-
info
MUZIEK HALFTRIBE Compositie: Until. Een lange gang. Daaraan grenzen allemaal kamers. De figuren dragen hun sporen bij zich.
-
info
Muziek A Winged Victory for the Sullen. 'So That The City Can Begin To Exist.' Composers Adam Wiltzie, Dustin O'Halloran. Dynamische akkoord. Mix met image: een plotseling verschijnen en zich verspreiden, zoals mode en mazelen dat doen.. De groep golflengtes waarop de figuren bewegen en tot stilstand worden gebracht, zijn ook die van de 'jaggies'.
-
info
Je kunt het beste het venster van mijn Stroom website op twee kolommen zetten. Composer William Craig SECOND LENS Voor een tijdje ben ik nu DJ geweest die mogelijke connecties tussen elektronische muziek en eigen werk onderzoekt Deze componist creëert de geluiden van de camera : de metalen lamellen van het diafragma die een groter of een kleiner gat maken Het focussen. De gang die het licht maakt door het objectief heen naar de sensoren. Die gang binnen in de fotocamera, met geluid beschreven en expressief gemaakt, doet meteen denken aan Freud .die de eerste was om een connectie te leggen tussen die donkere gang en het onbewuste. Zijn tweevoudig schema van het bewuste en het onbewuste (A en B) is terug te vinden in mijn systeem,
-
info
De haak, waar je al de drijfveren en motiveringen aan op kunt hangen. Geld, liefde, bezit, macht enz. Het lied van verlangen door al het gedruis heen. Zie alle goede en slechte films. Ik heb een tune van 'Boards of Canada' als voorbeeld genomen. Constants are changing.
-
info
Ontstaan van de abimes. Het filmvlak waarop een figuratie van beeldfrequenties .Daarop een vlak dat 2x zo klein is. Daarop ligt een 'spoor' van die eerste figuratie. . Daarop weer een vlak dat 2x zo klein is.. ------------- Gelijkenis met klank. De octaven. Elke octaaf heeft een 2x zo kleine of grote geluidsfrequentie.
-
info
Componist Tim Hecker Black Refraction. Drie lijnstukken Terwijl ik luister:. Tim Hecker maakt aan het eind van zijn compositie een omslag. Hij doet de melodieuze lijn ophouden door hem stuk te slaan. Lijn, stuk! Twee lijnstukken zijn aan hun bovenkant scherp afgesneden.
-
info
Waarom een ander soort symbool? Ze is een logisch gevolg van de verlenging van de straal van de cirkel waardoor mijn allereerste beeld op gang kwam. Zich door-verbeeldend in twee reeksen. Er moet dan wel een derde reeks komen die hen bevestigt. Oud bestand uit plusminus 2008. Op Stroom web site 2024. Stemvork.
-
info
Ik koos het staartje van dezelfde compositie (van de componist Felix Rösch) om de gelaagdheid van de geluidsgolven te laten horen.. Zich opstapelend zoals de lagen van de frequenties in mijn scores. Zie Electronic Studio. In het hart van de abime is er het kleinste vierkant. De vormen vertonen een verandering van soort. Zie de omslag van golven aan de kust De figuren zijn som van verzamelde krachten.
-
info
De kleinste uitsnede uit de stills van figuur groep 3 werd de diepste indruk in de abime. 2007. Zo kreeg ik een symbool beeld. Op web 2024.
-
info
Een mix met 'Ascent' van Deaf Center. Deaf Center munt uit in het combineren van concrete geluid met geluidsgolven.// Het beeld is een emotie machine. Opkomende emotie . Het motorische ervan.
-
info
Muziek FELIX RÖSCH Interlude II Het lijnstuk dat het vlak in zich verbergt. Uit Vectorworks bestanden 2006/2008.
-
info
De mentalen voordat ze gaan 'intervallen, voordat ik hen hun frequentie toewijs.
-
info
Ontmoeting met muziek van PETER BRODERICK. Eyes closed and traveling. Piano Day! 2016. 2024 BEELD: Studiowerk voor een eventuele tentoonstelling bij de Concreten (plus minus 2010). Samen gevoegd met vroeger abîme werk, Ze ontmoeten elkaar. Worden één enkel werk. Samen hebben beeld en geluid patronen gemeen.
