-
info
We komen uit de Balkan en zijn allebei naar West-Europa geëmigreerd voor een ‘beter leven’, net als veel andere mensen van het Balkanschiereiland. We wilden onderzoeken hoe de jongeren van Thessaloniki zich voelen over het verlaten van hun land, degenen die vertrokken en de vooruitzichten om hier te blijven. Een rode draad lijkt te zijn de schijnbaar onoverkomelijke economische en politieke moeilijkheden die niet veel ruimte laten voor groei en het leven waar velen van ons van dromen. Ondanks dit is er een gedeelde waardering voor de warmte van mensen, de sterke gemeenschap en het warme klimaat, die velen zullen missen als ze eenmaal weg zijn. We waren het erover eens dat mensen hier genereus en liefdevol zijn en dat interacties vaak worden gedeeld met eten rond de eettafel. Met dit werk wilden we een echo creëren van gevoelens die bij velen van ons leken te blijven hangen. Send feedback Side panels History Saved
-
info
Het project "Feel Free to Talk to Plants" is een verkenning van de onderlinge verbondenheid tussen mensen en niet-menselijke soorten, met een specifieke focus op planten. Tina's artistieke praktijk is geïnspireerd door de wijsheid van Balkanheksen en kruidkundigen, die hun praktijken gebruikten om hun verbinding met de natuur te beschermen en te voeden. Op deze manier is het maken van beelden niet alleen een creatief proces, maar een meditatieve praktijk en een ritueel dat een essentieel onderdeel is van haar artistieke reis, met als doel een verbinding met planten tot stand te brengen en dit introspectieve proces te visualiseren. Elk van deze beelden is een spreuk en een deel van het doorlopende verhaal dat niet de laatste fase van het ritueel is, maar een voortdurende manier om onze emotionele verbinding met planten en de natuur uit te drukken.
-
info
Elk van deze beelden is een spreuk en een deel van het doorlopende verhaal dat niet de laatste fase van het ritueel is, maar een voortdurende manier om onze emotionele verbinding met planten en de natuur uit te drukken.
-
info
Elk van deze beelden is een spreuk en een deel van het doorlopende verhaal dat niet de laatste fase van het ritueel is, maar een voortdurende manier om onze emotionele verbinding met planten en de natuur uit te drukken.
-
info
Elk van deze beelden is een spreuk en een deel van het doorlopende verhaal dat niet de laatste fase van het ritueel is, maar een voortdurende manier om onze emotionele verbinding met planten en de natuur uit te drukken.
-
info
Elk van deze beelden is een spreuk en een deel van het doorlopende verhaal dat niet de laatste fase van het ritueel is, maar een voortdurende manier om onze emotionele verbinding met planten en de natuur uit te drukken.
-
info
De regeringen en beleidsmakers van vandaag de dag bedenken hun wetten en beleid door de paternalistische benadering te hanteren. Paternalistisch handelen veronderstelt dat mensen geen redelijke oordelen kunnen vellen en niet in hun eigen belang kunnen beslissen, dus hebben ze autoriteit nodig om hen ertoe te bewegen dit te doen. Ik heb dit type regel mijn hele leven meegemaakt. Toch begon het in twijfel trekken ervan al in mijn kindertijd, en het bleef bij me in mijn herinneringen aan oorlog en de gevolgen die mensen ondergingen vanwege vaderlijke beslissingen en benaderingen van de overheid. In navolging van Derrida's deconstructie probeert dit werk het geven van paternalisme en de waarden ervan die belichaamd zijn in het mannelijke archetype om te keren door het oppositionele systeem van maternalisme en het vrouwelijke archetypeprincipe visueel vast te stellen. Door dit te doen, worden we ertoe aangezet om rigide conceptuele tegenstellingen te omzeilen en een neutraliserend effect te creëren waarin we een verwaarlozing veroorzaken waarin we begrijpen dat beide aspecten elkaar nodig hebben om te bestaan.
-
info
Gebaseerd op het legendarische verhaal van de “Zeven Slapers” in Efeze, visualiseren we een houding en een manier om met onderdrukking om te gaan. Door de staat van geen actie aan te nemen, erkennen we dat niets voor altijd duurt en dat soms de enige weerstand ligt in het veranderen van de innerlijke staat en de benadering van de externe situatie. We transformeerden de daad van slapen verborgen in de grot in performance art. Bedekt met lakens voor de symbolen van macht in Izmir creëerden we een metafoor voor het verhaal. Onder de blik en inmenging van voorbijgangers en de ogen van macht, kon onze daad nauwelijks langer dan een paar minuten duren. Gedurende die tijd waren wij, als acteurs, in vrede omdat we beschermd werden door lakens. Naast video, plaatsten we beelden van de ruïnes van de oude stad Efeze naast beelden van het machtsgerelateerde landschap in de huidige stad Izmir. Op deze manier proberen we de verandering te benadrukken die zichtbaar is met het verstrijken van de tijd. Macht heeft de neiging om alles te controleren, zelfs het verstrijken van de tijd. Maar het eindigt altijd andersom: de eeuwigheid die het wenst, is nooit bereikbaar en wordt alleen symbolisch in beelden vastgelegd.
