-
info
-
info
De video is gefilmd in Costa Paradiso, een vakantieoord aan de noordkust van het eiland Sardinië, een piepklein dorp en vakantieoord dat in de jaren 1970 werd opgericht als een exclusieve VIP-vakantieplek die ooit werd bewoond door filmmaker Michelangelo Antonioni. Antonioni en actrice Monica Vitti woonden in het iconische huis met de bijnaam La Cupola, een betonnen koepel ontworpen door architect Dante Bini. Later werd Costa Paradiso een van de meest bekende - en minder exclusieve - strandbestemmingen in het noorden van Sardinië tijdens het laagseizoen. De beelden bevatten ook scènes van de verlaten militaire basis op het kleine eiland Caprera, van de La Maddalena-archipel, ook in het noorden van Sardinië, waar Garibaldi zijn basis had. Het scheve en gefragmenteerde verhaal neemt ons mee op een fictieve omweg een soort spookachtige figuur geïnspireerd door de actrice Monica Vitti, minnares van Michelangelo Antonioni, met wie ze in La Cupola woonde tijdens de opnames van Il Deserto Rosso (1964). Naar deze film wordt ook verwezen in de video door het lenen van enkele van zijn industriële geluiden en de mythe van de zangstem.
-
info
-
info
PASSWORD: BLDZEN Bulldozer is een single take continuous zoom die ons meeneemt door een geheime ontmoeting tussen een vastgoedmagnaat en een corrupte politicus in een hotel aan het strand waar ze het succes van een van hun louche deals vieren. Wat begint als een spel tussen macht en geld met een duidelijke seksuele ondertoon, legt al snel de echte bedoelingen achter hun ontmoeting bloot. De politicus heeft de zakenvrouw verkocht om zichzelf te redden op de rand van een anti-corruptie onderzoek en nodigt haar uit om te verdwijnen. Terwijl de spanning escaleert en de zoom zich verscherpt, begrijpen we dat hun aantrekkingskracht onlosmakelijk verbonden is met het gevaar dat ze voor elkaar betekenen.
-
info
https://vimeo.com/annamoreno/costaparaiso
-
info
Bulldozer is een single take continuous zoom die ons meeneemt door een geheime ontmoeting tussen een vastgoedmagnaat en een corrupte politicus in een hotel aan het strand waar ze het succes van een van hun louche deals vieren. Wat begint als een spel tussen macht en geld met een duidelijke seksuele ondertoon, legt al snel de echte bedoelingen achter hun ontmoeting bloot. De politicus heeft de zakenvrouw verkocht om zichzelf te redden op de rand van een anti-corruptie onderzoek en nodigt haar uit om te verdwijnen. Terwijl de spanning escaleert en de zoom zich verscherpt, begrijpen we dat hun aantrekkingskracht onlosmakelijk verbonden is met het gevaar dat ze voor elkaar betekenen.
-
info
"Tijd is goud" is een uitdrukking die door alle Spaanstaligen wordt gedeeld en die in de hedendaagse samenleving, die geglobaliseerd is en 24 uur per dag open staat, een meer funeraire relevantie heeft gekregen. Door de factoren van deze uitdrukking om te keren, wordt het goud tijd, een symbool van het koloniale extractivisme dat heeft bijgedragen aan het ontstaan van de globalisering. Vandaag de dag is het extractivistische beleid, gekoppeld aan milieuovereenkomsten, slechts een ander gezicht van een economie gebaseerd op outsourcing. Deze zin is gekrast op de muren van verschillende Spaanse culturele centra in Latijns-Amerika, als onderdeel van een doorlopende reizende tentoonstelling "Fabular un Mundo Diferente", samengesteld door Blanca de la Torre, die symbolisch nul CO2-uitstoot probeert te bereiken. Een medewerker van de instelling heeft zijn fysieke en temporele middelen ingezet om deze zin op de muur te krassen, waarbij hij op zijn beurt de fysieke materie die de zin opbouwt eruit haalt. Moreno ontving alleen een foto van de voltooide zin per e-mail. Volgens onze berekeningen zou de hier getoonde losgemaakte stof ongeveer 50 gram moeten bedragen, wat overeenkomt met de koolstofvoetafdruk van het versturen van een e-mail met bijgevoegde afbeelding. De op de muur gekraste zin Gold is time to love is ontleend aan een ongerealiseerd utopisch project van de Spaanse architect Ricardo Bofill, genaamd The City in Space (1970). De zin verscheen op de plattegrond van de geprojecteerde huizen, waar het meubilair verdween en vervangen werd door termen en zinnen die een nieuwe stedelijke groei voorstelden, gebaseerd op de vraag en niet op vooraf bepaalde plannen.