-
info
Het neerleggen van het beeld proces. Het plaatjes beeld ontleed. Elk van deze plaatjes zegt meer dan duizend woorden. De beelden zoals ik ze maak, zíj́n geen taal. Ze hebben taal. Wel zijn er verwantschappen. Bijvoorbeeld met het gedicht, waar woorden ook meerdere betekenissen hebben.En ook is er rijm // Er is een specifieke verwantschap met het Nederlands, Beiden - mijn reeks en de Nederlandse taal -articuleren zich via permutaties. Herschikkingen en combinaties van elementen. Mijn moeder leerde mij Nederlands, geen Frans of Engels.
-
info
Het concept en de uitvoering. Uitkristallisering van het te maken beeld.
-
info
Muziek DEAF CENTER - Hunted Twice. Filmpje Versie 1 Het abîme genre. Of het telescoperen van het vierkant (het film frame) naar binnen. Thumbnails van deze animaties: van sommigen zijn toendertijd tegenschilderijen (1x1 meter) gemaakt. Ik aarzelde over het medium canvas.. De Staafjes of Rods vroegen toen mijn aandacht. 2007/2008.
-
info
Componisten Bing & Ruth. Via electrische pulsen is er ongewilde gelijkenis met universele geluiden, gefluit van de wind, geloei van de massa, gekreun. Ze worden in electronische muziek belichaamd zonder aanstellerigheid. // Symbolen. 'Mogelijk gemaakt' door reeks 1.
-
info
Muziek DEAF CENTER. The Clearing. (De Open Plek). Abimes zijn uit 2006 / 7/ 8 (prints op papier en canvas). Ik had ze nog niet in composities met muziek uitgevoerd.. Toendertijd wilde ik weten wat er verder zou gebeuren met de Eerste en wat het Levendige Ding bezield had om zich zo te ontwikkelen.
-
info
Hanger en aanhangers. Verkregen evenwicht.
-
info
Muziek: BING & RUTH. - As Much as Possible. Coda of staart. Of queue. Wachtrij. Laatste deel van een muziek compositie. Via een mengtafel en microfoons wordt er electronisch geluid aan het pianospel toegevoegd. Stukken uit de animatie Sleeping on a Nightbus.van 2014 genomen. Toch is het een heel ander ding geworden.
-
info
De gewone dagelijkse betekenis in de Franse taal van Abime is afgrond. ANGST
-
info
Antwoord op hanger 1. Vier figuren. Oude Russische metalen ikonen hebben een oogje waarmee ze aan de muur of om de hals hangen. Dat oogje werd alvast mee gegoten met het figuur. Was deel van de vormgeving. Dat idee was de oorsprong van deze werken
-
info
The Shining 1 De uitvoering, het maken . Daarachter schittert het concept. In beide groepen A en B is er omhullen en onthullen, inpakken en uitpakken. Het letterlijke en het figuurlijke kruisen elkaar.
-
info
Loop de loop. Terug naar de bron. Hernieuw, refresh.
-
info
Hanger 1 Hangt aan een haakje. Vier figuren. Emotie als motor. De motor start met horten en stoten. Denk aan film scene uit The Magnificent Ambersons.. Je kan het kunstwerk aan elk deel ophangen .
-
info
Tantum quantum. Voor zo ver als... Voorkant, achterkant Plateau 50 x 50 cm. 4 kwadraten van 25 cm. Tendens de ruimte in
-
info
Voor zo ver als... Klankrijm en beeldrijm l 2022-2023 Plateau 50 x 50 cm. 4 kwadraten van 25 cm. Voorikant, achterkant .
-
info
Muziek MOGWAI Remurdered Half wetenschap, half toverij. Dat beschrijft goed het intermediaire proces. Wat betreft klank: eerst had je het akoestisch signaal. Dat zette zich om in een elektronisch signaal. De microfoon is verantwoordelijk voor deze omzetting,. ----------------------------- Opname van The Doors uit 1970. Robbie Krieger. ---- De stem (geluid) is nu vertegenwoordigd in de reeks. De eerste figuur 180 graden gedraaid.
