-
info
Dit was een project in collaboratie met Sowsu en Kreek Water media en geeft een introductie van mijn kunstpraktijk.
-
info
Een video die de water projecties en natuur installatie tijdens de Body Currents expositie goed laat zien.
-
info
Een met de hand ingelijst schilderij, omhuld en beschermd door witte gordijnen van 6 meter lang. Aan de voet van het werk bevindt zich een licht- en natuurinstallatie met lokale waterplanten, mos en varens, die de groei, creativiteit en veerkracht van de natuur benadrukken in ogenschijnlijk waterloze plekken en stedelijke omgevingen—een metafoor voor vrouwenemancipatie in een door mannen gedomineerde wereld. Het gedicht, dat als een altaar op de pilaar te lezen was, luidde: 'We all come from the water. This is a sacred place.' Bezoekers konden de gesluierde gordijnen openen en sluiten. De kruidige aroma’s van de vochtig gehouden planten en mossen op de grond van deze installatie voegden een extra zintuiglijke ervaring toe aan dit werk.
-
info
Het gedicht wat bij deze werken hing tijdens de expositie, luidde: "Why portray sacred heavens, if life grows from the dark soil below, and if water flows eternally through us all? It is not above or beyond you, it is here. Below your feet. It is you. This diptych of two sleeping bodies - water and earth - depict the wetland of mother earth as sacred. Though sleeping and silent, these waters are old, and run deep."
-
info
Tijdens het expositieweekend organiseerde ik een mindfulness- en yogaprogramma voor bezoekers, in samenwerking met docente Marjolein Rikkelmans. Het programma was geïnspireerd op het thema van de schilderijen en water. Dit is een foto van dat moment.
-
info
Deze werken verbeelden de voedende en ondersteunende kracht van vrouwen onderling. Ze vieren de kracht die schuilt in kwetsbaarheid en rust, en laten zien hoe deze eigenschappen weerklinken in de metafoor van water. Bij het eerste werk werd het volgende gedicht tentoongesteld: ‘Dit is een ode aan generaties van vrouwen die elkaar ondersteunen, aan degenen die eer bewijzen aan de bronnen waaruit wij allen voortkomen. Een ode aan de bron die ons heeft geschapen en voedt.’ Bij ‘The Bath’ hing een tweede gedicht: 'A luncheon among women, resting at the river banks. It is often at the edge, where we find a new path, a beginning' ("Een lunch onder vrouwen, rustend aan de oevers van de rivier. Het is vaak aan de rand waar we een nieuw pad vinden, een begin"). Dit tweede werk leent zijn compositie van het destijds controversiële 19e-eeuwse werk van Manet, ‘Dejeuner sur l'herbe’, waarvan de oorspronkelijke titel ‘Le Bain’ was.
-
info
Als voortzetting van de meer abstracte boomserie verwijst dit project ook naar eerdere juridische werken over de rechten van de natuur, zoals 'Should Trees Have Standing?' van Christopher Stone. Het verkent de transformatie in denken, waarden en culturele patronen van voornamelijk westerse samenlevingen in vergelijking met veel inheemse kosmologieën wereldwijd. Het omvat ecofeministische perspectieven op het lichaam en vrouwelijke emancipatie.
-
info
Twee werken in het thema van Midsommar, met verwijzingen naar cyclische levenswijzen en de verering van de natuur om ons heen. De twee vrouwen in het roze schilderij zijn, net als hun haar, met elkaar en hun omgeving vervlochten en afhankelijk van elkaar—een metafoor voor ons bestaan met de wilde natuur om ons heen. Rituelen en vieringen zoals deze kunnen ons helpen om perspectief te krijgen en ons te verbinden met de natuur.
-
info
Twee vrouwen, verstrengeld als vlechten, vormen een eenheid met hun omgeving. Het gerecyclede doek, met zijn ruwe oppervlak, voegt een unieke textuur toe aan het schilderij. Met behulp van intuïtieve en automatische schildertechnieken zijn de 'littekens' van het doek geïntegreerd in de afbeelding, waardoor ze een wezenlijk onderdeel van het kunstwerk worden.
-
info
-
info
Juxtapositie van werken uit de Vulva-serie en de Arbol Adentro-serie.
-
info
Impressie van een recente solotentoonstelling, getiteld 'Body Currents' (april 2024). Drie met de hand ingelijste schilderijen, gemaakt met acrylverf op canvas, zijn te zien. De werken, getiteld 'Body Currents', 'Water Springs' en 'Four Rivers', tonen een harmonieuze, introspectieve en omarmende relatie tussen vrouwen onderling en, in metaforische zin, met het waterlandschap om ons heen. Op de infinity wall erachter worden videoprojecties van waterstromingen met bijbehorende geluiden afgebeeld. Elk schilderij werd gepresenteerd met een kort gedicht.
