-
info
Met zelfportret van 15 jaar geleden ging Jan Anoniem in gesprek met bezoekers over kwetsbaarheid, gevoelens, filosofie.....
-
info
Een uitnodiging om vanuit rust de schoonheid te zoeken in het overdadige. Een vraag om na te denken wat gender eigenlijk is. Langzaam zien we twee figuren transformeren, de start is in drag en uiteindelijk staan ze in omgekeerde drag, wat misschien nog wel vervreemdender is. Laten we zeggen dat gender niet bestaat, of in ieder geval verzonnen is. Laten we dan nu vieren wie we zijn, wie we kunnen worden, en wie we dromen te zijn geweest. Een identiteit bestaat uit zo veel stukjes die samen de persoon puzzelen. Kom maar kijken, wij laten een paar stukjes zien, en misschien ontdek je ook nog stukjes van jezelf die je nooit verwacht had. In 2000 stukjes puzzel wordt soms aangrijpend, dan weer poëtisch maar altijd lichtvoetig, gespeeld met veronderstellingen met betrekking tot doof-zijn, seksualiteit en gender. In een weerbarstige genderbender zien we Karwinski parmantig ronddraaien op torenhoge hakken, terwijl Kersbergen als The Fonz uit Happy Days de stoere nozem speelt. De rollen gaan over en weer, totdat hun identiteit tot op de naakte huid is gestript: zie, dit zijn ze werkelijk. – Trouw, mei 2021 2000 Stukjes Puzzel is het resultaat van een persoonlijk onderzoek van de twee acteurs Steef Kersbergen en Marcin Karwinski. ‘Zij waren beiden al een tijd bezig met gender en diversiteit. Dit hebben zij vertaald naar verschillende artistieke vormen, waar deze performance er een van is. De zoektocht naar gender bracht hen al snel bij drag en het verlangen naar zachtheid daarin. De voorstelling is brutaal, flirterig en liefdevol. Binnen de performance is het spel met identiteit in uiterlijk en gedrag zichtbaar geworden en toegankelijk gemaakt voor het publiek. Aangezien een van de acteurs doof is, bracht dat ook een stuk identiteit met zich mee. Dit wordt zichtbaar door het gebruik van gebarentaal en ondertitels. En voor de mensen die Pools spreken zit er een kleine verrassing in.
-
info
mijn deel gaat vanaf minuut 9:45 gesprek gaat over werkwijze en uitdagingen bij zintuigelijke waarnembare kunst realiseren en in maatschappij inplementere
-
info
Trilling - geluid en licht trillen, ze zouden hetzelfde kunnen zijn. Geluid kan beelden, emoties, gevoelens en herinneringen met zich brengen. Soms zie jij geluid bij trillende speaker, soms zie jij bliksem - combinatie van beeld, trilling en geluid samen. Ogen kunnen spraak horen in plaats van oren daarvoor te gebruiken. Hoe zie jij spraak dan? Elke beweging van lippen, mimiek van gehele gezicht, blikjes in de ogen - alles zonder geluid maar slechts met zien kan jou aan horen brengen. Zo doet jij als jij doof bent. Een stilte vol met beelden. Soms kan jij tinnitus hebben - een blijvende pieptoon. Waar lijkt die op - is zig-zag(end) van boven naar beneden van nauw naar breed, in witte kleur met zwarte lijntjes in vorm van een geraffeld lint. Scherp en zacht tegelijk. Hoorbaar maar fysiek niet te plaatsen. Heeft geen bron van geluid. Wat er overblijft is tinnitus zien in plaats van horen.
-
tinnitusinfo
geluidsillustratie van object Tinnitus zodat blinden idee krijgen ovr wisseling van kleuren.van 11 meter lage object. Doven konden muziek ervaren dor tril speaker onder de bank.
-
info
Hij is Jan geworden, Jan Anoniem. Verhaal over ontstaan van zintuigelijk waarneembare kunst Wij leven nu in de wereld van sociale media waarmee wij alles en overaal kunnen volgen. Toch is een zintuigelijk gehandicapte min of meer in deze wereld vergeten of verdwenen. Jan wil ermee iets aan doen. Jan is zelf vanaf geboorte met progressieve perceptieve gehoorverlies aan het leven en momenteel is hij in fase van ernstig slechthorend naar doof worden gegaan. Deze persoonlijke ervaringen wilde Jan via zijn kunst met anderen kunnen delen. Jan heeft tijd genomen om met zijn kunst niet alleen over zichzelf gaan vertellen maar juist blinden, doven en mensen op rolstoel uitdagen om nieuwe ervaringen en onbekende waarnemingen samen gaan beleven.
-
info
Het woord Duurzaamheid is inmiddels een algemeen begrip, het woord: “weinig aan slijtage of bederf onderhevig.” Duurzaamheid is een heel bekende uitdrukking en wordt in heelveel verschillende vormen van ons dagelijks leven gebruikt. Als mensheid zijn wij gewend aan het verbaal communiceren en dat maakt het soms moeilijk elkaar te begrijpen wat wij in werkelijkheid bedoelen, zodat misverstanden ontstaan. Als het over duurzaamheid gaat weten wij dan ook wat de ander bedoelt? Wij doen ons best maar het wordt ons vaak heel moeilijk gemaakt. Voorbeelden, in ons dagelijks leven komen wij in aanraking met grote hoeveelheden verpakkingsafval, wij scheiden al netjes papier en plastic maar afval producten blijven nog steeds deel uitmaken van ons dagelijks leven. Maar toch blijven wij vinden dat we duurzaam bezig zijn. Als ik het over heb dan bedoel ik hergebruik. Als beeldend kunstenaar maak ik werkstukken van gerecycled glas, transparant en gekleurd glas en ander bruikbaar materiaal b.v. hout dat ook in mijn werk een tweede leven kan leiden. Wat u nu ziet is een object gemaakt van resten gebruikt glas en is er nu een nieuw object ontstaan. Om dit glas opnieuw te gebruiken is een 30 jaar oude slijpmachine gebruikt en bovendien gerecycled water, dit water komt uit de condensdroger wat ik in een emmer opvang om het verder tot wel 10 maal toe bij het slijpproces te gebruiken, dit is een klein voorbeeld van meervoudig duurzaam gebruik. Iedereen kan in het dagelijks leven zorg dragen voor duurzaamheid door bewust te handelen. Soms is dit werkproces als beeldend kunstenaar lang en saai, het vraagt geduld, inzicht en consequent handelen, en soms zijn deze drie begrippen moeilijk in ons dagelijks leven uit te voeren. Het zou heel gewenst zijn als wij allemaal proberen de noodzaak van duurzaamheid in te zien en ernaar te handelen. Mogelijk heb ik als bewust levend mens vooroordelen en generaliseer ik. Onze maatschappij kent vele wetten, regels en goede intenties, maar door de hoeveelheid zien wij door de bomen het bos en missen wij de energie om inhoudelijk te voldoen om bewust deel te nemen aan een duurzame samenleving. Wij spreken lege woorden tegen elkaar en lopen vervolgens weg. Als u deze tekst van mij leest heeft u niet de gelegenheid mij hierover aan te spreken. Bij een persoonlijk contact merkt u op dat ik een buitenland accent heb, dat ik erg gefocust naar u kijk en op uw lippen let waardoor ik soms niet inhoudelijk op uw vraag reageer, omdat ik het niet goed