-
info
Muziek MOGWAI Compositie 'I am Jim Morrison, I am dead.' De figuren animatie is uit 1989 Blank Movie. De abstracte animatie is uit 1999. Wordt nog verbeterd in Vimeo.
-
info
Twee animaties uit verschillende perioden bij elkaar gevoegd. Blank movie cut 4 1989. Mitsubishi 1999. Je ziet hier het staartje van beweging 1. Ze doet er het langst over, komt het laatste aan. De figuur die beweging 6 vertolkt, onderbreekt. De verschillende delen van de composities kan je als met een cocktailprikkertje aan elkaar schuiven. Ze hebben een kern gemeen. Geregen aan de zelfde draad. MUZIEK MOGWAI. EMERGENCYB TRAP
-
info
4 Figuren Groundpiece. Stalen figuren opgespaard. 2018-2022.
-
info
Zwaartekracht. De bindende kracht..
-
info
Filmtitel. Groeit in achtertuinen. Waarom zulke kleuren. Aandacht is bij vorm. Het netvlies zit achter in het oog.
-
info
Het begin is verwarrend. De zintuigen worden verstoord. Later komt er klaarheid. Twee melodiën door elkaar. Een oude slide uit de vorige eeuw. Alle zintuigen aan het werk. Het zijn slechts data maar ze 'geven' zich. Eenmaal hortend en stotend begonnen, kunnen ze moeilijk ophouden. Zintuigelijke gegevens. Muziek compositie Zabrisky point PAREIDOLIA Augustus 2022 Sommige patronen gebruik ik ook in andere stukken.
-
info
De eerste en de tweede van de Eersten (de Emotionelen) Samenspel van tegengestelden. Dynamisch duo, De vrije ruimte!
-
info
Derde groep. Op tafel. Een 3-kwart kring. Tafel verdeeld in 25 cm grid. De tafel van Leibniz. Compositie nummers BA0200 De fysieken
-
info
Als groep De Mentalen. Tafel 75 x 75 cm. AB0301
-
info
Eerste groep. Op tafel van 100x100 centimeter. Verdeeld in grid van 25 vierkante centimeter. Nummer AA0300.
-
info
De emotionelen. Gevoelsvormen. Figures AA0301 Tafel 75x75 cm Korte pin. De compositie zoekt evenwicht. Eenmaal gevonden, vastgepind aan tafel.
-
info
Stalen figuren vanaf 2018 / 19 'Kopgolven'' 'Tafel' is een ander woord voor 'relatie'. Verzameling van zaken die met elkaar betrekkingen aangaan. Als je goed kijkt zie je dat de tweede figuur AA2101 zich wat verheft. Ze is centrum, maar slechts gedurende een bepaalde tijd. Centrum van alle ontmoetingen.
-
info
De gevoelsvormen die de trap nemen. Of het programmeren van de schuine lijn. Één pixel naar rechts, Één pixel naar boven.. Één pixel naar rechts, een pixel naar boven. Maar ook één rechts, één averechts, omslaan. Eén rechts, één averechts, omslaan. Scheef gaan, sommigen leren het nooit.
-
info
klaar om in de grond gepind te worden. Diameter cirkel (and its follow up elements) 1024 mm. Mijn ideale maten. Waarom? Als ik groter zou gaan, zou de pin de maat van een heipaal krijgen. Nu is de pin zo 65 cm. Het verkeer op de Teldersweg was het publiek. Na de houten periode kwam de 'staal' periode'. Ze overlapten elkaar één jaar.
-
info
De architectuur van de wereld. Dit zijn mijn ideale maten. Nu vrijstaand. Door een lange pin aan de onderkant te bevestigen kon ik de figuren vrijstaand krijgen. #AB0101
-
info
Overlappende figuren. 5 Opstapelingen van kubussen. 2018 Zie in Electronic Studio de link Taferelen of Scenes. Stills uit de animatie. Hier heb je stills uit beweging 2 die tegelijk beweegt met beweging 3. Bij overlapping ontstaat er een soort beeldrijm.
-
info
Vijf rechthoekige kubussen De kleur rood wil vooraan staan. 2018-2019
-
info
Met pinnen kunnen ze in de aarde gepoot. De verbindingen zijn onzichtbaar. Met behulp van houtdeuvels verbonden. Voor het parallelogram zijn er 2 hout verbindingen gemaakt want dat figuur mag niet draaien.