-
info
-
info
-
info
-
info
-
info
-
info
-
info
-
info
-
info
-
info
Een experimentele visuele verkenning van een archetype.
-
info
Niemand lijkt Eloisa te herkennen als ze na haar toneelstuk in het theater naar huis gaat. Regisseur, scenarioschrijver en producent: Tina Iris Chulo als Iris Lunatock Cinematograaf: Srdan Kovacevic Editor: Ivan Zivalj Acteren: Eloisa: Judita Frankovic Barmannen: Nenad Cvetko Hobo: Darko Dautovic Kolega1: Igor Kovac Kolega2: Adrian pezdirc Decko: Luka Palcic Regisseur, scenarioschrijver en producent: Iris Lunatock Cinematograaf: Srdan Kovacevic Editor: Ivan Zivalj
Websites
Portfolio
tinairischulo.cargo.site/Social media
Maakt deel uit van Kunstenaarsinitiatief / Collectief / Broedplaats
MAPS FAMILIE
Curriculum vitae
Opleidingen
-
2022 - 2024Master Photography & Society Den Haag, Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Diploma behaald
-
2020 - 2021Specialist in digitale fotografie Algebra University, Zagreb
-
2015 - 2016Inleiding tot de kunstgeschiedenis L'Ecole du Louvre, Paris
tentoonstellingen
-
2024Ik vraag me af waar het landt KABK Den Haag, Nederland Eindexamententoonstelling 2024 op KABK Groep
-
2024‘Thuis(R) houdt mij in leven’ DL Galerij Athene, Griekenland Deze tentoonstelling, georganiseerd als onderdeel van het R2I-curating art and artists-programma, duikt diep in de tijdloze thema's van de Odyssee en reflecteert op het begrip hoop en de noodzaak van terugkeer. www.instagram.com/p/C5L5aPYoaKR/?img_index=2 Groep
-
2024Fragmenten in transit Beetroot Studio Thessaloniki, Griekenland Groep
-
2023Alles wat smelt, staat op het punt te vermengen De Helena Den Haag, Nederland Groep
-
2022Yolund Disinda Daragac Izmir, Turkije Groep
-
2021Betonnen kastelen Galerij Siva Zagreb, Kroatië Solo
projecten
-
2022
De Wijnrode Zee Return 2 Ithaca Athens, Griekenland tinairischulo.cargo.site/Index Wat zo geweldig is aan mythen en oude verhalen zoals Odyssee, is dat ze, ook al gaan ze over schijnbaar onwaarschijnlijke krachten, altijd relevant lijken. De nadruk ligt op het beschrijven van de menselijke conditie en de manier waarop een persoon verandert door de beproevingen van het leven. Als we kijken naar het karakter van Homerus' Odysseus, kunnen we zien hoe hij verandert tijdens de reis en uiteindelijk zijn weg terug naar huis vindt door zichzelf te metamorfoseren. Het verlangen naar zijn thuis, het eiland Ithaca, was het enige dat nooit veranderde. Hij schommelt tussen kleos, de wens naar glorie, en nostos, het verlangen naar thuis, om er vervolgens achter te komen dat alleen nostos hem in leven houdt en hem de weg terug wijst. De innerlijke transformatie van Odysseus maakt het verhaal universeel en voor altijd relevant. Door zijn transformatie te observeren terwijl hij in een cirkel over de Middellandse Zee reist, zien we dat het hele verhaal kan worden gelezen als een allegorie die zijn spirituele zoektocht beschrijft. Odysseus zoekt naar de innerlijke vrede die wordt vertegenwoordigd door zijn thuis, het eiland Ithaca. Deze innerlijke vrede kan worden gedefinieerd als een eenheid waarin verschillende psychefragmenten zich herenigen. Het idee van innerlijke vrede is wijdverbreid in verschillende culturen en is bekend bij degenen die het hebben ervaren. Tegenwoordig is het een endemische gemoedstoestand vanwege de aandachtstrekkende methoden van onze digitale, hyperverbonden en op werk gerichte samenleving. Het zijn echter niet alleen de externe factoren die concurreren om onze aandacht, maar ook innerlijke worstelingen en stoornissen die de geest van moderne mensen teisteren. De grootste schat die we vandaag de dag hebben, is ongerepte aandacht die voortkomt uit de staat van innerlijke kalmte. Op zoek naar innerlijke vrede reisde ik de wereld rond en onderzocht ik verschillende methoden. Door het te doen, realiseerde ik me dat het nergens te vinden was, omdat het altijd in mij bestond. Deze realisatie deed me begrijpen dat het er is en toegankelijk is op het moment dat ik me concentreer op gewoon zijn. Wanneer de geest, het eindeloze geklets, de oorzaak van verwarring en wanorde, stil wordt, keren we terug naar een staat van integratie en geluk. Een echt paradijselijke staat waarin we alleen hier en nu bestaan. Als we het avontuur van Odysseus lezen, zien we dat de echte held niet monsters en vijanden overwint, maar zichzelf.
- 2021
- 2020
- --
Internationale uitwisselingen / Artist-in-residencies
-
2022