-
info
-
info
Anna Moreno's Plastic, Marble, and Helicopters maakt van de utopische architectuur van de jaren zeventig een speculatieve mythe, die ons vanuit een atemporele, nabije toekomst wordt toegeworpen. Het is de culminatie van een jaar onderzoek naar Global Tools, een baanbrekend pedagogisch project dat in 1972 werd opgezet door verschillende architectuurstudio's van de Italiaanse radicale ontwerpbeweging onder leiding van Ettore Sottsass. Global Tools verkondigde de "heroprichting van handarbeid" en het gebruik van "arme techniek" en "eenvoudige technologie", terwijl het lichaam werd aangeroepen als de ultieme vorm van architectuur, een plek met verborgen politiek en creatief potentieel. Sottsass was toen artistiek directeur van Poltronova, een high-end meubelfirma en onderzoekscentrum dat nog steeds enkele van de iconische ontwerpen van de leden van Global Tools produceert. De ironie van de vriendschap van de pro-marxistische groep met de luxe meubelmarkt ontgaat Moreno niet. Met steun van Poltronova produceerde Moreno een vierdelige modulaire sofa, die ze gebruikte als performatieve rekwisiet in de Space Electronic club tijdens het evenement ter gelegenheid van de 50e verjaardag ervan. De Florentijnse discotheek was het ondergrondse centrum waar Global Tools enkele van zijn baanbrekende experimenten uitvoerde. In plaats van deze experimenten na te spelen, stellen Moreno's performances ze op bedachtzame wijze opnieuw voor. Project gemaakt met de steun van Fundación Botín (Santander, Spanje) Centro Studi Poltronova (Florence, Italië) Stichting Stokroos (Utrecht, Nederland)
-
info
Anna Moreno's Plastic, Marble, and Helicopters maakt van de utopische architectuur van de jaren zeventig een speculatieve mythe, die ons vanuit een atemporele, nabije toekomst wordt toegeworpen. Het is de culminatie van een jaar onderzoek naar Global Tools, een baanbrekend pedagogisch project dat in 1972 werd opgezet door verschillende architectuurstudio's van de Italiaanse radicale ontwerpbeweging onder leiding van Ettore Sottsass. Global Tools verkondigde de "heroprichting van handarbeid" en het gebruik van "arme techniek" en "eenvoudige technologie", terwijl het lichaam werd aangeroepen als de ultieme vorm van architectuur, een plek met verborgen politiek en creatief potentieel. Sottsass was toen artistiek directeur van Poltronova, een high-end meubelfirma en onderzoekscentrum dat nog steeds enkele van de iconische ontwerpen van de leden van Global Tools produceert. De ironie van de vriendschap van de pro-marxistische groep met de luxe meubelmarkt ontgaat Moreno niet. Met steun van Poltronova produceerde Moreno een vierdelige modulaire sofa, die ze gebruikte als performatieve rekwisiet in de Space Electronic club tijdens het evenement ter gelegenheid van de 50e verjaardag ervan. De Florentijnse discotheek was het ondergrondse centrum waar Global Tools enkele van zijn baanbrekende experimenten uitvoerde. In plaats van deze experimenten na te spelen, stellen Moreno's performances ze op bedachtzame wijze opnieuw voor. Project gemaakt met de steun van Fundación Botín (Santander, Spanje) Centro Studi Poltronova (Florence, Italië) Stichting Stokroos (Utrecht, Nederland)
-
info
Serie lampen gemaakt voor het project Plastic, Marmer en Helikopters
-
info
-
info
-
info
2-kanaals video-installatie BILLENNIUM is het resultaat van een onderzoek naar de modulaire architectuur voorgesteld door Ricardo Bofill's Taller de Arquitectura in de jaren zeventig, gecombineerd met de literatuur van de Britse sciencefiction auteur J.G. Ballard. In 1962 schreef Ballard Billennium, dat de claustrofobie en verlamming in een overbevolkte wereld beschrijft. Uitgaande van dit scenario speculeren een expert in community-based economy en een Bitcoin-evangelist op een post-apocalyptische toekomst waarin honing, in plaats van goud of olie, de belangrijkste valuta is. BILLENNIUM richt zich op de grens tussen utopische en dystopische projecten, niet alleen in de architectuur maar ook in de grote verhalen die wij, als samenleving, op de toekomst projecteren. Deze evenwichtshouding wordt in de hele installatie herhaald, ondersteund door Mecalux-structuren gebaseerd op studies van het door Bofill in 1975 ontworpen gebouw Walden 7 en een inval in een enorme hydrocultuurfabriek. De Mecalux structuren bevatten twee schermen: een video opgenomen in het gebouw Walden7, gebouwd door Ricardo Bofill in 1975 nabij Barcelona, en een video opgenomen in een enorme hydrocultuurfabriek in Den Haag. De hangende blauwdrukken zijn gebaseerd op originele tekeningen van Walden7 uit Bofills eigen archief. De installatie bevat vaporwave-muziek gecomponeerd door Siem Beets en een audiogids met de speculaties van de twee economie-experts. De Architectenvereniging van Catalonië is gastheer van deze video-installatie die plaatsvindt in het kader van Beehave, een project van de Miró Foundation in Barcelona.