-
info
De aanzuigende werking van het (naakt)beeld.. 2018/2019
-
info
De derde groep. Het fysieke. . Één van de 4 overdragers / richtinggevers. # BA3201 ------- Nu wil ik het vrij staand in de ruimte. Kan dat? Diameter Circle 2048 mm. Etc Utrecht
-
info
Het filmpje was bijna klaar eind 2016. Het is nu af. Het stuk is wat te lang maar ik wilde de melodische lijn door zetten en er niet in knippen. Ook niet in eigen filmpje. Dat voor het grootste deel al gemaakt was. Er zijn twee metamorfosen gaande, ze zijn elkaars voorbeeld. Het behoort in de periode 2016.
-
info
Het filmpje is in 2015 gemaakt. 'Interval' is een allegorie. Ze gaat over intercessie. De figuren komen tussenbeide in de reis die gemaakt wordt. Ze onderbreken die reis. Ik zou hun bewegingen kunnen beschrijven als 'verschuivingen' en 'verdichtingen'. Terminologie ooit gebruikt door het vermaarde psychiaterduo uit de vorige eeuw . Deze info is van het jaar 2022. Noodzakelijk deel van het geheel. De animatie van mijn tekeningen is uit de jaren negentig van de vorige eeuw. De dunne lijn had ik nog niet onder de knie. Stond op UTUBE. De stukjes animaties noemde ik sinds 2015 'stoeten'. Optochten. Ik noemde ze 'stoeten' na de Bataclan moorden.. De figuren: 2D tekeningen die 45 graden om de horizontale as gedraad zijn.
-
info
Op tentoonstelling met de Concreten. Zoetermeer. Voor de xy coordinaten op de muur zie eigen website. Home pagina rechts onder. 'Staafjes, rods' . of www.waterbolk/headers/transmission/stokjes.html
-
info
Oefening. Al tussen 2013 en 2015 probeerde ik de figuren te laten staan. Ik gebruikte mdf - mengsel van houtvezels en lijm - . Dat was te zacht, er was te veel speling tussen de delen. Later vond ik weerbestendig multiplex.
-
info
Er is een dialoog gaande tussen beeld en geluid. Lijnsegmenten, stokjes, staafjes.Uitvoeringen in hout en aluminium bij de Concreten.
-
info
Rest figuur of 'spoor'' in twee delen gedeeld,.een opb ervan. Twee indrukken gemengd. Die van console waar een heiligenbeeld op staat en de console waarmee je data in de computer invoert . Utrecht 2012 / 2013 Uitgangspunt de rods, de staafjes.
-
info
Eerste blad van een te maken boekje. Subject: de permutaties van de werken.
-
info
Een printer aansluiten op een computer. Een zaak aansluiten op een andere zaak. De intermediaire figuren maken een eigen interface. Ook waren ze in klein formaat in Duitsland in the One PIcture Show. Osnabrück 2011
-
info
Groep AB De mentalen. Denkprocessen. Anschauung. Serie nummer #AB3101. Diameter grootste vorm - 'impiciete circle ' - 2048mm. Binden en breken. Alle Derden 'omvatten'. Pulcchri De concreten.
-
info
2x 6 Elementen. De restfiguur in vieren gedeeld. Hünfeld 2011.. Utrecht. 2013 . Vanuit elk centrum kan opgebouwd worden.. . Ik had een lange stok waaraan een waterpas was bevestigd. Om hoog te kunnen werken.
-
info
Twee sensaties gemengd. 1 Regelpaneel.bij computerspellen. 2 Plankje voor ikonen.
-
info
Hoort bij aluminium vierkanten. Ik heb de figuren in het vierkant gestoken om een gemeenschappelijke grens of interface te maken. De 2D tekeningen maak ik zelf.
-
info
Een deur open krijgen Compositie nummer AA1101. Diameter circle 1024 mm Etc. 2012-2013
-
info
Er bleef na die Tegenschilderijen een behoefte monumentaal te werken. Ik probeerde met een lang sjabloon het patroon direct op de muur aan te brengen. Dat mislukte..Je hebt assistenten nodig en een super gladde muur. Boven een print van een abime op canvas. Een lijnstuk omringd door drie omtrekken of schillen. Beneden: een computerprint van de jaggies.
