013 Domus Review on Type/Dynamics exhibition
2012 Designing Programs Centre national des arts plastiques for Graphisme en France
2012 Dutch Design Japanese publication about Dutch Design, 4 pages about LUST, Tokyo
2011 With a Big Boost From Technology, Alice Rawsthorn New York Times
2011 4 pages article about the Internet of Things, Volume #28

Prijzen en stipendia

jaartal instantie, plaats omschrijving
2014 Dutch Design Awards Type/Dynamics
2012 Dutch Design Awards PolyArc
2012 Design Museum, London
2011 Design Museum, London Nominated 'design of the year award'
2008 Dutch design awards, Eindhoven Dutch Interactive Media for overview exhibition 100 Years Graphic Design, Graphic Design Museum Breda
2007 Yearly Exhibition of Best Dutch Book Designs, Pages Best Dutch Book Designs

Artistieke nevenactiviteiten

nevenactiviteit van tot
Member advisory board Border Sessions 2013 2016
Ambassador Creative City the Hague 2012 2016
Docent Sandberg Institute Amsterdam 2011 2016
Supervisor Masterclass Mediafonds 2011 2016
Ambassador Dutch Design Awards 2009 2016
docent Utrecht School of the Arts (HKU) 2001 2016