-
info
In 1970 werd in Moratalaz (Madrid) een happening georganiseerd ter promotie van het utopische woonproject De Stad in de Ruimte van de Spaanse architect Ricardo Bofill (Ricardo Bofill Taller de Arquitectura). Dat onofficiële evenement is nooit gedocumenteerd en uiteindelijk is het woningbouwproject nooit gebouwd. In juni 2017 speelde Anna Moreno de gebeurtenis opnieuw na op dezelfde plaats als het origineel, en documenteerde zowel de gebeurtenis als het onderzoeksproces door middel van geluid. Deze opnames zijn uitgebracht op een limited edition LP, die nu te zien is in de Ondertussen-ruimte, met de getuigenissen van de architecten, muzikanten en directe getuigen die betrokken waren bij de gebeurtenis in 1970. De uitgave bevat ook een boekje met fictieve verhalen geschreven door de architecten Paula Currás & Havi Navarro, de curator María Montero, de blueskenner Ramon del Solo en Anna Moreno zelf.
-
info
In 1970 werd in Moratalaz (Madrid) een happening georganiseerd ter promotie van het utopische woonproject De Stad in de Ruimte van de Spaanse architect Ricardo Bofill (Ricardo Bofill Taller de Arquitectura). Dat onofficiële evenement is nooit gedocumenteerd en uiteindelijk is het woningbouwproject nooit gebouwd. In juni 2017 speelde Anna Moreno de gebeurtenis opnieuw na op dezelfde plaats als het origineel, en documenteerde zowel de gebeurtenis als het onderzoeksproces door middel van geluid.
-
info
Eerste publieke presentatie: 1646, Den Haag, juni 2015 Een awkward-game is een week lang evenement op het kruispunt tussen tafeltennis en politiek. Bestaande uit een reeks openbare evenementen en een installatie over de politieke oorsprong van het spel. De oorsprong van tafeltennis ligt in lijn met de geopolitiek: de Britse aristocraat Ivor Montagu stelde de spelregels vast in de jaren 30, omdat hij geloofde dat dit het communisme over de hele wereld kon helpen verspreiden. Hij werd een Sovjet-spion, bevriend met Trotski, Chaplin en met het produceren van de vroege films van Hitchcock. Toen Mao het spel als Chinese nationale sport oprichtte, werd het een vitaal onderdeel van zijn buitenlands beleid en bereikte het zijn hoogtepunt met het herstel van de betrekkingen tussen de VS en China door de uitwisseling van tafeltennisspelers in 1971. In dit project parallelle diplomatie met dialogen, een term die door Bakhtin is bedacht, ook in de jaren 30 bedoeld om te zien hoe lezers zich engageren in een verhaal door niet-lineaire processen, en dat wordt momenteel gebruikt in sociale wetenschappen, en benadrukt hoe dialoog zelf het bestaan van 'de ander' mogelijk maakt.
-
info
Websites
Personal website
www.annamoreno.netSocial media
Maakt deel uit van Kunstenaarsinitiatief / Collectief / Broedplaats
DCR
Lid van Beroeps- / Kunstenaarsvereniging
Catalan Association of Artists
Curriculum vitae
Opleidingen
-
2019 - 2020Residency Maastricht, Jan van Eyck Academie
-
2012 - 2012Imogen Stidtworthy, The Borders of Language Fundació Tàpies, Barcelona
-
2011 - 2011Antonio Ortega, Speaking Corner Nauestruch, Barcelona
-
2009 - 2009Rirkrit Tiravanija, Disruption Can Xalant, Barcelona
-
2008 - 2010MA in Artistic Production & Research University of Barcelona Diploma behaald
-
2002 - 2007BA in Fine Arts University of Barcelona Diploma behaald
tentoonstellingen
-
2024Oceanographies Cinema Galleggiante, TBA21 Venice, Italië Groep
-
2024Eufònic Festival Eufònic Festival Ebro Delta, Spanje Eufònic is het festival rond de geluids-, visuele en digitaal-performatieve kunsten dat sinds 2012 wordt gehouden in Terres de l'Ebre, 200 km ten zuiden van Barcelona. Eufònic zijn uitzonderlijke kunsten in de breedste zin van het woord: audiovisuele voorstellingen, workshops, installaties in musea, geluidsacties, professionele activiteiten, kindvriendelijke voorstellen en concerten in unieke ruimtes. De uniciteit van het landschap van de Terres de l'Ebre in het algemeen en de Ebre rivierdelta in het bijzonder is het wervelende en differentiële element van het festival, waardoor Eufònic een geluids- en visuele ervaring wordt die verankerd is in het landschap. eufonic.net/ Groep
-
2023Solo booth with Joey Ramone (NL) and House of Chappaz (ES) Art Brussel Brussel, België SOLO stand met Joey Ramone (Rotterdam) en House of Chappaz (Valencia/Barcelona). Ik presenteer werk in de vorm van een gedeelde stand tussen de twee galeries in mijn allereerste solopresentatie op een kunstbeurs. www.artbrussels.com/en/ Solo
-
2023Strobe Surface Joey Ramone Gallery Rotterdam, Nederland Eerste solotentoonstelling als kunstenaar van de galerie www.joeyramone.nl/artists/AnnaMoreno/index.html Solo
-
2023Strobe Surface House of Chappaz Barcelona, Spanje Eerste solotentoonstelling als kunstenaar van de galerie houseofchappaz.com/en/artist/73 Solo
-