-
info
Registratie van een bepaald moment. Met daarin een oogopslag. Die is het die kleur geeft.
-
info
verwant aan de animatie 'To Delay' of 'Uitstellen' uit 2016. Zie scores: diepte scanning. Een moment opname en daar in een oogopslag.
-
info
Het opstapelen van beeldfrequenties resulteerde in composities.Je kan zien dat elk figuur op een verschillende hoogte staat . Van beneden naar boven en dan weer naar beneden, Boekjes tentoongesteld 2013
-
info
De restfiguren in onverbogen toestand In combinatie met figuren. 'Tegenschilderij'. Erfurt, Duitsland. Tot mijn verrassing vond ik er nog twee van, verschillend van kleur en figuur.
-
info
Tegenschilderijen. Om eventueel in het Mondriaan Huis ten toon te stellen. Een kuil om snikkend in te vallen. Malevich is mijn favoriet.
-
info
Mondriaanhuis. Amersfoort. De figuren worden geplaatst op het scherm conform de posities die ze innemen in de scores van het animatie programma. Het schilderij ging ook naar Duitsland. 2004/2005
-
info
Een beeld en geluid productie met Justin Bennet. Het was een prachtige voorstelling maar er kwam bijna niemand kijken. Arg!
-
info
Performance 4 In de foyer. De Eerste Groep. Gevoelsvormen. De overlappende figuren ontvouwen zich. Ontvouwen of expliquer. Uitleggen. \Mijn eerste titel terug gevonden! N DE UITZENDING. Inderdaad, op TV willen ze altijd alles aan je uitleggen.
-
info
Diepte scanning. omstreeks 1992 Scores director 4. Eerste gebruik performance 2 1995 Synchronie. Groepen figuren vormen zich automatisch. 'Scenes' of stills uit de animatie.
-
info
Duur toevoegen. De bewegingen 2 tot en met 5 zitten gesandwiched tussen de laagste en de hoogste frequenties in.
-
info
Blanco film. Dit filmpje van 1989 is in 2014 op Utube gezet.. 25 Jaar na de eerste uitvoering in New York. Voor en naschrift zijn gemaakt voor Utube in 2014. Op Zeebelt uitgevoerd in 1990. Is het erg dat er 1991 staat? Nee. Van 1989 naar 2014 is een generatie later. Je mag je dan wel een jaartje vergissen. Het is deze zero beweging die nieuwe combinaties mogelijk maakte. Rock and Roll modellen.
-
info
Frequenties alleen. Programma Director 4. De onderste frequentie is de grondtoon. Geldt voor beeld en geluid.
-
info
Dank zij de computer ontdekte ik de restfiguur van de reeks. Laatste van reeks 1. # BB3101. En zijn remainder. Een verzwakking die een versterking bleek te zijn.
-
info
Performance 3. Mitsubishi of De Drie Ruiten. Animatie . Beweging 6 De hoogste op de ladder. Hier met de meeste duur. Zie scores. -----
-
info
De reeks figuren verdwijnen in de computer Een virtuele ruimte wordt ontsloten. Tegelijk is er de geslotenheid van het verouderd apparaat. De data ervan terug verwerven is een karwei. Ze zijn loepzuiver. Er is nog geen milleniumbug geweest...
-
info
Performance 2 Animatie met restfiguren, het surplus. Een grijs apparaat. Apple CI. Eigen compositie op synthesizer. Projectie op scherm. Beeldend werk in foyer.
-
info
Tekening gemaakt voor Ger Kouwenberg. die me de beginselen leerde van het computer tekenen met vectoren. Computer Apple Se / 30.
-
info
Eerste figuur, eerste groep. Richting: naar links.
-
info
Dat mysterieuze oer - apparaat. Het projecteert achter het publiek Je bent in contact met de personages van de film in een vrije ruimte.
-
info
Platte weergave van het 'verkeerslichten apparaat' in een grote stad. De zwervende lichten en de stilstaande lichten. De werkingen van dat licht worden opgezegd door een lichaamloz e stem. Het grote frame verbergt het theater.