-
info
Zintuig en geest zouden jou maar willen overtuigen, dat alles op ze eindigt, zo ijdel zijn ze. Eigen vertaling van: Friedrich Nietzsche: Also sprach Zarathustra Ein Buch für Alle und Keinen - Von den Verächtern des Leibes Wij onthouden geen herinneringen van onze geboorte. Er ontstonden eerste waarnemingen. Iets was licht en daarna weer donker, eerst was het stil en daarna rumoerig. Om gewoontes te creëren waarmee wij in staat zijn om ondenkbare dingen te verbeelden, gebruikt ons bewustzijn trucjes: dat wij met elkaar praten (in veel talen), dat wij ons kunnen realiseren dat alles een ritme van zwart en wit is - dat is essentie van de eerste stap. Daarom streven wij als mens ernaar onszelf te begrijpen met behulp van spraak en handelen. En toch begrijpen we elkaar zo vaak niet. Als mensheid zijn wij vergeten wat een non-verbale taal is. Techniek: weven 14.610 kralen gebruikt 1 kraal voor elke dag van 40 jaar
-
info
Het zelfbewustzijn luistert altijd en zoekt, vergelijkt, onderwerpt, overwint, vernietigt. Eigen vertaling van: Friedrich Nietzsche: Also sprach Zarathustra Ein Buch für Alle und Keinen - Von den Verächtern des Leibes De hoeveelheid van fysieke prikkels heeft invloed op de hoeveelheid van chemische prikkels - zo ontstaat overbelasting van de hersenen. Dat is een chemisch-elektrische (fysiologische) omkering welke psychologie, psychiatrie, filosofie, religie, geloof, hoop, liefde, zelfdestructie en zelfgenezing specificeert. Kenmerkend voor de mens is dat wij kunnen denken en eigen neurologische gevoelens kunnen uitdrukken. Dat heet communicatie. Er is tijd nodig geweest om een computer samen te stellen en tot de conclusie te komen dat een streepjescode efficiënter is dan een numeriek systeem. Onze dominante eigenschappen als mensen zijn verbeelding en spraak. Woorden dienen alleen voor de communicatie. Door eigen geluiden te herhalen hebben wij een interpersoonlijke verbale communicatie. Non-verbale communicatie is een gift van onze oerouders en hun nalatenschap van de genetisch-evolutionaire ontwikkeling. Non-verbale communicatie ontstaat vanuit waarneming, ervaring, herhaling en creatie van een nieuwe bewuste waarneming. 11.119 kralen gebruikt luister naar object als muziek - zo kunnen blinden dit ervaren https://jananoniemexposeert.nl/5%20UV+spectrum+0%20Cmaj%20120%204_4.m4a
-
info
Niet alles goud… is een titel van de tentoonstelling welke heeft als doel verschillen en gelijkenissen tussen Polen en Nederland op basis van spreekwoorden te vergelijken. Dit is een cultuur en integratie gericht expositie met als kern Nederlandse spreekwoorden met goud. Dit heeft betrekking tot Hollandse Gouden Eeuw en glaskunst van dit tijd. Deze en veel meer andere kwesties worden besproken tijdens vier verschillende lezingen in maart 2017. Tentoonstelling vindt plaats in de Klinkenberg zalen in Pulchri Studio in Den Haag vanaf 25 februari t/m 29 maart 2017. Vernissage is voor 26 februari 15 uur ingepland. Op de tentoonstelling worden glas kunstobjecten van Marcin Karwinski uit de periode van 2004 tot 2016 gepresenteerd. Geëxposeerde objecten gaan bezoeker naar denk, cultuur, sociale samenleving en artistieke verbindingen bij migratie verwijzen. Geëxposeerde glas sculpturen en glas objecten zijn volledig in koude techniek gerealiseerd. Bij werk proces is er geen oven gebruikt. Alle gepresenteerde werken zijn in lijm en hand slijp technieken gemaakt. Het belangrijke element voor de kunstenaar tijdens zijn creatie proces is milieu bewust zijn. Werken zijn gemaakt uit tweede hands glas. Het doel van dit oplossing is bewust maken dat glas een bijzondere materiaal is welke ook zonder smeltproces is te transponeren tot kunst objecten. Tentoonstelling Niet alles goud… is een presentatie van oude ambachtelijke glas verwerking technieken welke in recente tijden zijn gebruikt. Dit is de element van plaats identiteit behouden van de afkomst land. Proces van leven en creëren in het buitenland (migratie) was en is steeds in Poolse kunst duidelijk zichtbaar. Tentoonstelling Niet alles goud… wordt ook de door de ballotage commissie beoordeeld en word sluitend voor de kunstenaar om in de groep van vaste leden van Pulchri studio te kunnen behoren. Sindsdien is Marcin regulier kunstenaarslid van Pulchri Studio.
-
info
Veitchii illustreert de levensloop van geboorte tot overlijden. De naam van deze sculptuur komt is afgeleid van de Latijnse naam Paeonia Veitchii - wat Vetichi’s pioen betekent. De bloemblaadjes van Veitchi’s Pioen die tussen de lagen van het glas zijn ingelijmd, illustreren hoe levend het begin is maar ook hoe voltooiing begrepen kan zijn. De symbolische betekenis van de witte pioen is o.a nobelheid en keizerlijke macht, geboorte en volmaaktheid - die aspecten versterken de betekenis van het sculptuur nog meer als illustratie van het leven. Dankbaar haar vorm en betekenissen blijft dit sculptuur een continuatie van de Möbius band maar in een helemaal nieuwe manier.
-
info
-
info
Dit sculptuur met haar afmetingen neemt veel ruimte in beslag maar dat is ook de bedoeling. De betekenis van in het sculptuur gebruikte papaver bloemblaadjes, symboliseren hoogmoed, decadentie en zuiverheid. De vorm van dit sculptuur begint van een simpele driehoek waar slechts één oppervlakte geslepen en gepolijst is. Deze oplossing geeft de mogelijkheid om naar het binnenste van de sculptuur te kunnen kijken. Tussen elke laag van het glas zijn papaver bloemblaadjes verwerkt. Sommige blaadjes zijn nog rood, andere begeven hun kleur. Dit illustreert constante verandering, maar het gehele object blijft in “stilte” bevroren - zoals glas dat zelf een “onderkoelde vloeistof” is.