2023Abitare la Vacanza Maison de l'Arquitecture Marseille, Frankrijk De tentoonstelling, waaraan alle bij Abitare La Vacanza betrokken partners zullen deelnemen, wordt in september 2023 samen met het Maison de l'architecture in Marseille georganiseerd. Het zal plaatsvinden in de lokalen van het Maison de l'Architecture, waar ook de Orde van Architecten van de regio is ondergebracht. De in het kader van "Abitare la vacanza" uitgevoerde ervaringen zullen worden gepresenteerd en vergeleken met de door het collectief van het Maison de l'Architecture vastgestelde ervaringen om een organische reflectie te ontwikkelen en de toegepaste methodologieën repliceerbaar en overdraagbaar te maken, met inachtneming van de specificiteit van elk geval. De resultaten van de ervaring zullen worden opgenomen in een publicatie, waarvan de verspreiding ook zal plaatsvinden in de netwerken van het Maison de l'Architecture, zowel in Frankrijk als in de PACA-regio. www.ma-lereseau.org/maisons/maison-de-larchitecture-et-de-la-ville-paca Groep
-
2023shared booth with Joey Ramone (Rotterdam) and House of Chappaz (Valencia/Barcelona) ARCO Madrid Madrid, Spanje gedeelde stand met Joey Ramone (Rotterdam) en House of Chappaz (Valencia/Barcelona) met artiesten Momu & No/Es (Spanje, Nederland), en Vicky Uslé (Spanje). www.ifema.es/en/arco/madrid/galleries Groep
-
2020Overview Effect MOCAB Beograd, Servië en Montenegro The term Overview Effect was coined by Frank White in 1987 to describe the cognitive shift reported by a number of astronauts on having looked back from Space at their home planet Earth. The question is, do we need such a distant point of view of the planet we occupy, as a “crew of the Spaceship Earth” to use Buckminster Fuller’s metaphor, to realize that this “spaceship” is slowly running out of “fuel” and that the crew is in need of “oxygen”? This project seeks to address the issue of the environmental justice that can only be approached through an analysis of the inseparable links between climate change and other forms of injustice related to gender, race, corporate imperialism, indigenous sovereignty, and the importance of decolonising and de-anthropocentrizing the planet in order to reshape an inclusive mindset akin to a multispecies world. eng.msub.org.rs/overview-effect Groep
-
2018Anna Moreno - Ondertussen Stroom den Haag Den Haag, Nederland Een publieke presentatie en lezing door Anna Moreno, gevolgd door een geluidsinterventie door de kunstenaar en musicus Sergi Botella, die de plaat mixte en bewerkte. In Ondertussen presenteert de Haagse kunstenaar Anna Moreno onderdelen van haar recente project The Drowned Giant. Uitgangspunt was een happening uit 1970 die plaatsvond in het district Moratalaz in Madrid (Spanje) ter promotie van het utopische bouwproject ‘The City in Space' van de Spaanse architect Ricardo Bofill. Dit onofficiële event werd niet gedocumenteerd en uiteindelijk heeft het bouwproject niet plaatsgevonden. In juni 2017 voerde Anna Moreno de happening opnieuw uit op de oorspronkelijke locatie. Het event en het voorafgaande onderzoeksproces documenteerde zij met behulp van geluidsopnames. Deze opnames zijn in beperkte oplage uitgebracht op vinyl, die nu wordt getoond in de Ondertussen ruimte. Het bevat de getuigenissen van de architecten, muzikanten en directe getuigen van het oorspronkelijke event uit 1970. De editie bevat ook een boekje met fictieve verhalen van de architecten Paula Currás & Havi Navarro, de curator María Montero, de bluesexpert Ramón del Solo en Anna Moreno zelf. Andere onderdelen van The Drowned Giant waren een tentoonstelling bij de Sala de Arte Joven in Madrid alsmede een residency bij ‘Artistas en Residencia' - een programma van La Casa Encendida en het Centro de Arte Dos de Mayo (CA2M) in Madrid. www.stroom.nl/activiteiten/kleine_presentatie.php?kt_id=8195948 Solo
-
2018We are as Gods and might as well get good at it Nieuwe Vide Haarlem, Nederland Whole Earth Catalog was een papieren gids, opgericht en uitgegeven door Stewart Brand, tussen 1968 en 1972, en geliefd door hippies en aanhangers van de tegencultuur. Brand studeerde biologie aan de Stanford Universiteit in Californië, design aan het San Francisco Art Institute en fotografie aan de San Francisco State University, en speelde een belangrijke rol bij de tegencultuur in het California van de jaren zestig van de vorige eeuw en specifiek in de San Francisco Bay Area. In zijn Whole Earth Catalog schreef hij over ecologie, maar ook over nieuwe technologieën en de relatie tussen beide. Brand geloofde sterk in de kracht van zelfscholing en de nieuwe technologie, en muntte als zodanig bijvoorbeeld de term 'personal computer'. “Ready or not, computers are coming to the people,” zo schreef hij in het artikel “Spacewar: Fanatic Life and Symbolic Death Among the Computer Bums”, dat in 1972 verscheen in Rolling Stone. “That’s good news, maybe the best since psychedelics” Ook