opnieuw zoeken
voeg toe aan selectielijst
bekijk mijn selectielijst
print deze pagina
René Klarenbeek
Ga naar de persoonlijke site
Disciplines: Graficus, Schilder, Tekenaar
Omschrijving werk
In de afgelopen jaren heb ik me nogal monomaan en obsessief gestort op het nauwkeurig bestuderen van Rembrandt en zijn school, met als doel om eindelijk ‘echt’ te leren schilderen. Hoewel ik de deur van de kunstacademie al zo’n kwart eeuw geleden bewust en stevig achter me dicht heb getrokken en me in de tijd erna als een schilder ‘met beide poten in het leven’, waar zich dat ook mocht afspelen (zie: www.painter.nl) heb geplaatst, bleef een gebrek aan zowel inhoudelijke als schildertechnische competentie me als een verwijtend en gapend hiaat in mijn ontwikkeling aanstaren - en daarmee voortdurend uitdagen. Waardoor ik dus weer bij nul ben begonnen. Het ‘echte’ schilderen was noodzakelijk om in staat te kunnen zijn om de verhalende beelden, die me als schimmen telkens wisten te lokken, vervolgens als schilder uit te kunnen werken. Het REMBRANDT PUPIL PROJECT, waarin ik me als zelfbenoemde autodidactische leerling van de grote meester dienstbaar heb opgesteld, heeft zich in de afgelopen jaren in verschillende musea afgespeeld. Niet om schilderijen te klonen, maar juist door me een specifieke werkmethode eigen te maken en daarmee Rembrandts schilderijen stap voor stap na te kunnen bouwen. Vooral om er zelf beter van te worden. Een uitgebreid (maar nog onvolledig) verslag ervan heb ik op www.rembrandtpupil.com gepubliceerd. Hoewel ik me na een paar jaren als leerling nog verre van afgestudeerd voel, bekroop me uiteindelijk toch het nijpende gevoel dat het hoog tijd is geworden om met het geleerde nu eindelijk mijn eigen verhalen te gaan vertellen. Als afsluiting van mijn leerperiode bij Rembrandt heeft hij me de afstudeeropdracht gegeven om een nieuwe serie (van ongeveer 10) grote historieschilderijen te maken naar roemruchte 17e eeuwse schilderthema’s, waarin ik zelf als vaste figurant voor zal komen. Een uitgebreid verslag van deze nog steeds groeiende serie zal op de (in de loop van 2016 op de volledig vernieuwde) projectsite www.conterfeyter.com worden gepubliceerd.
Werk
Titel |
Antiope & Jupiter |
Jaartal |
2016 |
Omschrijving |
6e uit serie nieuwe historiënschilderijen |
Techniek |
olieverf op doek |
Formaat |
162x202 |
Titel |
Jaël & Sisera |
Jaartal |
2015 |
Omschrijving |
5e uit serie nieuwe historiënschilderijen |
Techniek |
olieverf op doek |
Formaat |
162x202 |
Titel |
Lucretia |
Jaartal |
2014 |
Omschrijving |
4e uit serie nieuwe historiënschilderijen |
Techniek |
olieverf op doek |
Formaat |
162x202 |
Titel |
Heraclitus & Democritus |
Jaartal |
2012 |
Omschrijving |
3e uit serie nieuwe historiënschilderijen |
Techniek |
olieverf op doek |
Formaat |
162x202 |
Titel |
Atalanta & Meleager |
Jaartal |
2011 |
Omschrijving |
2e uit serie nieuwe historiënschilderijen |
Techniek |
olieverf of doek |
Formaat |
162x202 |
Titel |
(De ongelovige) Thomas |
Jaartal |
2010 |
Omschrijving |
1e uit serie nieuwe historiënschilderijen |
Techniek |
olieverf of doek |
Formaat |
162x202 |
Omschrijving werk
In de afgelopen jaren heb ik me nogal monomaan en obsessief gestort op het nauwkeurig bestuderen van Rembrandt en zijn school, met als doel om eindelijk ‘echt’ te leren schilderen. Hoewel ik de deur van de kunstacademie al zo’n kwart eeuw geleden bewust en stevig achter me dicht heb getrokken en me in de tijd erna als een schilder ‘met beide poten in het leven’, waar zich dat ook mocht afspelen (zie: www.painter.nl) heb geplaatst, bleef een gebrek aan zowel inhoudelijke als schildertechnische competentie me als een verwijtend en gapend hiaat in mijn ontwikkeling aanstaren - en daarmee voortdurend uitdagen. Waardoor ik dus weer bij nul ben begonnen. Het ‘echte’ schilderen was noodzakelijk om in staat te kunnen zijn om de verhalende beelden, die me als schimmen telkens wisten te lokken, vervolgens als schilder uit te kunnen werken. Het REMBRANDT PUPIL PROJECT, waarin ik me als zelfbenoemde autodidactische leerling van de grote meester dienstbaar heb opgesteld, heeft zich in de afgelopen jaren in verschillende musea afgespeeld. Niet om schilderijen te klonen, maar juist door me een specifieke werkmethode eigen te maken en daarmee Rembrandts schilderijen stap voor stap na te kunnen bouwen. Vooral om er zelf beter van te worden. Een uitgebreid (maar nog onvolledig) verslag ervan heb ik op www.rembrandtpupil.com gepubliceerd. Hoewel ik me na een paar jaren als leerling nog verre van afgestudeerd voel, bekroop me uiteindelijk toch het nijpende gevoel dat het hoog tijd is geworden om met het geleerde nu eindelijk mijn eigen verhalen te gaan vertellen. Als afsluiting van mijn leerperiode bij Rembrandt heeft hij me de afstudeeropdracht gegeven om een nieuwe serie (van ongeveer 10) grote historieschilderijen te maken naar roemruchte 17e eeuwse schilderthema’s, waarin ik zelf als vaste figurant voor zal komen. Een uitgebreid verslag van deze nog steeds groeiende serie zal op de (in de loop van 2016 op de volledig vernieuwde) projectsite www.conterfeyter.com worden gepubliceerd.