-
info
'365 Redenen' weerspiegelt de gevoelens en emoties die door het hoofd gaan tijdens een burn-out. Elk element van dit object vertegenwoordigt één gevoel of emotie uit duizenden die door de geest stromen en rennen. 365 Reasons... is een poging om uit te reiken naar de diepste en meest verborgen gevoelens en deze te verkennen.
-
info
Het Gouden Lint is opgebouwd uit vijftig glaslagen met daartussen achttien karaats bladgoud. Elk stuk glas wordt zorgvuldig gezaagd en behandeld. Het polijstproces gebeurt deels mechanisch. Het belangrijkste punt - onderdeelnummer eenenvijftig - is gemaakt van selenietsteen. Het oppervlak van het beeld is bedekt met koperfolie. Na verloop van tijd zal het oxideren door temperatuur, vochtigheid en licht.
-
info
Het hart van deze creatie is gemaakt van een bijzondere glassoort, die van kleur verandert, van lichtroze naar diepgroen. Tussen de glaslagen vindt men wederom achttien karaats bladgoud. In de hoorn zitten grotere stukjes bladgoud die geleidelijk afnemen en het middelpunt van de cirkel naderen. Door het werk te roteren krijgt men een rijk schouwspel van wisselend licht, vorm en kleur.
Samenwerkingsverband
Websites
inclusieve kunst en Sociaal Duurzame Samenleving©
jananoniemexposeert.nlglaskunst - traditionele technieken met hedendaagse materialen
marcinkarwinski.comSocial media
Maakt deel uit van Kunstenaarsinitiatief / Collectief / Broedplaats
Pulchri Studio, Ieder Mens Is Kunst, I -m-perfekt Jan Anoniem Exposeert,
Aangesloten bij een (digitaal) platform
Coalitie voor Inclusie
Toegankelijke Recreatie
TgSignum
Incluvisie
Inclusieve kunst en cultuur
Lid van Beroeps- / Kunstenaarsvereniging
Pulchri Studio
Curriculum vitae
Opleidingen
-
2018 - 2019Cultuurpsychologie NTI
-
2018 - 2018Interculturele samenwerking en communicatie NTI
-
2013 - 2014glasvorming SiO2 glasstudio Groningen
-
1999 - 2004WO Master kunst- en cultuurwetenschappen glaskunstgeschiedenis Academy of Fine Arts Wroclaw EGAAD Diploma behaald
-
1999 - 2004HBO bachelor beeldende kunst en vormgeving uniek- en gebruiksglas Academy of Fine Arts Wrocław EGAAD Diploma behaald
-
1994 - 1999MBO beeldende kunst en vormgeving uniek- en gebruiksglas Kunst Lyceum Jelenia Góra Cieplice Diploma behaald
tentoonstellingen
-
2024'Gemak en ongemak' ontmoet "kunst en kitsch' - kruisbestuiving Pulchri Studio Den Haag, Nederland 'Gemak en ongemak' in deze twee termen gaat Marcin Karwinski zich verdiepen tijdens deze expositie die een vervolg is op ‘Ieder mens is kunst’. Soms kan 'echte' kunst ongemak veroorzaken. Een andere keer kan ze voor gemak en voldoening zorgen. Fotograaf en liefhebber van experimenten met geluid Jacek Futiakiewicz beweegt zich 'Tussen kunst en kitsch'. Soms kan kitsch voor heel aangename gevoelens zorgen. En een andere keer juist heel kritische emoties oproepen. Wanneer krijgt een werk de waarde KUNST en wanneer niet? Wanneer is een werk kitsch? Antwoorden op deze vragen zal hij zoeken door kritisch te kijken naar zijn eigen fotografische werk en werk van anderen. Op een speelse manier zal Jacek bezoekers van de expositie betrekken voor dit thema. Wat voor de ene kijker (toeschouwer, galeriebezoeker) kunst is, kan voor de andere kitsch zijn. Of toch niet? Wij allemaal, kunstmakers en kunstwaarnemers, delen onze ervaringen in in categorieën. Dit doen we om te begrijpen en te kunnen waarderen, om een mening te kunnen vormen. Kan er een vruchtbare kruisbestuiving plaatsvinden? Bij deze expositie gaan twee kitsch- en/of kunstmakers in de Hardenbergzaal van Pulchri Studio samen met de bezoekers onderzoeken waar de grenzen liggen tussen kunst, kitsch, gemak en ongemak. Misschien zijn er geen duidelijke grenzen vast te stellen? Beide 'kunstenaars' willen hun eigen vaste denkbeelden en denkpatronen gaan verkennen en hierover met bezoekers in gesprek gaan. Gedurende de expositie organiseren Marcin en Jacek elk weekend lezingen, trainingen, dialoogsessies en belevenis dagen. Kijk voor het actuele programma op onze agenda. Belangrijk! Deze expositie is volledig gelijkwaardig toegankelijk. Heeft u een voorziening nodig of heeft u een speciale behoefte tijdens uw bezoek? Laat dit ons weten via: bericht@jananoniemexposeert.nl Elke weekend zijn schrijftolken aanwezig en Marcin beschikt over de basiskennis van de Nederlandse gebarentaal. Omschrijvingen zijn in Braille beschikbaar en werken kunnen worden (onder begeleiding) waargenomen door aanraking. Foto: Jacek Futiakiewicz (auteur van schilderij Felix Schuurbiers) www.jananoniemexposeert.nl www.jacekfocus.nl www.pulchri.nl/nl/tentoonstellingen/gemak-en-ongemak-ontmoet-kunst-en-kitsch-een-kruisbestuiving/ Duo
-
2023Ieder Mens is Kunst Pulchri Studio Den Haag, Nederland ‘Ieder Mens Is Kunst’ wordt een kunstproject die mensen anders laat denken over mogelijkheden en beperkingen. ‘De mens’ is straks kunst. Ervaringsdeskundigen, en iedereen die hierin geïnteresseerd is ook als die niks met kunst te maken heeft. Jij hoeft geen kunstenaar te zijn, jij bent al kunst. Iedereen kan ons de wereld anders laten ervaren, ook als zij of hij zelf een andere zintuiglijke waarneming hebben. Acteurs, schilders, artsen, schrijvers, werkende en werkloze, juristen, grafici, beeldhouwers, politieagenten, keramisten, bouwers, markt verkopers, gehandicapten en ‘gezonde’… Op allerlei manieren kan ‘kunst’ ons kennis laten maken met een wereld die we uit onszelf niet kunnen leren kennen. Sensorische, fysieke en mentale beperkingen leveren veel ervaringen op die andere mensen de ogen kan openen. Maar denk hier niet alleen aan kunstenaars. Iedereen maakt van haar/zijn leven een kunst. Dat willen wij graag laten zien, ervaren, voelen, horen en hoe dan ook samen beleven. Als mens(heid) blijven wij zo erg aan de betekenissen van verbaal communiceren gehecht dat wij niet meer elkaar kunnen begrijpen. Wij denken wel dat het lukt maar in praktijk is het niet zo. Wij communiceren niet meer. Wij sturen een en ontvangen andere boodschap, net