was hij betrokken bij de organisatie van de eerste internationale hackersbijeenkomst in 1984. In zijn Whole Earth Catalog vond je informatie die van pas kwam als je zelfvoorzienend probeerde te leven: reviews over boeken en tuingereedschap, kaarten, speciale kleding, lasapparatuur, personal computers et cetera. Met 'We are as gods and might as well get good at it' onderzoeken we, precies 50 jaar na de oprichting van het magazine, de erfenis en actuele betekenis van Whole Earth Catalog. Wat is de invloed van Whole Earth Catalog geweest, bijvoorbeeld op het denken over verspreiding van informatie en de persoonlijke ervaring? De titel van expositie is de zin die Brand schreef op de titelpagina van Whole Earth Catalog. “Up until now power has been in the hands of government, big business, formal education and church...But now, a realm of intimate, personal power is developing – power of the individual to conduct his own education, find his own inspiration, shape his own environment and share his adventure with whoever is interested. Tools that aid this process are sought and promoted by the Whole Earth Catalog”. Wie die tekst leest, merkt dat Brands behoorlijk modern klinkt. Je ziet de zoekmachines als Google al voor je. Het delen van eigen ervaringen en persoonlijke informatie, het zelf ondernemen, het niet langer afhankelijk willen zijn van externe krachten (overheid, God), dat is ook de visie waarmee de gehele internet cultuur is gestart. nieuwevide.nl/programma/we-are-as-gods Groep
-
2018Billennium COAC Architects' Association of Catalonia Barcelona, Spanje 983/5000 De COAC organiseert de installatie van de kunstenaar Anna Moreno, die plaatsvindt in het kader van het Beehave-project en is een van de interventies in Barcelona van hetzelfde project, georganiseerd door de Joan Miró Foundation in Barcelona. Billennium is het resultaat van een onderzoek naar de gemeenschappelijke en modulaire architectuur die ontstond uit de studio van de Spaanse architect Ricardo Bofill in de jaren 1970, gecombineerd met de literatuur van de sci-fi schrijver J.G. Ballard. Ballard schreef in 1962 het boek 'Billennium', een verhaal dat de claustrofobie en verlamming van een overbevolkte wereld beschrijft. Billennium vertrekt van het symbool van de bij als een zwevende betekenaar en verplaatst zich in de discontinue lijn tussen utopie en dystopie in de architectuur, een evenwichtsoefening die in de hele installatie op een structureel niveau wordt herhaald. In navolging van het scenario van Ballard speculeert Moreno op een postapocalyptische toekomst waarin honing, in plaats van goud of benzine, als de belangrijkste waardeteller zou fungeren. www.arquitectes.cat/en/arquitectura/exposicions/billennium Solo
-
2018Beehave Joan Miró Foundation Barcelona, Spanje Waar zijn de bijen? De massale verdwijning van honingbijen in de afgelopen jaren heeft geleid tot een groeiende belangstelling voor stedelijke bijenteelt als een manier om steden te naturaliseren. Het door Martina Millà samengestelde Beehave-tentoonstellingsproject maakt gebruik van dit debat - ook onder hedendaagse kunstenaars - met de presentatie van installaties en stukken in verschillende media door lokale en internationale kunstenaars die bezoekers uitnodigen om deel te nemen aan zintuiglijke ervaringen die zijn gericht op een groot aantal aspecten van de wereld. van bijen. Het Beehave-project bevat werken van de kunstenaars Joan Bennàssar, Luis Bisbe, Alfonso Borragán, Joana Cera, Gemma Draper, GOIG (Pol Esteve & Miquel Mariné) & Max Celar, Vadim de Grainville & Marcos Lutyens, Jerónimo Hagerman, Marine Hugonnier, Anne Marie Maes, Melliferopolis (Ulla Taipale & Christina Stadlbauer), Joan Miró, Anna Moreno, Àlex Muñoz & Xavi Manzanares, Luis Fernando Ramírez Celis, Toni Serra (Abu Ali), Ulla Taipale, Andrés Vial, Pep Vidal en Philip Wiegard. www.fmirobcn.org/en/exhibitions/5728/beehave Groep
-
2016CAPITALOCEAN W139 Amsterdam, Nederland "CAPITALOCEAN concentreert zich sterk op de sociaal-ideologische kant van geschiedenissen. We komen voortdurend op voor de vraag hoe we ons moeten oriënteren en organiseren in het huidige moment, dat altijd al verzadigd is in gevestigde stromingen van kapitaal. Opgravend zand produceren we een onderstroom die naar een alternatieve richting probeert te bewegen, maar steevast wijst op het niet-bestaan van toekomstige verbeeldingen. Zo leeg als het wachten op zee schittert. Het is gemakkelijker om je een apocalyptisch einde van de wereld voor te stellen dan het einde van het kapitalisme. ' CAPITALOCEAN evolueert van een reeks openbare evenementen die plaatsvonden in juli en augustus 2016 op het strand van Scheveningen. De interventie is geïnitieerd door Sara Pape en ontvouwd met kunstenaars, muzikanten, wetenschappers en dansers die haar vergezelden in een symbolische daad van wachten op de komst van de zeeglans, een natuurlijk en onvoorspelbaar fenomeen geproduceerd door bio-luminescente micro-organismen waardoor de zee een fluorescerend licht krijgt gloed. De gebeurtenissen zouden volgens de maancyclus (in elke volledige en nieuwe maan) samenvallen, waarbij de groep optredens, workshops en presentaties zou delen. w139.nl/en/article/24211/capitalocean/ Groep