Persoonsgegevens
Opleidingsgegevens
Erkende vakopleiding
Academie / instituut & plaats |
studierichting / specialisatie |
periode van / tot |
diploma |
Den Haag, Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten |
Tekenen & Schilderen |
1982-1987 |
J |
Overige gegevens
Lid van Beroeps / Kunstenaarsvereniging |
- |
Deelnemer van Kunstenaarsinitiatief |
- |
Curriculum vitae
Tentoonstellingen
jaartal |
naam tentoonstellingsruimte |
korte omschrijving |
solo / duo / groep |
- |
- |
- |
|
Vertegenwoordiging
Projecten
jaartal |
instelling |
titel & typering project |
2015 |
Museum Het Mauritshuis, Den Haag |
Hollandse zelfportretten Tentoonstellingsfilm over zelfportretten |
2014 |
Museum Het Mauritshuis, Den Haag |
Museumcursussen projectdocent 17e ateliertechnieken |
2014 |
Museum Het Rembrandthuis Amsterdam |
leerlingenateliers schilderijen reconstructie |
2008 |
Museum Het Rembrandthuis Amsterdam |
Minerva openbare reconstructie |
2007 |
Joods Historisch Museum Amsterdam |
Ephraïm Bueno openbare reconstructie |
Internationale uitwisseling
jaartal |
instelling |
2009 |
Gemäldegalerie Berlin (BRD) |
2008 |
San Silvestro Venetië (IT) |
2007 |
Gemäldegalerie Berlin (BRD) |
2006 |
Collegiale Le Mas-d'Agenais (FR) |
Opdrachten
jaartal |
opdrachtgever |
plaats / land |
typering opdracht |
uitgevoerd |
2015 |
Museum Het Mauritshuis |
Den Haag, NL |
demonstratie zelfportret schilderen |
J |
2014 |
Museum Het Rembrandthuis |
Amsterdam, NL |
schilderijen reconstructie leerlingenateliers |
J |
Aankopen / werken in collecties
jaartal |
naam collectie |
plaats / land |
omschrijving aankoop |
2015 |
particuliere collectie |
Den Haag, NL |
schilderij |
2014 |
Museum Het Rembrandthuis |
Amsterdam, NL |
serie schilderijen en tekeningen |
2012 |
particuliere collectie |
Den Haag (NL) |
schilderij |
2011 |
particuliere collectie |
Den Haag (NL) |
schilderij |
2009 |
particuliere collectie |
Berlijn (BRD) |
schilderij |
2008 |
particuliere collectie |
Zutphen (NL) |
tekening |
Publicaties
jaartal |
titel publicatie |
uitgever / samensteller, plaats |
typering |
2007 |
Remembering Rembrandt with aplomb |
The Daily Star (Dacca Bangladesh) |
krantenartikel |
2007 |
Celebrating Rembrandt |
The Daily Star (Dacca Bangladesh) |
krantenartikel |
2006 |
Sein letzter Schuler |
Berliner Morgenpost |
krantenartikel |
2006 |
Rembrant 400 |
NOS-actueel |
live t-uitzending |
2005 |
Wie fälscht man Rembrandt |
Bild Zeitung Berlin |
krantenartikel |
2005 |
Sur les traces de maître Rembrandt |
Le Républicain |
krantenartikel |
Artistieke nevenactiviteiten
nevenactiviteit |
van |
tot |
docent 17e eeuwse teken- en schildertechnieken |
2010 |
huid |