als boodschappen uit de winkel halen. Wij missen de kern, wij ontkennen verlangen naar gelijkwaardigheid als mens voor elkaar. Mijn woorden hier klinken heel hard, vooroordelen en generaliserend. Zo is onze maatschappij geworden. Wij zijn overdonderd met de hoeveelheid van wetten, regels en goede intenties als een kers op taart bovenop. Doch missen wij in het algemeen energie te hebben om te gaan handelen. Vooral communiceren wij niet meer - wij gooien lege woorden tegen elkaar en lopen vervolgens weg. Bij deze tekst lezen krijgt jij geen kans om mij te zien of mij aan te spreken. Jij blijft communiceren op basis van uw eigen waarneming kennis. Bij interpersoonlijke contact zou jij opmerken dat er iets “anders” met mijn verbale communicatie is: dat ik buitenlandse accent heb, dat ik heel erg gefocust op uw lippen kijk, dat ik soms niet inhoudelijk op jou vraag antwoordt. Toch zou u niet weten dat ik niet versta want ik met progressieve perceptieve gehoorverlies geboren ben en momenteel in fase van ernstig slechthorend naar doof ben gegaan. Hier keer ik terug naar mens die kunst is, naar menselijke consistentie. Het is van belang van ieder een zich vanaf nieuw mens zijn. Kunst zijn. Ben jij (ook) kunst? jananoniemexposeert.nl/projecten/exhibition-theme Solo
-
2023Pulchri Studio Den Haag, Nederland www.pulchri.nl/nl/tentoonstellingen/najaarssalon-van-ommeren-de-voogt-prijs-2023/ Groep
-
2022V i E R D R I E T Pulchri Studio - Voorhoutgalerie Den Haag, Nederland De tentoonstelling V i E R D R I E T is een vervolg van I - m - perfekt – een expositie die de rol van de non-verbale communicatie in de wereld van zintuigelijk gehandicapten heeft herkend, erkend en bespreekbaar gemaakt. Toen heeft de kunstenaar zijn nieuwe naam gekozen - hij is Jan geworden, Jan Anoniem. Wij leven nu in de wereld van een corona pandemie en veel van ons voelen zich vergeten en niet meer gezien. Jan heeft de tijd genomen om door middel van zijn kunst niet alleen zijn verhaal te vertellen, maar juist om diegenen die niet blind, doof of rolstoelgebonden zijn uit te dagen om nieuwe ervaringen en nieuwe waarnemingen op te doen. De corona pandemie heeft de isolatie nog vergroot. Een dove of slechthorende kan niet meer liplezen vanwege mondkapjes, een blinde kan niet meer begeleid worden zonder de 1,5 m maatregel te negeren. Hulpmiddelen zijn een oplossing, maar kunnen de handicap niet ongedaan maken. Helaas krijgt Jan, een zintuigelijk gehandicapte, in zijn leven regelmatig te maken met vooroordelen en stigmatisering en hij is niet de enige. Bovendien is er om hem heen veel verdriet. Wat doet de maatschappij? Waar is nu de sociale, duurzame samenleving gebleven? Deze vragen zijn niet bedoeld om zelf ook te gaan stigmatiseren, maar om essentiële problemen in het leven van een zintuigelijk gehandicapte bespreekbaar te maken. Ook kunstenaar zijn met “zintuigelijke kwetsbaarheid” brengt regelmatig verdriet met zich mee. Je wilt het onder woorden brengen, uitschreeuwen, aandacht vragen, in paniek raken, niets helpt. Je moet het zien te overleven, uit huis gezet worden, je hebt geen recht van leven, maar je moet doorgaan en volhouden en het hoe dan ook overleven! Hoe (on)menselijk is dat? En je dierbaren beweren maar van je te houden, terwijl ze je in de kou laten staan! Hoe kun je onder deze omstandigheden creatief zijn als kunstenaar? Als je niet eens een basis hebt voor je eigen leven, geen huis, geen studio, geen inkomsten, geen toekomst, geen familie, geen liefde, geen….. Wat je wél hebt is je handicap, obstakels, onbegrip, eenzaamheid, overlevingsmodus, paniek, angst, suïcidale gedachten, eetstoornissen, psychosomatische klachten, pijnaanvallen, onmacht van de hele wereld, jezelf tegen jezelf. Maar juist in deze kwetsbaarheid kan Jan de kracht vinden om verdriet te vieren. De getallen vier en drie zijn komend jaar belangrijk voor Jan, hij wordt op 3 april 43 jaar. www.pulchri.nl/nl/tentoonstellingen/jan-anoniem-vierdriet/ Solo
-
20212000 stukjes puzzel Delft Fringe Festival Delft, Nederland Een uitnodiging om vanuit rust de schoonheid te zoeken in het overdadige. Een vraag om na te denken wat gender eigenlijk is. Langzaam zien we twee figuren transformeren, de start is in drag en uiteindelijk staan ze in omgekeerde drag, wat misschien nog wel vervreemdender is. Laten we zeggen dat gender niet bestaat, of in ieder geval verzonnen is. Laten we dan nu vieren wie we zijn, wie we kunnen worden, en wie we dromen te zijn geweest. Een identiteit bestaat uit zo veel stukjes die samen de persoon puzzelen. Kom maar kijken, wij laten een paar stukjes zien, en misschien ontdek je ook nog stukjes van jezelf die je nooit verwacht had. tgsignum.nl/2000-stukjes-puzzel/ Solo
-
20201,5 meter expositie Pulchri Studio iswm Stroom Den Haag, Nederland samen met TgSignum realiseerde ik toneelstuk en fototentoonstelling met doven en sclechthorenden acteurs www.pulchri.nl/nl/tentoonstellingen/1-m-expo/ Groep
-
2020I-m-perfekt Jan Anoniem Exposeert Museum Maassluis Maassluis, Nederland De tentoonstelling I-m-perfekt is ontstaan uit wil om rol van de non-verbale communicatie in de wereld van zintuigelijk gehandicapten bekend, erkend en bespreekbaar te maken. Veel van bovengenoemden zijn er anoniem en blijven min of meer in eigen wereldjes van beperkingen opgesloten. Daarom heeft de kunstenaar een nieuwe naam gekozen. www.museummaassluis.nl/ Solo
-
2020Najaarssalon Pulchri Studio Den Haag, Nederland gezamenlijke jaarlijkse expositie van kunstenaarsleden van Pulchri pulchri.nl Groep
-
2019I-M-perfekt Jan Anoniem Exposeert Pulchri Studio - Tuingalerie Den Haag, Nederland De tentoonstelling I-m-perfekt is ontstaan uit wil om rol van de non-verbale communicatie in de wereld van zintuigelijk gehandicapten bekend, erkend en bespreekbaar te maken. Veel van bovengenoemden zijn er anoniem en blijven min of meer in eigen wereldjes van beperkingen opgesloten. Daarom heeft de kunstenaar een nieuwe naam gekozen. jananoniemexposeert.nl/projecten/i-m-perfekt-2019 Solo