-
2016The Whole World Will be Singing HIAP Project Space Helsinki, Finland Het werk dat Anna bij HIAP gaat ontwikkelen, bestaat uit drie semi-publieke evenementen en een finale openbare presentatie. Elke gebeurtenis zal een display weergeven als een soort hoofdstuk of scenario, dat wordt geactiveerd door genodigden. Verschillende professionals zullen betrokken zijn bij de constructie van deze displays, met begrippen als autoriteit, auteurschap en eerlijkheid aan het project toevoegen. Elk scherm wordt in een ander tijdsbestek geplaatst: van de jaren 70 tot het begin van de 20e eeuw tot een toekomstige post-apocalyptische realiteit, elke vertoning leent aspecten van functionalistisch ontwerp, Ballardiaans futurisme en misplaatste fundamentele mythes. www.hiap.fi/artist/anna-moreno Solo
-
2016D'Ahir d'Abans d'Ahir de l'Altre Abans d'Ahir i més d'Abans Encara Blueproject Foundation Barcelona, Spanje The Blueproject Foundation presenteert "D'ahir d'abans d'ahir de l'altre abans d'ahir i més d'abans encara", de tweede tentoonstelling van het residentieprogramma van 2016 door Anna Moreno. Gestructureerd rond drie tafels, drie universums, drie gedachten die zullen worden geactiveerd door specifieke evenementen en activiteiten ter plaatse, biedt de tentoonstelling een reis waarin ruimte, ambacht, apocalyptisch gevoel, materiële aspecten en muziek zich vermengen, in al zijn vormen. "In het werk van Anna Moreno zullen we geen oplossing vinden. Ze omhult virale dystopie. Ze plaatst de tafels en ze komen van anderen die als een symbool van de micro-wetenschappelijke atletiek je breedtegraden zullen penetreren. " Uittreksel uit de tekst van Sergi Botella. www.blueprojectfoundation.org/en/exhibitions/item/d-ahir-d-abans-d-ahir-de-l-altre-abans-d-ahir-i-mes-d-abans-encara Solo
-
2015An Awkward Game 1646 Den Haag, Nederland Een Awkward Game is een week lang optreden op de kruising tussen tafeltennis en politiek. Bestaande uit een reeks openbare evenementen en een installatie over de politieke oorsprong van het spel. De oorsprong van tafeltennis ligt in lijn met de geopolitiek: de Britse aristocraat Ivor Montagu stelde de spelregels vast in de jaren 30, omdat hij geloofde dat dit het communisme over de hele wereld kon helpen verspreiden. Hij werd een Sovjet-spion, bevriend met Trotski, Chaplin en met het produceren van de vroege films van Hitchcock. Toen Mao het spel als de nationale sport van China oprichtte, werd het een vitaal radertje in zijn buitenlandse politiek en bereikte het zijn hoogtepunt met het herstel van de Amerikaans-Chinese betrekkingen door de uitwisseling van tafeltennisspelers in 1971. In dit project loopt Anna Moreno parallel met diplomatie en dialogisme , een term die door Bakhtin werd bedacht, ook in de jaren 30 bedoeld om te zien hoe lezers zich engageren in een verhaal door niet-lineaire processen, en dat wordt momenteel gebruikt in sociale wetenschappen, en benadrukt hoe dialoog zelf het bestaan van 'de ander' mogelijk maakt. 1646.nl/projects/an-awkward-game/ Solo
-
2015What is to come has already arrived MUSAC León, Spanje Cecilia Barriga, Sarah Browne, Carolina Caycedo, Peter Coffin, David Diao, Druot Lacaton & Vassal, Ecosistema urbano, Yona Friedman, Dionisio González, Tellervo Kalleinen & Oliver Kochta-Kalleinen, Regina de Miguel, Anna Moreno, Claire Pentecost, Mathias Poledna, Mika Taanila, Alain Tanner, The Temple Crew, Stefanos Tsivopoulos, Mona Vatamanu & Florin Tudor, ZEMOS98, 15M Files. Wat het is om te komen is al gearriveerd is de titel van het project dat de omstandigheden van het huidige moment onderzoekt op basis van wat we verwachten, hopen of intuïteren over de nabije toekomst. De tentoonstelling probeert mogelijke kanalen voor toekomstige vooruitgang te schetsen die, hoewel niet noodzakelijkerwijs in tegenstelling tot de heersende systemen in hedendaagse samenlevingen, alternatieven presenteren die de komst van een andere burgerlijke status quo aankondigen. musac.es/#exposiciones/expo/?id=6253&from Groep
projecten
-
2022
Curator Centre Pompidou Barcelona, Spanje www.cccb.org/en/activities/file/cultures-davenir/237445 Centre Pompidou in Parijs, Haus der Kulturen der Welt (HKW) in Berlijn en Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) werken samen om een internationaal net te creëren dat 25 masterstudenten in staat zal stellen hun artistieke ervaring te verrijken en hun Europese banden te versterken met de steun van het Frans-Duitse Jeugdbureau (FGYO).