-
info
De Impuls die op gang zet.. Van af 1983 / 1984. Voor uitvoering met slides en projectie zie ook website. Performance 1 Eerst getekend op semi- transparant papier. 1984-86.Van onder belicht kan je ze meteen gebruiken voor een slide (lichtbeeld).
-
info
Een vierslag of sprong. Tekening van Sol Lewitt doorgezet. Vier filters. Zie website. Schema gebruikt voor uitleg. De ontdekking van Tijd in de wereld die ik aan het maken was. De figuren die een afstand moesten afleggen, maakten zelf Tijd. --------- De thematiek van mijn schetsen was anders. Het was Eugene Delacroix die me beinvloedde in die tijd.
-
info
'Symptoom' is de oorspronkelijke titel. Ontsnapt krijgt ze een soort bestaansvorm. Laatste schilderij. Wat betreft mijn reeks, Brede kwast. 1983
-
info
Daarom ziet het Teken er anders uit! 1982/83
-
info
Doorwerken van het fotografie model. Het opgevangen foto beeld gaat eerst in een fixeerbad en daarna in een bad met ontwikkelaar. Het Teken herhaald dat proces en gaat een keer tje extra in een fixeer en ontwikkel bad.
-
info
De code breken.
-
info
Ontzelving, Tegelijk het voorbeeld van het Tachisme. verf op het doek werpen is equivalent aan een beeld op het witte doek projecteren.
-
info
Opheldering Cracking the code1982/1983
-
info
Transformaties. Kijken naar het suikerklontje en wachten tot het smelt.
-
info
veranderen
-
info
veranderen
-
info
veranderen
-
info
veranderen
-
info
Licht samen met vorm. Wegdeel. Het grijs van het asfalt.
-
info
Na mijn verblijf in Nederland verhuisde ik naar de VS waar ik oa geinspireerd werd door de Mickey Mouse figuren van Claes Oldenburg. Versmelting van film fpersonnage en filmcamera 1978 /1981 Film bewegingen bevestigden mijn ideeën over emotie en machinale bewegingen. New York. Versmelting av filmpersonage en filmcamera werd automatisch en langzaam maar zeker versmelting van film en film publiek. Het bijl elkaar brengen van de soorten. Crossing borders.
-
info
Weg van de licht stimulus, er naar toe . // . De figuren hebben kleuren die bij hen horen. Maar ze kunnen andere kleuren aan nemen. Het mimicri verschijnsel . // De volgende groep werken en werkjes zijn grondslagen.
-
info
Het mimetische . Niet elk jasje is eigen jasje. Weg van de licht prikkel , er naar toe. Het bedrog van de natuur, speelt ook in de metropool. De insect die een andere kleur aan neemt om zich aan te passen. Mimicri staat haaks op de langzame darwiniaanse evolutie
-
info
Licht samen met vorm. Wegdeel. Naar New York.: duik je uit de tunnel meteen de stad in dan is het eerste wat je ziet wat huizen en een stoplicht. 1981/ 1982
-
info
Licht samen met vorm. Wegdeel. Verdere uitbreiding van de moleculaire vormen 1981/1982
-
info
Spooky activity Het trillen van de lucht boven het warm geworden asfalt. Het lijkt of het beeld dat je opvangt danst. Illusie is een maaksel van de natuur zelf.
-
info
De actie van het licht. op de zilverachtige korrels van het filmvlak. Gevat in gelatine emulsie. (Bij mij gaat het uiteindelijkom het scheikundig element Ferro. #16 van de periodieke tafel. Verder kan je niet delen..Atomos.
-
info
Binnen in die reeks verschenen kleur, actie en richting. Ik leerde dat de natuur zichzelf 'verbeeldt'. Een auto is niet het zelfde als een molecuul maar hun verschijningsvormen kunnen soms in elkaar vertaald.
-
info
'Taxis', of de vehikels die je komen halen en brengen. Maar je hebt ook het begrip 'taxis' dat ordening of arrangement betekent. Hoe een organisme zich beweegt in een reactie op een stimulus. Die stimulus is bij mij licht . Gerichte beweging naar of weg van de lichtprikkel. Positief of negatief.