-
2019Zomervrienden - Frans Pulchri Studio - Klinkenbergzaalen Den Haag, Nederland afscheidsexpositie voor Frans de Leef m.facebook.com/pulchristudio/videos/2486485704963123/ Groep
-
2019Najaarssalon Pulchri Studio Den Haag, Nederland gezamenlijke jaarlijkse expositie van kunstenaarsleden van Pulchri pulchri.nl Groep
-
2018Vioolkunst Badiarov Violins Gallery Den Haag, Nederland Badiarov Violins gallery - Den Haag | 2013 Individuele glaskunst expositie geïnspireerd door vioolbouw ervaring. www.diplomatmagazine.nl/2013/06/12/learning-the-art-of-violin-maker-in-den-haag/ Solo
-
2017Het is niet alles goud Pulchri Studio Den Haag, Nederland expositie gebaseer op Poolse en Nederandse spreekwoorden. Oder patronaat van Ambassade van Republiek Polen jacekfocus.nl/portfolio/het-is-niet-alles-goud-opening-tentoonstelling-van-kunstenaar-marcin-karwinski-pulchri-studio-den-haag/ Solo
-
2017
-
2016Najaarssalon Pulchri Studio Den Haag, Nederland gezamenlijke jaarlijkse expositie van kunstenaarsleden van Pulchri pulchri.nl Groep
-
2016
-
2016Kunst met een verhaal Galerie Lijn 3 Geersdijk, Nederland individuele expositie met glaskunstwerken www.galerielijn3.nl/ Solo
-
2015Embassy Art Exhibition Galerie Patries van Dorst Wassenaar, Nederland gals expositie www.patriesvandorst.nl/ Groep
-
2015Transparant Passerelle Stadhuis Terneuzen, Nederland glas expositie www.facebook.com/glasssculptor/photos/ Solo
-
2013Glass…….natuurlijk, Pools smeltpunt Kasteel Cannenburh Vaassen, Nederland Collectieve kunstexpositie afgesloten met een lezing over glaskunst en glaskunstgeschiedenis. www.stichtingglaskunst.nl/expositie-2013-glas-natuurlijk-pools-smeltpunt/ Groep
-
2013Dialoog met de natuur Kasteel Duin & Kruidberg Santpoort Noord, Nederland Minder beelden en meer abstract, maar opnieuw in harmonie met de natuur en de architectuur van het classicistische Duin en Kruidberg. Voor de vierde keer organiseert Eva Mennes een beeldententoonstelling in en om het 19e eeuwse landgoed in Santpoort-Noord. Juist omdat er vooral abstracte beelden staan - het merendeel rond de vijver - is de dialoog met de natuur spannender, vindt Mennes. Ze is dit jaar wat strenger geweest in de selectie van de deelnemende kunstenaars, zegt ze. ,,Het is meer voor collectioneurs dan voor de eenvoudiger smaak.’’ issuu.com/evamennes/docs/catalogus-duin-kruidberg2013-web Groep
-
2013Russische constructivisme Stadhuis Appeldoorn, Nederland 2013 Is het Vriendschapsjaar Nederland-Rusland. Beide landen willen met het bilaterale jaar aandacht schenken aan de bijzondere relatie tussen hen. Diverse gemeenten hebben zich aangesloten bij deze viering. Ook Gemeente Apeldoorn organiseert met vele deelnemers een gevarieerd programma, o.a. Schouwburg Orpheus, CODA, vele andere instanties en kunstenaars. Basis waarom Apeldoorn meedoet aan dit vriendschapsjaar is de waardevolle historische band door het huwelijk tussen Koning Willem II der Nederlanden en Anna Paulowna, Koningin der Nederlanden – zus van Tsaar Alexander I – en het huwelijk van de dochter Sophia met Koning Willem III. Paleis Het Loo Apeldoorn neemt dan ook een prominente plaats in en zal gelegenheid bieden voor ontvangsten en concerten. Het Vriendschapsjaar heeft grote betekenis op meerder gebied. Gedurende de periode 27 februari t/m 14 april loopt op diverse locaties het Vriendschapsjaar Nederland-Rusland in Apeldoorn. Meer info met o.a. het programma staat op www.nlrf2013.nl. en de kalnder op de website www.nlrf.com geeft de dagprogramma’s weer. Een korte samenvatting en het totale Apeldoorns programma staat hier vermeld. www.aventurijnglasgalerie.nl/exposities_glas_galerieexposities/agenda-2013/vriendschapsjaar-nederland-rusland/ Groep
-
2013Solo Aventurijn Kunstbemiddeling Epe, Nederland Marcin Karwinski opkomend glas-talent Vanaf 23 februari t/m 14 april 2013 brengt De Aventurijn kunstbemiddeling een jonge kosmopoliet volop in de schijnwerpers. Marcin Karwiński toont in zijn solo-tentoonstelling zijn allernieuwste glaskunstobjecten. Na lange tijd afwezig te zijn geweest uit de glaswereld maakt hij nu zijn rentree in De Aventurijn. Uit zijn privé collectie uit zijn geboorteland Polen neemt hij enkele oude werken mee evenals zijn gebruiksglaswerk, die besteld kunnen worden. Een nieuw glastalent op Nederlandse bodem. Te zien bij Galerie De Aventurijn tot en met zondag 14 april 2013. Klik hier voor meer informatie. Maak kennis met de geheel uitgewerkte technieken van een jonge aankomende kunstenaar. De Aventurijn kunstbemiddeling is gedurende twee weken met twee tentoonstellingen in de kunstwereld aanwezig. Naast de solo van Karwiński in eigen galerie doet De Aventurijn ook mee met de viering van het ‘Vriendschapsjaar Nederland-Rusland’. In diverse gemeenten in Nederland wordt deze bilaterale betrekking tussen beiden landen op spectaculaire wijze gevierd. Gemeente Apeldoorn heeft ‘De Aventurijn kunstbemiddeling’ en ‘Kunstgalerie Oudenhove’ uit Epe uitgenodigd zich bij hen aan te sluiten. Vrijdag 22 maart werd de opening van deze bijzondere tentoonstelling verricht door Wethouder Paul Blokhuis van gemeente Apeldoorn. De tentoonstelling duurt tot en met 5 april en wordt gehouden in het Stadhuis aan Marktplein 1 te Apeldoorn. Ook hier heeft Galerie De Aventurijn Marcin Karwiński meegenomen, zijn roots liggen in Rusland. Ook Han de Kluijver doet mee en deze beide glaskunstenaars hebben het Russisch constructivisme als uitgangspunt. Anna Volkova zal met haar ‘Windows of St. Petersburg’ de romantiek van Rusland naar voren brengen. Alle drie de glaskunstenaars hebben de ( Russische) architectuur als bindende factor. Kijk voor meer informatie hier. De Kalender geeft een dagelijks overzicht van alles wat er in de gemeente Apeldoorn plaatsvindt. www.aventurijnglasgalerie.nl/kunstenaars/glaskunstenaars/marcin-karwinski-pl/ Solo
-
2012
-
2007Portrait & House Atmosphere Ambassade van de Republiek Polen Den Haag, Nederland foto expositie Groep