-
info
Detailfoto en volledige afbeelding van het schilderij ‘Four Rivers’ – een metafoor voor de vier seizoenen en de vier stadia in het leven van een vrouw.
-
info
Het derde, vierkante werk heet ‘Pandora’ en is geïnspireerd op het verhaal van Pandora en de kruik (beter bekend als Pandora’s doos). In dit werk staat de vaas symbool voor water en vruchtbaarheid, kennis, maar ook voor het gevaar van rampen en onheil.
-
info
Deze werken zijn personificaties van natuurlijke fenomenen in waterlichamen. De gedichten die bij deze werken horen, zijn: (1) 'Such reflections we can find of stars and other light when we stop to witness the river streams at night.' De tweede is tevens een instructie: (2) 'Take a deep breath in... and a deep breath out... You sound like the waves.' En (3) 'Bedforms dance to the rhythm of the surface. Below the water, change moves gracefully, and time passes with reverence. Tidal changes create and wash away everything we attach ourselves to.'
-
info
Een zelfportret met ‘Water Bodies’ tijdens een expositie. Het gedicht dat bij het werk hing, luidde: ‘Our bodies dancing in the waves, becoming the waves. The elements embrace each other’s return: we are water bodies, of water bodies, of water bodies, of water bodies...’
-
info
Deze werken vertalen beide een meer cyclische kijk op de wereld: zoals een ouroboros, is er geen begin of einde. De werken kunnen geroteerd worden tentoongesteld en hebben geen boven- of onderkant. Beide zijn geïnspireerd door waterlichamen en verbeelden de mens als entiteiten die intrinsiek zowel mannelijke als vrouwelijke energie in zich dragen, en zo hun eigen balans vinden.
-
info
Beide schilderijen laten vorm en ruimte in elkaar overvloeien, waardoor het onduidelijk blijft of het menselijke figuren of natuurlichamen zijn (zoals twee rivieren die samenstromen en vermengen, of de beweging van een golf onderwater). Deze personificatie van de natuur, of 'verwildering' van het vrouwelijke lichaam, herinterpreteert de band van vrouwen met het waterlandschap om hen heen als onafscheidelijk en met elkaar verweven.
-
info
Deze twee werken tonen hetzelfde vrouwenfiguur, maar in verschillende fases van haar leven. De abstractie van vorm en omgeving symboliseert de verbindingen tussen ons menselijk lichaam en het water om ons heen—en hoe wij als mensen voortdurend in een uitwisselingsdans verkeren met elkaar, onze omgeving en het leven. Hierbij speelt transformatie en voortdurende verandering de hoofdrol.
-
info
Zelfportret in de expositie van 2022 in Elburg, bij galerie KunstHub Bink, en een foto van de opdracht 'An Eternal Morning' of 'Zondagochtend' (2023).
-
info
Dit doorlopende project is geïnspireerd door de veerkracht en gratie van bomen, die diep wortelen en naar de hemel reiken, een symbool voor persoonlijke groei en het verankerd zijn in onze ware natuur. Het hele jaar door blijven bomen standvastig en authentiek, zonder ooit te pretenderen iets anders te zijn dan wat ze zijn.
-
info
Story-telling tijdens 'Root to Rise' expositie.
Websites
Mijn website bevat uitleg, werk, nieuws en een archief van verhalen over mijn werk als kunstenaar, met een achtergond in mensen rechten.