-
info
Bijn een chemisch proces is er soms een plotseling verschijnen.
-
info
Je wilt dat proces verbeelden. Ik was net terug uit Amerika, waar ije op uitgestrekte brede autowegen rijdt Aan de horizon zag je auto'tjes in trosje op je afstevenen, dansend in de trillende warme lucht. Soms spatten er vonken vanaf door reflecterend licht. De scene deed niet onder voor de scene die ik in de Cambo ruimte veronderstelde. Asfalt is lichtgevoelig. ------ Als er licht bij komt, ontstaat er een chemisch proces.
-
info
In ongeveer 1977 kon ik met een technische camera werken. Ik zat toen op de Vrije Academie in Den Haag. De Cambo onderscheidde zich van een gewone camera Haar body was ruim. Maar wat belangrijk was, was dat je in dit apparaat aan haar achterkant een cassette imoest schuiven waarin een vlakfilm van 5x7 cm zit. Je keek op het matglas. Alles in orde? Camera scherp gesteld? Sluiter dicht. Cassette er in aan de bovenkant. Dan schuifje omhoog en het licht kon op de gevoelige plaat vallen. Foto maken, de ontspanner indrukken, dan schuifje naar beneden. Tastbaar werd gemaakt hoe via de lens een tocht werd gemaakt naar dat rechthoekige stuk film van 5x7 cm. Je voelde concreet aan wat op die voelige laag gebeurde. Dat het licht actief op de zilvermoleculen (metaal atomen) zou inwerken en dat de lichtgevoelige laag zou reageren.. 1977. Neerslag van die ervaring in kleine schilderijen 1981. Zie boven. Ik bediende de camera aan de linkerkant. De ontspanner zat aan de rechterkant. Anders dan bij dit model. Voor het indrukken van de ontspanner reikte je over de kamera heen. Hé, ho. Deze handeling heb ik 6 keer uitgevoerd, op het laatst was het routine.
-
info
2 x 2 kruisvormige patronen. Laatste van de langwerpige nulletjes schilderijen. 2 x 2 kruisvormige patronen. Twee modellen. Licht, lens gevoelige plaat. Licht, lens, hersens. En hun verdubbeling. Den Haag 1981
-
info
Het lichamelijke, fysieke van de weg. Wervelkolom Dwarsverbanden Den Haag 1981
-
info
Een patroon van telkens 6 nulletjes grijs en 6 nulletjes zwart. Opnieuw geordend. Ik was toen bekend met het braille schrift.
-
info
Markering met electrisch geel en rood licht. Asfalt is licht- gevoelig. Kolommen van 8 nulletjes. Het asfalt wordt warm wanneer er licht opvalt. De lucht gaat trillen. Den Haag 1981
-
info
Nulletjes schilderij Cirkelvormigheid Een spel zonder winnaars.
-
info
Nulletjes schilderij. Door de snelle kwaststreek zijn de nulletjes vaak open.
-
info
Waarden creëren. Deze is nog in Washington DC gemaakt. 1980. De rest in Nederland 1981
-
info
Prikpen en slate. Apparaat waarmee blinden kunnen lezen. Een hulpmiddel. Het enige apparaat zonder stekker en stopcontact. // . Naar boven scrollen. De eerste groep werken en werkjes tot ’springlicht’ is mijn grondslag.
Websites
Oorspronkelijk een theoretische website. Beeld, tekst .