-
2005glass scenografie voor toneelstuk Theater Stara Prochoffnia Warshau, Polen glasset voor een filosofische toneelstuk www.um.warszawa.pl/aktualnosci/opowie-ci-buduj-ce-w-starej-prochoffni Groep
-
2004geen titel Expositieruimte van glasproducent Krosno, Polen gezamenlijke expositie van studenten van galsvormgeving Groep
-
2004Young Design BWA gallery Wrocław, Polen curator en coordinator expositie van hedendagse glaskunst bwa.wroc.pl/language/en/ Groep
-
2003100 jaar bestaan van Zeleński studio Krakowski Zakład WItrażów S.G. Żeleński Krakau expositie ter gelegenheid van 100 jaar bestaan van gals in lood studio Zeleński - mees beroemde glas studio in Polen zelenski.pl/ Groep
-
2003Young Glass BWA gallery Wrocław, Polen curator en coordinator expositie hedendaagse glaskunst bwa.wroc.pl/language/en/ Groep
-
2003
projecten
-
2022
Ieder Mens Is Kunst Pulchri Studio, Den Haag Den Haag, Nederland iederemensiskunst.nl Ervaringsdeskundigen waarvan sommigen kunstenaars zijn gaan kunstproject ‘Ieder Mens Is Kunst’ als onderdeel van I-m-perfekt realiseren. Het wordt een kunstproject die de zintuigen zal openen, en mensen anders laat denken over mogelijkheden en beperkingen. ‘De mens’ is straks kunst. Ervaringsdeskundigen, en iedereen die hierin geïnteresseerd is ook als die niks met kunst te maken heeft. Jij hoeft geen kunstenaar te zijn, jij bent al kunst. Ervaringsdeskundigen en ervaringsdeskundige kunstenaars kunnen ons de wereld anders laten ervaren, juist als zij zelf een andere zintuiglijke waarneming hebben. Acteurs, schilders, schrijvers, regisseurs, keramisten, grafici, beeldhouwers… Op allerlei manieren kan kunst ons kennis laten maken met een wereld die we uit onszelf niet kunnen leren kennen. Sensorische, fysieke en psychische beperkingen leveren veel ervaringen op die andere mensen de ogen kan openen. Maar denk hier niet alleen aan kunstenaars. Iedere ervaringsdeskundige maakt van haar/zijn leven een kunst. Dat willen wij graag laten zien, ervaren, voelen, horen en hoe dan ook samen beleven.
-
2022
WDE Talk: Hoe ontwerpen we een samenleving waarin iedereen zich gezien en gerepresenteerd voelt? World Design Embassies Amsterdam, Nederland youtu.be/UqPRAHsR3uw WDE Talk: Hoe ontwerpen we een samenleving waarin iedereen zich gezien en gerepresenteerd voelt? Inclusiviteit bereik je niet door het te hebben over één specifiek thema of over een specifieke doelgroep, het gaat om een set van waarden, perspectieven, houdingen en praktijken die ons verder kunnen brengen naar een meer rechtvaardige samenleving. Dat is wat de Embassy of Inclusive Society onderzoekt. Type event TALK Datum & tijd 17 Feb 2022 - 18:00 - 19:00 Locatie Virtual Onderdeel van Embassy of Inclusive Society EVENT WDE Talk: Hoe ontwerpen we een samenleving waarin iedereen zich gezien en gerepresenteerd voelt? Onderdeel van Embassy of Inclusive Society Tijdens Dutch Design Week (DDW) 2021 was de Embassy of Inclusive Society een pleidooi voor een diverser en inclusiever ontwerpveld. Je vond er een samengestelde collectie ontwerpprojecten die op een brede manier aan het thema “inclusie” raakten. Van culturele diversiteit tot vraagstukken rondom gender en seksualiteit en van mensen met (fysieke) beperkingen tot bredere systematische vormen van uitsluiting. Daarnaast was het ook een ontmoetingsplek in de vorm van een kapperszaak. Niet zomaar een kapperszaak, maar een ervaring die voor de bezoekers – naast een mooi kapsel – ook nieuwe inzichten met zich meebracht. In de “Social Hair Salon” gingen kappers met diverse achtergronden en specialiteiten met bezoekers in gesprek over inclusie, diversiteit en persoonlijke ervaringen daaromtrent. De Embassy of Inclusive Society richtte zich in 2021 met name om bewustwording. Richting 2022 kijken we naar de verdere ontwikkeling van de Embassy in de vorm van een collectieve verkenning: Wat zouden de bouwstenen kunnen zijn van een inclusieve samenleving die de huidige uitsluitingssystemen en onze denkpatronen echt bevragen? Daarmee omarmt de Embassy de complexiteit en de breedte van het onderwerp. En kiest het voor een open en door onderzoek geleide benadering. De Embassy wordt een platform om baanbrekende en tot nadenken stemmende benaderingen voor inclusiviteit in de breedste zin te verkennen, samen met ontwerpers, organisaties en gebruikers. Met de bouwstenen van inclusief ontwerp als uitgangspunt. Het gaat dus niet over één specifiek thema of over een specifieke doelgroep. Het gaat om een set van waarden, perspectieven, houdingen en praktijken die ons verder kunnen brengen naar een meer rechtvaardige samenleving. De komende periode onderzoekt en verkent de Embassy wat baanbrekend inclusief ontwerpen kan be
-
2021
2000 stukjes puzzel Delft Fringe Festival Delft, Nederland delftfringefestival.nl/makers/52/tg-Signum-(14+) https://www.trouw.nl/cultuur-media/gebarentaal-is-heel-geschikt-voor-het-theater-het-is-een-soort-pantomime~b236b2e3f/
-
2020
Geluidswereld TgSignum Den Haag, Nederland tgsignum.nl/geluidswereld/ Hoe klinkt de zon? Wat is het geluid van de lucht? Zingen de bergen echt? En wat is zang dan precies? Hoe ziet een stem eruit? Zou je het geluid van de zee kunnen schilderen? Of een foto kunnen maken van het knisperen van houtvuur? Dit zijn vragen die aan de modellen van deze fotoserie gesteld zijn. Allemaal hebben zij een eigen relatie tot het concept ‘geluid.’ Sommigen zijn doof, anderen slechthorend, er zijn muzikanten bij, dansers, mensen met overgevoeligheid voor geluid, misofonie en mensen die ‘gewoon’ van geluid houden. Samen gingen we op onderzoek uit hoe geluid je perceptie van de wereld beïnvloedt. Hoe de individuele geluidswereld eruit ziet. Deze ervaringen zijn niet enkel te vangen in beeld, daarom zijn er bij de tentoonstelling ook videofragmenten, geluidsfragmenten, teksten en tactiele elementen aanwezig. Alles om u mee te nemen in hoe wij gezamenlijk kijken naar geluid.