www.tesselvanderputte.comSocial media
Curriculum vitae
Opleidingen
-
Autodidact
-
2007 - 2013Kunstzinnige vormgeving, Kunstgeschiedenis Erasmus College Diploma behaald
-
2007 - 2013Textielbewerking & Fashion design CKC Zoetermeer
-
2007 - 2013Fashion Design Erasmus College
tentoonstellingen
-
2024'Body Currents' GAEA Studio, De Achtertuin Rotterdam, Nederland Deze solotentoonstelling vierde de vrouwelijke vorm en haar relatie tot water. Tegelijkertijd streefde ze ernaar om de grens tussen het herkenbare menselijke lichaam en de abstracte entiteit van water te vervagen en in vraag te stellen. Dit project trok parallellen tussen vrouwenlichamen en natuurlijke lichamen vanuit ecofeministische perspectieven. Het stelde ook de strijd om rechten en erkenning die beide voeren aan de kaak en bood nieuwe perspectieven op het hervormen van onze relatie met onze omgeving. Met 21 tentoongestelde kunstwerken, waterprojecties en een natuurinstallatie waarin lokale kruiden, waterplanten, mos en varens werden verwerkt, werden bezoekers aangemoedigd om na te denken over hoe het element water en haar stromingen resoneren in ons eigen leven en lichaam. Als reactie op de uitdagingen rondom klimaatverandering en onze onderlinge relatie met water, verkende de tentoonstelling diverse perspectieven op het vrouwelijke in relatie tot water vanuit sociale, spirituele en milieuhoeken. Het doel was om onze connectie met de natuurlijke wereld en het Nederlandse waterlandschap opnieuw te verbeelden als verweven en wederzijds afhankelijk. Door empathie en herkenbaarheid te creëren via het vrouwelijke lichaam, in plaats van controle en onderwerping, wilde deze tentoonstelling de kijkers op een intieme manier laten inzien dat de natuur en het water ook een integraal deel van onszelf zijn. Het tentoonstellingsprogramma omvatte een interactief weekend waarin yoga- en mindfulnessdocente Marjolein Rikkelman sessies voor bezoekers verzorgde, geïnspireerd door water en de kunstwerken. www.tesselvanderputte.com/body-currents-exhibition Solo
-
2024'Root to Rise' Toqueur Gallery Westergas, Amsterdam, Nederland The solo exhibition 'Root to Rise' featured 16 artworks in various hues and explored themes of resilience and the profound connection between nature and the feminine perspective. It did so by juxtaposing figurative depictions of human bodies with abstract representations of natural elements, particularly trees, to highlight the importance of nurturing and protecting both. Part of the exhibition was the 'Vulva Series' (an ongoing project since 2022), which features colorful, abstract paintings celebrating the parts of the female body that are often hidden or cloaked in a sense of shame and alienation for many... Drawing connections between natural elements like flowers, oysters, seeds, soil, and riverbeds, the artworks celebrate often-concealed aspects of the female body. The show aimed to invite viewers to transcend feelings of rigidity and separation. While referencing mindfulness and yoga practices, the exhibition asked viewers to 'root' before 'rising'. www.tesselvanderputte.com/root-to-rise-exhibition Solo
-
2022'The Vulva Series' A'DAM Tower Amsterdam, Nederland Tijdens deze solotentoonstelling, bestaande uit negen kunstwerken, had ik de kans om de Vulva-serie te exposeren in de A'DAM Toren in Amsterdam gedurende de winter van 2022-2023, in samenwerking met Umaversity Amsterdam. Dit project vierde de lichamelijke autonomie van vrouwen en bood kleurrijke, abstracte en feestelijke interpretaties van een diep betekenisvol deel van ons lichaam en wezen: de vulva. De schilderijen verbeeldden vulva’s als oesters, bloemen, onderwater zandlandschappen, zaden en aarde, waarbij parallellen werden getrokken tussen het natuurlijke landschap en het menselijk lichaam door een ecofeministische lens. Geïnspireerd door kunstenaars zoals Georgia O’Keeffe en Judy Chicago, en de strijd voor vrouwenrechten, wilde ik een gevoelige maar essentiële discussie op gang brengen over onze connectie met ons lichaam en onze lichamelijke autonomie. In veel culturen, waaronder de mijne, worden delen van het vrouwelijk lichaam als beschamend beschouwd en verborgen. Medisch onderzoek met betrekking tot baarmoeders, menstruatie en genot is ondervertegenwoordigd en wordt nog steeds als taboe gezien. Schaamte is wijdverspreid onder veel vrouwen, van adolescentie tot ouderdom. Het vrouwelijk lichaam en de vulva verdienen meer dan dit: ze zijn de poort naar het leven, de plaats waar alle mensen vandaan komen. En dat is wat deze tentoonstelling liet zien. Solo
-
2022Expositie: 'Kleur' Series: Vrouwen en Water KunstHub Bink Elburg, Nederland Mijn bijdrage bestond uit vier grote schilderijen in acryl op canvas die de relatie van vrouwen met water vieren. Het thema van de groepstentoonstelling was 'kleur', en mijn interpretatie hiervan was de kleur van ons Nederlandse, waterrijke landschap, en mijn persoonlijk band hiermee. www.tesselvanderputte.com/post/women-and-water Groep
projecten
-
2024
Video over Tessel van der Putte diverse media Den Haag, Nederland www.instagram.com/p/C5Ivj-0IxxE/ Dit project was een samenwerking met Sowsu en Kreek Water Media, en producer Bruno Aguilar Inzunza. Het resulteerde in een creatieve video en een introductie over mijn kunst en filosofie.