Internationale uitwisselingen / Artist-in-residencies
-
2024
-
2023Sardinia, Italië "Abitare la Vacanza", een architectuurfestival dat drie locaties en drie regio's omvat. Elke locatie heeft een gemeenschappelijke architectuurstijl, die in de naoorlogse periode speciaal voor de Italiaanse vakantiegangers is ontworpen. Mijn residentie zal plaatsvinden in Costa Paradiso, waar ik de door Alberto Ponis ontworpen resortarchitectuur zal onderzoeken en zal verblijven in een van zijn iconische vakantiehuizen. Ik zal de creatie analyseren van een vakantieoord dat geen begrip heeft voor het landschap waarin het zich bevindt in relatie tot de gevolgen van de klimaatverandering, die geacht wordt de orografie van de Italiaanse kusten ingrijpend te wijzigen. "Abitare la vacanza" zal eind 2023 uitmonden in een tentoonstelling in Marseille. www.plugin-lab.it/
-
2020
opdrachten
-
2018Billennium Joan Miró Foundation Barcelona, Spanje Kunst in opdracht van de tentoonstelling BEEHAVE www.fmirobcn.org/en/activities/adults-i-altres-grups/2/71/beehave-interventions-throughout-barcelona Uitgevoerd
Aankopen/werken in collecties
-
2022Plastic, Marble, and Helicopters Fundación Botín Santander, Spanje In 2020 leidde mijn onderzoek naar Italiaanse Radicale Architectuur tot een samenwerking met het meubelbedrijf Poltronova. Met de steun van Poltronova maakte ik een vierdelige modulaire sofa die later werd gebruikt als performance prop in de Space Electronic nachtclub in Florence tijdens de 50e verjaardag van de opening ervan. De Florentijnse disco was de ondergrondse kern waar de radicalen verschillende van hun baanbrekende experimenten uitvoerden, waaronder die baanbrekende licht- en geluidsinstallaties. De video-installatie die uit dit werk is voortgekomen, is onlangs aangekocht door de collectie van de Santander Bank en wordt tentoongesteld in het Centro Botín in Santander, Spanje.
-
2018The Drowned Giant Contemporary Art Museum of Barcelona (MACBA) Barcelona, Spanje Opname van de LP "The Drowned Giant" in het MACBA Documentatiecentrum.
-
2015You have been doing it wrong Norlinda and José Lima Collection S. João da Madeira, Portugal Opname van dit sculpturale werk in hun verzameling.
-
2014Select the Right Location Fundación Cajamadrid Madrid, Spanje Opname van dit videowerk in hun collectie
-
2013Art publications CENCEAC. Centro de Documentación y Estudios Avanzados de Arte Contemporáneo Murcia , Spanje Opname van al mijn publicaties in hun archief
publicaties
-
2023Abitare la Vacanza Boek Silvana Editoriale Emanuele Piccardo, Maria Pina Usai Milan, Italië www.silvanaeditoriale.it/libro/9788836655250 Abitare la Vacanza is een architectuurfestival dat actief onderzoek doet naar het gebied, met als doel het activeren van goede praktijken voor het beheer van de kust en het directe achterland, waarbij in gemeenschappen een collectief bewustzijn wordt gevormd van de mogelijkheden die kwaliteitsarchitectuur en stadsplanning bieden om de gevolgen van klimaatverandering en overtoerisme te verminderen. Het onderzoek omvat drie locaties in drie regio's, verenigd door de aanwezigheid van residentiële architectuur voor vakanties van Italianen: in Colletta di Castelbianco in Ligurië, het dorp gerestaureerd door Giancarlo De Carlo; in Baratti in Toscane, de werken van Vittorio Giorgini; en ten slotte in Costa Paradiso, op Sardinië, de architectuur van Alberto Ponis. Uitgaande van de kennis van deze architecturen wil Abitare la Vacanza een collectieve gevoeligheid ontwikkelen om te voorkomen dat ze volledig worden veranderd, om ze als archetypes te nemen waaruit inspiratie kan worden geput om het ontwerp van de Italiaanse kusten te heroverwegen. Dit doel wordt nagestreefd door middel van concrete acties in de gebieden: residenties van kunstenaars, onderzoekers, fotografen, workshops voor zelfbouw, bezoeken aan de architecturen. Dit publicatie-manifest vertegenwoordigt de synthese van dit proces. Deze publicatie-manifest vertegenwoordigt de synthese van dit proces.