opdrachten
-
20212000 stukjes puzzel ministerie SVW Den Haag, Nederland als deelnemers van INC Festival heb ik toneelstuk '2000 stukjes puzzel' gepresenteerd voorzien met ondertiteling, gebarentolk en audiodescriptie om kunst volledig togeankelijk maken incfestival.nl/ Uitgevoerd
-
2018zonder titel Privé cliënt Den Haag, Nederland ontwerp en realisatie glazen lichtelement Uitgevoerd
-
2016zonder titel Privé cliënt Wassenaar, Nederland ontwerp en realisatie van glasobject voor vaste ruimte met functie als lichtbron Uitgevoerd
Aankopen/werken in collecties
-
2018Angry prive Den Haag, Nederland aangekocht door prive klant
-
2017Veitchii prive Den Haag, Nederland aangekocht door prive klant
-
2017Rhoeas prive Den Haag, Nederland aangekocht door prive klant
-
2017Het leven der planten prive Den Haag, Nederland aangekocht door prive klant
-
2017Als een gouden appel op zilveren schaal prive Den Haag, Nederland aangekocht door prive klant
-
2016Het is lang het goud zun deur gekomen prive Den Haag aangekocht door prive klant
-
2016Terraxacum prive Alkmaar, Nederland aangekocht door prive klant
-
2016Unike champagneglazen Koninklijk Huis Den Haag, Nederland Koninklijk Huis heeft in ontvangst genomen van gelimiteerde serie van champagne glazen van mijn ontwerp
-
2016Unieke champagneglazen ongeveer 60 prive collectors Den Haag, Nederland champagneglazen van eigen ontwerp in zeer gelimiteerd serie. van 400 stuks. Met hand gemaakt, gesigneerd
-
2015Somniferum prive Leiden, Nederland aangekocht door prive klant
-
2013Transformation prive Epe, Nederland aangekocht door prive klant
-
2013Metamorphosis prive Epe, Nederland aangekocht door prive klant
-
2013365 reasons prive Vaassen, Nederland aangekocht door prive klant
publicaties
-
2021Gebarentaal is heel geschikt voor het theater Boek Trouw (krant) Sander Hiskemuller Amsterdam, Nederland www.trouw.nl/cultuur-media/gebarentaal-is-heel-geschikt-voor-het-theater-het-is-een-soort-pantomime~b236b2e3f/ inclusief handelen in cultuur
-
2021Poolse Artiesten in Nederland Boek pnkv Waldemar Pankiw Emmen, Nederland pnkv.nl/poolse-artiesten-in-nederland/ antologie
-
2020Geluidswereld Poster partofit Den Haag, Nederland tgsignum.nl/geluidswereld/ poster ter aankondiging inclusie project 'geluidswereld'
-
2019I-m-perfekt, Jan Anoniem exposeert Boek artikel pulchriblad Michael Toroop Den Haag, Nederland pulchri.nl recensie voor expositie I-m-perfekt
-
2019Tentoonstelling 'I m perfekt' over verschillen en overeenkomsten tussen mensen met en zonder beperking hoormij Houten, Nederland www.stichtinghoormij.nl/CmsData/2019/I-M-PERFEKT%20uitnodiging%20met%20QR.pdf artikel gericht aan doven en slechthorenden gemeenschap met aankondiging van inclusieve kunstexpositie
-
2019Kunst van Jan Anoniem ad den haag Den Haag, Nederland
-
2019I-m-perfekt Jan Anoniem Exp week van toegankelijkheid Nederland weekvandetoegankelijkheid.nl/evenementen/i-m-perfekt-expo-in-pulchri/ Nu we er weer meer op uit kunnen, willen we dat iedereen dat kan. Daarom vragen we in de Week van de Toegankelijkheid aandacht voor toegankelijke winkels, horeca, theaters, natuurgebieden, sportaccommodaties, festivals etc.oseert Deze organisatie zorgde voor doelgroep van gehandicaptem kunstlifhebbenrs op de hoogte te brengen van vaan volledig inclusieve expositie welk was 'I-m-perfekt" van Jan Anoniem
-
2017Glaskunst en de (culture) verschillen tussen Polen en Nederland Polen in Beeld Delft, Nederland poleninbeeld.nl artikel voor expositie 'het is niet alles goud'
-
2017Verhalen vertellen met glasobjecten geinspireerd door oude technieken Boek Pulchriblad Wim van Cleef Den Haag, Nederland pulchri.nl recensie voor expositie "het is niet alles goud'
-
2015Ik blijf mogelijkhedden ontdekken Boek De Telegraaf Anita Zijlstra Nederland artikel over kunst maken als jij gehandicapt bent
-
2015'Transparant" toonbeeld Terneuzen Nelly Wesselius Terneuzen, Nederland artikel over expositie "transparant'
-
2013Poolse artisten in Nederland Catalogus pnkv tijdschrift nr 2 en 3 Emmen, Nederland artikel over mijn kunstactiviteiten
-
2013Up to art galeries Boek Collect, Kunst & Antiek Journale , Belgien/ NL journal nr2 Nederland artis profile
-
2013Vriendschapsjaar Nederland Rusland Boek Fjoezzz,Vereniging van Vrienden van Modern Glas Piet Augustijn Zutphen, Nederland www.modernglas.nl/fjoezzz-magazine-inhoud/ artikel ter gelegenheid van Vriendschapsjaar Nederland Rusland
-
2013Dialoog met de natuur algemene dagblaad Wilma Klaver Nederland artikel ter gelegenheid van expositie bij Duin en Kruidberg
-
2004Josephinnenhütte en Carlsthal Boek ASP Wrocław Marcin Karwinski Wroclaw, Polen www.cmog.org/research/library Gedurende studie in The Eugeniusz Geppert Academy of Art and Design in Wroclaw archiefonderzoek van informaties en beelden voor boek ”Josephinnenhütte” 1842 en ”Carlsthal” 1754 - oude Duitse glasblazerijen uit Neder-Silezië”. Deze boek is in 2013 toegevoeg aan de collectie van Corning Museum of Glass in New York.