-
2016
Het lichaam LUC Den Haag Den Haag, Nederland
-
2015
Mentale gezondheid LUC Den Haag Den Haag, Nederland
-
2014
Vrouwenrechten LUC Den Haag Den Haag, Nederland
-
2013
Vluchtelingen LUC Den Haag Den Haag, Nederland
- --
- --
- --
opdrachten
-
2024Garden of memories 1x particulier Huntington Beach, LA, Verenigde Staten
-
2024Reverdecer 1x particulier Rotterdam, Nederland Uitgevoerd
-
2023Zondag Ochtend Den Haag, Nederland Uitgevoerd
-
2022Holy Mary Genève, Zwitserland Uitgevoerd
-
2022Capillary Waves 1x particulier Amsterdam, Nederland Uitgevoerd
-
2021Three Suns 1x particulier Parijs, Frankrijk Uitgevoerd
-
2020Ouroboros 1x particulier Genève, Zwitserland Uitgevoerd
publicaties
-
2021Small Islands and Climate Change' in the book Fulfilling The Sustainable Development Goals Boek Taylor and Francis Taylor & Francis, Routledge www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9781003144274-25/climate-change-small-islands-tessel-van-der-putte Dit hoofdstuk dat ik schreef voor het boek 'Fulfilling the Sustainable Development Goals' (een publicatie met voormalige diplomaten van de VN en IUCN), richt zich op de kleine eilandontwikkelingsstaten in de Stille Oceaan en de uitdagingen waarmee zij worden geconfronteerd in tijden van stijgende zeespiegel. Het onderzoekt met name de impact op kwetsbare of 'over het hoofd geziene' gemeenschappen met specifieke behoeften ten aanzien van water, binnen een niet-westers context. Dit omvatte inheemse gemeenschappen en hun recht op zelfbepaling, het risico op toenemende genderongelijkheid en de belangrijke rol van vrouwen in duurzaamheidsleiderschap.
Recensies
-
2024Bel date met een kunstenaar Blog/Vlog TittyMag Nederland thetittymag.com/kunst-is-een-manier-om-de-wereld-beter-te-begrijpen/ "We praten over ecofeminisme, muziek tijdens het creatieproces, en meer."
-
2024An Eco-Feminist interpretation of the nexus between the natural and the human Magazine ALMA Magazine Amsterdam, Nederland www.almamagazines.com/almaxfeatures/reuniting-with-nature-in-tessel-van-der-puttes-root-to-rise/ "
-
2024Tessel studeerde mensenrechten maar werd kunstenaar: ‘Ik zie de kracht van kunst als middel voor sociale verandering’ Magazine BEDROCK Nederland www.bedrock.nl/tessel-beeldend-kunstenaar/ "Het is nooit te laat om opnieuw beginnen; een nieuwe carrière, relatie of zelfs een compleet ander leven. In deze serie spreken we inspirerende vrouwen die het roer helemaal omgooiden. Tessel van der Putte is beeldend kunstenaar, maar haar achtergrond ligt oorspronkelijk in de humanitaire sector."
-
2024Interview met Haagse kunstenares Tessel van der Putte Radio Den Haag FM Den Haag, Nederland www.instagram.com/p/C551TB0I7Y_/?img_index=1
-
2023"Women’s Connection to Water, Reimagining Worlds, and Mindfulness" conversation with Tessel van der Putte Radio Terra Stories Podcast smartlink.ausha.co/terra-stories/7-women-s-connection-to-nature-reimagining-worlds-and-mindfulness-conversation-with-tessel-van-der-putte "Tessel is a Dutch artist, who was lulled by the sound of rivers, waterfalls and waves, who developed an admiration for the natural world, its shapes, colors, and secrets. The secrets that fascinated her as a child, watching time go by through the movements of water, and that she began to unravel as she grew older, after numerous dips in the cold Swiss rivers. Why did it help her to clear her mind, think, and feel at home? Why is water an essential resource, both scientifically and spiritually? She continued to explore these secrets through some research and visiting different communities around the world - gaining insights about the different ways in which people connect to water. And above all, transcribing them, through her art, where the "feminine" has a special place within this resource."
-
2022Art, Telling Stories About Wilderness WILD Foundation wild.org/blog/art-telling-stories-about-wilderness/ "At WILD, we love stories and especially when they are about wilderness. Therefore, we went knocking on the door of Tessel van der Putte, who opened up to us about her colorful universe, inspired by nature. We plunged headfirst into inspiring stories traveling through the worlds of mindfulness, femininity, water, climate change, and hope. Tessel is a Dutch artist who specializes in telling stories of mindfulness and femininity through the medium of paint. In all her art, she works with abstraction of form, influenced by cubism and symbolism. She is also an academically schooled writer and researcher, with a special interest in human rights, feminism, and the impacts of climate change on small island nations. Dive into this ode to natural elements, our connection to them, and the solutions to face the climate and biodiversity crisis through this Q&A with Tessel van der Putte."
artistieke nevenactiviteiten
-
2021 - 2024Onderzoeker Loopt nog