www.waterbolk.comMaakt deel uit van Kunstenaarsinitiatief / Collectief / Broedplaats
Stroom
Curriculum vitae
Opleidingen
-
1993 - 2000Computeranimatie, webdesign korte cursussen School of Visual Arts New York
-
1979 - 1980Schilderen, beeldhouwen Corcoran School of Art Washington DC
-
1973 - 1977Schilderen, zeefdrukken, Vrije Academie den Haag
-
1968 - 1969zeefdrukken, beeldhouwen VA Den Haag
-
1961 - 1968FranseTaal en Letterkunde Rijksuniversiteit Groningen Diploma behaald
tentoonstellingen
-
2017Punkt, Linie, Fläche, Körper, Raum Felixhof Berlijn, Duitsland Één van de Wonderkamers felizhof@kuenstlerhof.com Groep
-
2016Toegevoegde waarde Kunsthandel Niek Waterbolk Utrecht, Nederland Objecten, beelden, foto's Solo
-
2014Concreet Nu Spazio Offices Zoetermeer, Nederland Twee wand-objecten met staafjes. terra-artprojects.com Groep
-
2013De Concreten East + West Pulchri Den Haag, Nederland monumentaal Groep
-
2013In de Gaten van het Bewust zijn Kunsthandel Niek Waterbolk Utrecht, Nederland Objecten Solo
-
2011Linienconzepte Osnabrück Osnabrück, Duitsland One Picture show Werken in het Gemeentehuis van Osnabrück. Groep
-
2011Zes Elementen 'Museum of Modern Art' Huenfeld , Duitsland 4 Composities met zes houten staafjes Groep
-
2011De droom van de kunstenaar De Vierde Dimensie Plasmolen, Nederland Experiment Computer/Photo "La Profonde Photo" Galerie verdwenen Groep
-
2009Horizontalen op vlakken en in de ruimte Kunstverein Wiligrad Schwerin Schwerin, Duitsland Taferelen Computer-gegenereerde schilderijen en sculpturen www.kunstverein-wiligrad.de Groep
-
2005De erfgenamen van Mondriaan Mondriaanhuis Amersfoort, Nederland Computer-gegenereerde schilderijen www.mondriaanhuis.nl Groep
-
2004De erfgenamen van Mondriaan Galerie des Kulturforums Ehrfurt Duitsland Erfurt, Duitsland Computer- gegenereerde schilderijen Kunstmuseen Erfurtt.de Groep
-
2003Beeldenpassie Plaatjesdrift Theater Zeebelt Den Haag, Nederland Computer animatie, sound, tekst, beeldend werk. Geluid: Justin Bennet Solo
-
1999Mitsubishi De Drie Ruiten Theater Zeebelt Den Haag, Nederland Animatie Teksten Geluid: Mark de Jong Solo
-
1995Eerste Tekens Theater Zeebelt Den Haag, Nederland Animatie, teksten, beeld en eigen geluid. Synthesizer Roland. Solo
-
1990Translucencies Ten windows Gallery 8th Avenue New York, Verenigde Staten Resultaten van computerwerk 10 werken, translucencies Solo
-
1989Blank Movie Phil Niblocks New Media Center NY New York, Verenigde Staten Computer animatie componist Tom Hamilton www.experimentalintermedia.org/ Duo
-
1988Gebogen Geometrie Ludlov Street Exhibiton Space New York, Verenigde Staten 3 Platte doosjes met dia's er in. Projector als performer Groep
-
1987Cirkel, vierkant enz Zeebelt Den Haag, Nederland Performance en presentatie Lichtbeelden, videogame - muziek, teksten. Solo
projecten
-
1990
Audio Art Festival Theater Zeebelt Theater Zeebelt, Nederland Animatie en Geluid
Aankopen/werken in collecties
-
2024Reis Ikonen Sophie Arnold The Hague, Nederland Hangers. RVS
-
2023Oplossing Bart van Lierop Maastricht, Nederland Uitgerekte kubus met lijn patroon.
-
2015Set Origin 4 Elementen Bart van Lierop Maastricht, Nederland De laatste figuur in vieren gedeeld. De elementen draaien om een middelpunt dat de bezitter kan kiezen opeen lege wand. Boekje met gebruiksaanwijzingen
-
2014Con Animo Bert Bakker Amsterdam, Nederland Een blauw fluorescerend figuur passend in een wit perspex vierkant.
-
2005Waarmerk Erika Mösenbacher Den Haag, Nederland Tegenschilderijtje 50x50 cm Print op canvas
publicaties
-
2009horizontal im fläche und raum kunstverein wiligrad catalogus
-
2006teksten 1,2,3,4 eigen uitgave (computer) alle teksten v/d performances
Prijzen en stipendia
-
1986renteloze lening fl 16000 Materiaal Fonds Nederland performance Zeebelt Den Haag 1987. Elke maand 25 gulden terug betalen tot plus minus het jaar 2000.