Recensies
-
2021'2000 stukjes puzzel' Krant Sander Hiskemuller Den Haag, Nederland www.trouw.nl/cultuur-media/gebarentaal-is-heel-geschikt-voor-het-theater-het-is-een-soort-pantomime~b236b2e3f/ recensie over perfomance er rol van kunst en handicaps
-
2019I-m-perfekt, Jan Anoniem exposeert Krant Michael Toroop Den Haag puchri.nl artikel heeft over stigma en vooroordelen in kunst zoals bij het leven van mensen met handicaps
-
2017Aanbeveling mr. K.J F BA Den Haag, Nederland Marcin Karwiński is een intelligent, erudiet en een bevlogen persoonlijkheid. Dat vertaalt zich zowel in zijn beelden alsmede zijn uitleg over het verhaal erachter en tevens zijn vermogen om de wens van een client en zijn/ haar persoonlijkheid en behoeftes te vertalen in een kunstobject. Marcin Karwiński is trouw aan zijn techniek en ideologie, maar staat tevens open voor inspirerende suggesties van anderen. De bezieling van een kunstenaar is niet doorgeslagen in ijdelheid. Marcin stat graag open voor de inzichten van zijn opdrachtgever, hij vertaalt het snel naar zijn techniek en het beste resultaat. Marcin helpt de opdrachtgever op een grappige manier zijn opdracht te formulieren. En iegelijk hoeft het niet eens, naar een gesprek, is het vertrouwen zo groot dat Marcin carte blanche krijgt. Marcin legt gedegen uit zijn lijmtechniek, invloed van het licht, kwaliteit van het glas en het belang van de ruimte waar het kunstobject tentoongesteld wordt. Zowel mijn kunstobject op bestelling alsmede de door mijn partner en mij gekochte kunstobject zijn betoverend. Wij willen zeker nog meer Karwiński in ons huis, twee nieuwe bestellingen staan al gepland. Wat Marcin nodig heeft is contact met een breder publiek, een dialoog met kunstkenners en liefhebbers. Van harte aanbevolen. mr. K.J.F BA Advocaat en tevens Lid van Raad van Bestuur van Nederlaands Centrum voor Handelsbevordering
-
2016Recensie Toonbeel Nelly Wesselius Terneuzen, Nederland Voor stichting “Toonbeeld” in de Gemeente Terneuzen organiseren wij o.a. om de 6 weken een tentoonstelling van professionele beeldend kunstenaars in de publieksruimte van ons gemeentehuis. Opzoek naar een professionele glaskunstenaar voor een tentoonstelling “Transparant” zag ik het werk van Marcin Karwiński, heel bijzonder, verstild, inspirerend en een schitterende abstracte vormgeving. Prachtig werk, driedimensionaal, mystiek, sensueel en met veel gevoel en creativiteit ontworpen. Zijn techniek is niet zo gebruikelijk en kost heel veel tijd en energie, koud bestaand glas wordt gesneden op schuurschijven bewerkt, gelijmd soms met toevoeging van ander materiaal zoals bladgoud en plantaardig. Tenslotte gepolijst. Hij heeft bij ons 6 weken geëxposeerd. Wij hier in Terneuzen kregen veel enthousiaste reacties over deze prachtige glaskunst tijdens deze tentoonstelling. Marcin een jongeman professioneel, serieus, kennis van zaken in de kunst wereld, visie en verantwoordelijkheid. Van harte aanbevolen! N.M. Wesselius- Brugmans Organisatie tentoonstellingen Werkgroep tentoonstellingen van “Toonbeeld” instituut voor beeldende en muzikale vorming van de Gemeente Terneuzen
-
2016aanbeveling Antonia van Rapard Geersdijk, Nederland www.galerieliin3,nl Marcin Karwinski heb ik leren kennen als een zeer bevlogen en integere glaskunstenaar. Vanuit zijn rijke achtergrond, ( geboren in Szklarska waar de beroemde Crystal Glass Foundry stond) heeft hij zich ontwikkeld tot een geheelautonome en originele kunstenaar in glas. Zijn fascinatie voor het materiaal zit vooral in de kwetsbaarheid en tegelijk de kracht ervan. Voor hem is glas een metafoor voor oneindigheid. Hij verwerkt het oude glas uit zijn geboortestad, dat hij heeft verzameld, in zijn nieuwe werken op een verrassende wijze. Door het toevoegen van verlichting maakt dit het kunstwerk nog levendiger en vooral heel spannend Hij presenteert zijn werk vaak op draaischijven zodat de levendigheid en de speelsheid van zijn creaties nog meertot uiting komen. Met liefde en passie leeft en werkt hij in Nederland. Daarnaast verwoord hij in uitstekend Nederlands hoe hij werkt en wat zijn inspiratiebronnen zijn. Marcin is een sterk sociaal bewogen en gevoelig mens die veel uit zijn omgeving oppakt en verwerkt. Hij verdient meer aandacht en erkenning, iets wat elke kunstenaar die zijn werk in eenzaamheid tot uitvoering brengt, zou moeten toevallen. lk beveel hem van harte aan. Anthonia van Rappard Hofstede Galerie Lijn 3 / sinds 1989.
Prijzen en stipendia
-
2013Glasvorming Aventurijn Kunstbemiddeling Epe, Nederland Studie had als doel glasvorming technieken te leren in 'glory hole' (over verwerking)
-
2003Kunststypendium Ministerie van Kunst en Nationale Erfenis in Polen Warschauw, Polen voor effecten van werk, unieke ontwerp wijzen en moderne inzichten in hedendaagse kunst
Vertegenwoordiging
-
--Pulchri Studio
artistieke nevenactiviteiten
-
2020 - --bewustwording en bevoordering van kunst inclusief maken voor maatschappij Loopt nog
-
2019 - --rondleidingen voor kunstwaarnemen met zinthuidelijke waarnemnigsstroornissen (Doof, blind, NAH) Loopt nog
-
2017 - --trainingen in non-verbale communicatie in samenhang bij kunst en handicaps Loopt nog
-
2017 - --coordinator bedrijfsbeeld Pulchri Studio - grafisch vormgeving, media, promotie enz Loopt nog
-
2017 - --VN-ambassadeur gehandicapten in kunst sectoor Loopt nog