-
2018The Drowned Giant Vinyl/Lp ICUB Anna Moreno Barcelona, Spanje lacapella.barcelona/system/files/2018-01/BCNPR17_AnnaMoreno_Fullsala_ENG.pdf
Recensies
-
2023Anna Moreno at House of Chappaz Website Artviewer London artviewer.org/anna-moreno-at-house-of-chappaz/
Prijzen en stipendia
-
2023Kunstenaar Basis Mondriaan Fonds, Netherlands Nederland
-
2021Kunstenaar Project Mondriaan Fonds, Netherlands Nederland Film Bulldozer (2022)
-
2021ELisabeth Vermat Mueller fonds Prins Bernard Cultuurfonds Landlijk, Nederland Film Bulldozer (2022)
-
2021Film Project Amarte Funds Amsterdam, Nederland Film Bulldozer (2022)
-
2021Grant Stichting Stokroos Utrecht, Nederland Film Bulldozer (2022)
-
2019Pro Deo Pro Deo, Stroom, NL Den Haag, Nederland Serie studiobezoeken gefaciliteerd door Stroom
-
2018Plastic, Marble and Helicopters Botín Foundation Santander, Spanje Ik heb de Botín Visual Arts Grant (Santander, ES) ontvangen. Gedurende de volgende 9 maanden zal ik onderzoek doen en werk maken rond mijn toekomstige project, genaamd: PLASTICA, MARMO ED ELICOTTERI. Het is een onderzoek rond verschillende evenementen georganiseerd door leden van de radicale architectuurbeweging in de jaren '70, in Italië, zoals Global Tools, die zich bezighielden met vragen als de "herleving van handarbeid" en het gebruik van "slechte techniek" en " eenvoudige technologie ", terwijl het lichaam wordt aangesproken als de ultieme vorm van architectuur, een site met verborgen politiek en creatief potentieel. Het project zal eindigen in een tentoonstelling in het Botín Arts Centre in Santander in 2020.
-
2017The Drowned Giant LP Institut de Cultura de Barcelona Barcelona, Spanje 300 LP-editie, 2017 Geproduceerd door La Capella, Barcelona Producció Begeleid door Latitudes De laatste fase van "The Drowned Giant", gerealiseerd dankzij een Barcelona Producció-beurs, bestaat in de productie van een publicatie in de vorm van een vinylplaat met kaarthuls en een inlegvel, allemaal ontworpen door mijzelf. Mondelinge getuigenissen en omgevingsgeluid van Moratalaz overlappen elkaar. Onder de stemmen zijn de medewerker van Bofill en het meesterbrein van het eerste Moratalaz-evenement, Peter Hodgkinson, evenals zijn toenmalige partner Gila Dohle, Toti Soler, Enrique Doza, riffs van The Downtown Alligators, alle lagen die getuigen van het gebeuren in 1970 en zijn echo in 2017. Het bijbehorende boekje bevat nieuw opgerichte teksten van de architecten Paula Currás en Havi Navarro (die de reconstructiefase hebben gemaakt), de curator María Montero en de blues-expert Ramón del Solo (die getuige was van het evenement uit 1970 als tiener).
-
2017The Drowned Giant Pro Kunstprojecten, Stroom Den Haag Den Haag, Nederland In juni 1970 organiseerde architect Ricardo Bofill (Barcelona, 1939) een geïmproviseerde feestelijke happening in Moratalaz, Madrid, met de bedoeling zijn aanstaande utopische woningbouwproject La Ciudad en El Espacio (The City in Space) te promoten. De Amerikaanse bluesmuzikant Taj Mahal en de Catalaanse gitarist Toti Soler waren onder de uitvoerders die op een geïmproviseerd podium speelden. De hippie-aard van het driedaagse evenement vermaakte de plaatselijke bewoners, maar leek de lokale conservatieve politici te woedend te maken, die uiteindelijk de woningbouw opzegden. Gefascineerd door het niet-bindende karakter van het evenement en door het gebrek aan documentatie, heb ik het afgelopen jaar diepgaand onderzoek gedaan - met interviews met getuigen en deelnemers - om een beeld te krijgen van wat er op die zomerdagen in 1970 gebeurde . Zevenenveertig jaar later op de maand organiseerde ik een re-enactment op dezelfde locatie. Deze keer speelde de ritme-en-bluesgroep The Downtown Alligators op het podium, gevolgd door jamsessies en andere activiteiten. Ik besloot om geen enkele fotografische of filmische opname van het re-enactment te maken en het alleen te documenteren via audio-opnames. Dit ingewikkelde web van reminiscentie, nostalgie, veronderstelling en bemiddeling haalt de inspiratie en de titel uit een verontrustend kort verhaal uit 1964 van de Britse schrijver J.G. Ballard (1930-2009). In "The Drowned Giant" wordt een titanisch lijk aangespoeld aangetroffen, waar het geleidelijk vervaagt en wordt weggevangen door de plaatselijke stedelingen. Wonen op de onmogelijkheid om een levend wezen opnieuw te vormen en te reproduceren, en de uitwisseling tussen momenten die echt zijn en die die je je kunt voorstellen. dit project is, net als het verhaal, niet bezig met verklaringen en oorsprongen, maar met de griezelige effecten van een heel uiteenvallen in delen.
-
2015The Whole World Will be Singing PRO Onderzoek, Stroom Den Haag Den Haag, Nederland Ondersteuning voor mijn residentie bij HIAP Project Space. Helsinki, Finland.
Vertegenwoordiging
-
--
-
--
artistieke nevenactiviteiten
-
2022 - 2023BAU Fine Arts Barcelona, teacher of documentation and visualisation Loopt nog
-
2013 - 2018KABK (Royal Academy of Art, The Hague). Teacher of 'Artistic Research' in the Fine Arts department